С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

6 13 апр 2017, 8:30, 14590 прочитания

Имало едно време в Париж, 1966 г.

Фестивалът Master of Art започва с първия български документален филм за Юлия Кръстева

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Над 60 непоказвани досега в България филми ще предложи второто издание на международния фестивал за документално кино Master of Art.

Темите варират между танц, театър, дизайн, кино, изобразително изкуство, фотография, архитектура, литература, видеоарт и арт реклама. Целта на организаторите е така да "приобщят максимално българската публика към съвременните световни тенденции в тези сфери". Голяма част от филмите са фокусирани върху работата на влиятелни творци като Клод Моне, Йеронимус Бош, Пикасо, Ян Флеминг, Йосиф Бродски, Дейвид Линч, Иржи Менцел.


Фестивалът започва на 20 април от 18 ч. в кино "Люмиер ЛИДЛ" с "Кой се страхува от Юлия Кръстeва?", първият пълнометражен документален филм за българско-френската авторка, която от 1966 г. живее и работи в Париж. Днес тя е смятана за една от основните фигури в световната интелектуална сцена.

Филмът, продукция на БНТ, НДК и Wonderland Productions, ще проследи не само утвърждаването на Кръстева като анализатор, философ и лингвист, но и обстоятелствата около заминаването й за Франция, как попада в центъра на местната интелигенция и се запознава с бъдещия си съпруг, писателя Филип Солерс.

Режисьори са Искра Ангелова (също така изпълнителен продуцент и автор на сценария) и Милена Гетова, а филмът им вече е показван в съкратена версия по БНТ под заглавието "Чужденката". След няколко френски продукции това е първият пълнометражен документален филм за нея.
Юлия Кръстева за себе си пред Light, 2015 г.: "Енигматична личност от български произход, с френска националност, осиновена от Америка, убедена европейка, която има за девиз "Аз пътувам".




Сред акцентите е и "Световете на Филип К. Дик" на френския режисьор Ян Кокард, изследващ живота и кариерата на писателя. Филмът за един от най-влиятелните американски фантасти съвпада и с появата на обемната антология "Омнибус" от "Бард", най-пълното издание с творби на Филип К. Дик (1928 - 1982) на български до момента. Програмата включва и филми за исторически личности като Ане Франк. The Magic of the Diary of Anne Frank изследва дневниците на загиналото през Втората световна война на 15-годишна възраст еврейско момиче. Записаното от нея е не само ценен документ за времето, но и свидетелства за хуманистичните й виждания, размислите й около войната и преследването на евреите. Към днешен момент дневникът е преведен на над 60 езика, включително на български.

Фестивалът продължава до 30 април, а прожекциите са в "Люмиер ЛИДЛ", "Одеон", "Евро синема" и "Културен център G8". Повече за програмата на masterofartfilmfestival.com



Q+A: Искра Ангелова, корежисьор на "Кой се страхува от Юлия Кръстева?"

В какъв период от време беше създаден филмът?

Многобройните интервюта, които направих с Юлия Кръстева и нейния кръг от последователи, приятели и семейство, се случиха в едни много интензивни 4 дни в Париж понякога имах по 5 интервюта на ден. Първият ми кратък филм за нея, който се излъчи в рубриката на БНТ за документално кино "В кадър", също беше сниман под пара в рамките на гостуването на Кръстева в България, или за още 4 дни. Но онова, което отне много време, беше да намеря някакво финансиране на пътуването и на филма – всъщност това ми отне 2 години.

В тези дни тя ни показа нейния Париж – заведе ни в любимото си кафене "Клозри дьо Лила", където са пили кафето си Бодлер, Пикасо, Фицджералд и Толстой, разходи ни из Люксембургската градина, показа ни любимата си сладкарница, института, където работи днес с младежи, увлечени от ислямския радикализъм, запозна ни с фризьора си и с приятелите си, с нейни съратници, последователи и студенти. Юлия направи изискано соаре в наша чест, където дойдоха всички участници във филма. Държах да снимам и местата на атентатите в Париж от 2015 г.

В работата си по този филм изгубих много от илюзиите си – аз си представях, че той е задължителен за страната ни и всеки би разбрал това. Оказа се, че не е така и че коства страхотно много усилия и здрави нерви, за да успееш да довършиш такова начинание. Истината е, че Юлия Кръстева е звезда в Париж и Ню Йорк, за нея се пишат книги, правят се симпозиуми и съществува дискусионен международен кръг "Кръстева", но у нас тя е малко позната. И за това имаме вина сами – преведени са само нейните романи, а тя става световно признат учен с невероятните си теоретични книги. Още не са преведени на български, а ги има на всички големи езици.

