С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

6 яну 2017, 11:12, 10489 прочитания

Първа писта

Всичко, което си мислим, че знаем за ските + как да се подготвим за новия сезон

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Балансът е най-важен – и в живота, и в ските. Ски спортът е изключително полезен за ставите", казва Михаил Ненов, кинезитерапевт и основател на спортно-възстановителен център БМД "Кинетика". Там намират облекчение хора със спортни травми, трайни увреждания, функционален дисбаланс и болкови синдроми. БМД идва от баланс, мобилност и динамика.

Михаил изследва движенията в продължение на 15 години. "В ските при професионалистите една малка грешка ще се отрази на времето за финиширане, но при любителите тя може да доведе до травма."
А за да се справим с натрупаната млечна киселина в мускулите, след всяко каране на ски трябва да преминем към аеробни упражнения като бягане, плуване или каране на кростренажор с пулс не повече от 130-140 удара в минута. Това е най-добрият начин за освобождаване на лактата и избягване на мускулна треска. "Ските са прекрасен спорт. В цяла Европа карат до дълбока старост, докато могат мускулите да понасят натоварването. Променят стила, екипировката, търсят по-леки писти, но продължават да карат."

Най-често тежките контузии стават при висока скорост и несъобразени условия. Преди спускане един скиор трябва да има предвид каква е пистата, на която ще кара (твърда или мека), какво е времето (топло или студено), дали вали сняг. Климатичните условия трябва да са съобразени с екипировката и техническите ни възможности. Другото важно нещо за един скиор е да бъде запознат с трасето, по което ще се спуска, за да има правилната траектория на завоите.


Не без значение е и храната, която консумираме преди и по време на карането. Когато изядем нещо сладко преди да се качим на ските, инсулинът се вдига, предупреждава Михаил. А ако получим хипогликемия, докато се спускаме, може да ни се завие свят и да паднем, без да има физическа причина за това. Човек трябва винаги да съобразява храненето и да не яде бързи въглехидрати, защото "сладките неща не дават енергия, те я отнемат". На пистата не е толкова важна силата, колкото концентрацията и преценката на обстановката, защото всичко се случва за секунди.

За по-пълноценно преживяване се препоръчва натоварването да се променя от по-интензивно към по-умерено, по-леко, по-аеробно. Но за да не се стига до тежки контузии, Михаил съветва да се правят упражнения поне два месеца преди да открием сезона, три пъти на седмица.

Градирането на натоварването е задължително: от въртене на кростренажора за загрявка, през упражнения за мускулатурата на корема, към силови упражнения за краката и накрая за баланс на тялото и центъра на тежестта.



Първа писта



Балансиране върху топка

Топката трябва да се придържа. Заема се скиорска позиция, ръцете са опънати напред. Задържаме толкова време, колкото за едно спускане. "Това е най-скиорското, най-сложното упражнение." Може да се прави и върху друга нестабилна опора.

Първа писта



Подпиране на топка с един крак

Тазът е в права линия спрямо тялото. Двата крака се редуват. "Хората цяла година седят на стола в офис. Преди зимния сезон отиват във фитнеса и правят упражнения за горна част – гърди, гръб, бицепс, трицепс, а отиват да карат ски с краката си." Едно спускане върху най-дългата писта в България е около 4 минути, споделя Михаил, затова на топката човек трябва да издържа около една минута."

Първа писта



Упражнение на TRX

Редуват се сгъвания на коленете във въздуха от ляво и дясно на тялото, като идеята е да се имитира движението на краката по време на каране. Тялото добива усет за приемане на тази форма при евентуално падане.

Първа писта



Упражнение с ластик за сила на краката

Ластикът се държи опънат пред тялото с двете ръце, с краката се правят напъни. "Ските са един от най-тежките спортове. Компресията е стотици килограми, когато караш със 100 км/ч. Тялото трябва да е подготвено, за да може да реагира бързо, ако се случи нещо екстремно."

Първа писта



Напън на един крак с пудовка

"Mного важно упражнение за сила." Пудовката постепенно се отпуска надолу, едновременно с това повдигаме назад единия крак. Гърбът трябва да е изправен. Правят се три серии по 10 повторения с всеки крак.

Първа писта

Обикновен страничен планк

"Кор ексърсайз" за мускулите на корема и дълбоките мускули на гръбначния стълб. Задължително е за всякакъв вид съвременен спорт.



Клек с пудовка

Упражненията трябва да са съобразени с теглото на човек. Ако си по-лек, не е нужно да се правят с големи тежести. "Но ако решиш да развиваш скорост до състезателно ниво, трябва да увеличиш тежестите, за да можеш да издържаш на компресията, която екипировката ти връща", предупреждава кинезитерапевтът.



http://www.bmd-kinetika.com
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Sisters аre doin' it for themselves 1 Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

15 фев 2019, 1591 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

15 фев 2019, 1046 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
La Casa Iberica

Обиколката на Помпео в Централна Европа: Газ, Huawei и демокрация

САЩ дават заявка за завръщане в региона. Спорно е какви резултати ще има новата политика на ангажиране

Сложното уравнение - пари за обществени медии

Време е за модел на финансиране на БНТ, БНР и БТА, който да им осигурява нормално развитие и независимост

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Чуждите инвестиции скочиха временно заради банкова сделка, Карина Караиванова напуска КФН

Емисия

DAILY @7AM // 20.02.2019 Прочетете