Кое най–много ви изненада в личността на Юлия Кръстева при личното ви запознанство с нея?

Когато я посрещнахме през 2014 г., това, което ме изуми, беше, че за четири дни тя не седна нито веднъж. Имаше добра дума за всеки, интересуваше се от всичко, веднъж в една сладкарница каза: "Две думи ме описват най-добре – аз съм любопитна и лакома!" За четири дни успя да направи панихида на родителите си, да посети Рилския и Драгалевския манастир, да отиде до началното си училище и гимназията си, да се срещне с приятели и съученици, както и с патриарха, да участва в "Нощни птици" и най-вече – да изнесе лекцията си в претъпкана аула на университета и да участва в последвалия я дебат със студенти и преподаватели на Софийски литературоведски семинар. Изброявам всичко това, защото то показва как е свикнала да живее тази жена. Успехът й е следствие не само на изключителния й, бърз и нестандартен начин на мислене, не само на идеи, но и на дела. Всеки, който е работил на Запад, знае как изискванията към нас – "чужди", "непринадлежни" – са още по-големи и колко усилия и труд коства всяка крачка напред там.

Определяте филма като "позакъснял, но изчерпателен и увлекателен разказ". На какво се дължи закъснението?

Тук сякаш не искаме да узнаем за нея. Закъснението вероятно се дължи на онзи циничен, байганьовски поглед над света, според който чуждият успех е постигнат непременно по нечестен, неявен, втори начин.: "Тая ли бе, знам я аз, кой я знае как се е добрала до центъра на Париж!"

Уверявам ви, дотам няма как да се стигне с връзки, с партийни билети, с картончета, с роднини или с природни дадености. Аз обаче съм запазила способността си да се възхищавам на постиженията на другите и да им се радвам. Моята работа като журналист в БНТ винаги е била тази – да покажа и осветя с прожектор онези изключителни, самобитни, интересни и вълнуващи личности, които невинаги намират място по първите страници на вестниците – хората на духа, създателите на смисъл – и аз подхождам към тях с доверие и обич. Юлия Кръстева ме е карала да се чувствам гражданка на света, когато бях студентка, кара ме да се чувствам така и днес.

Кой се страхува от Юлия Кръстева?

Аз разбрах, че ние. Ние самите. Какво освен страх ще да е това игнориране и отхвърляне? Не казвам, че трябва непременно да застанем зад всяка нейна дума. Тя, както и всички ние, се е променяла. Аз се възхищавам например повече на радикалността й от 80-те и 90-те, когато пише "Чужденци на самите себе си" или "Българийо, страдание мое", отколкото на тезите й днес.


След нейното последно посещение тук (лекцията за обществените и политически процеси в Европа "Нови форми на бунта" - бел.ред.) се получи много крив дебат – от едната страна застанаха критиците, които не познават добре пътя и ранните й произведения, а срещу тях се опълчиха феновете, които също са чували само преразкази за нея.

Това единствено доказа за пореден път, че тук истински разговор на подобни теми – в нашето ежедневие, извън посещенията на такива огромни интелектуалци – просто не се случва. И ако ние спешно не започнем да изграждаме такива места за тях, сме изгубени. Ние трябва да създаваме такива места и да започваме дискусиите по тези въпроси, да отпочнем наново този разговор. Страх ме е да не е късно, щетите да не са необратими.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

7 дек 2018, 1406 прочитания

Диалози на гениалността Диалози на гениалността

Една изложба в два музея изследва културната приемственост и метафизичната връзка между Бунюел и Гоя

7 дек 2018, 1430 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Смешна работа

Новооткритата изложба за създаването на Дома на хумора и сатирата е добър повод да прекарате един ден в Габрово

Порасналите дигитални агенции

Най-големите компании в сектора достигат общи приходи 48.6 млн. лв. и ръст от 25%

Как се прави меден бизнес

Основаната през 2016 г. от Петко Симеонов компания за биомед Bulgarian Organic Foods продава основно навън и гледа към създаване на собствен бранд

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: "Компанията"

На брънч между "Оборище" и "Черковна"

Диалози на гениалността

Една изложба в два музея изследва културната приемственост и метафизичната връзка между Бунюел и Гоя

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Строители ще протестират срещу БСП, Макрон не успокои Франция

Емисия

DAILY @7PM // 11.12.2018 Прочетете
Капитал
СЪДЪРЖАНИЕ
  • К1Средата
  • К2Бизнесът
  • К3Моят Капитал
ПРОДУКТИ
МОБИЛНИ ПРИЛОЖЕНИЯ