С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

1 30 юни 2017, 9:00, 14240 прочитания

Умението да не умееш

Носителката на БАЗА Мартина Вачева за нестандартното си творчество и това, което обединява младите български художници

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

На сутринта след препълненото откриване на pop-up изложба на ул. "Граф Игнатиев" две момичета на тийнейджърска възраст разглеждат разножанровите творби в опразненото пространство. Погледът им веднага се спира на портрета на Доналд Тръмп, едновременно пародиен и заплашителен, също като личността.

Именно попкултурният елемент, хуморът и наивистичният стил в творбите на Мартина Вачева я направи едно от най-разпознаваемите имена сред младите български художници през последните години. Когато видите нейните работи, вече ги различавате, без да гледате към надписа с името.


Миналата година в Sariev Contemporary в Пловдив тя откри първата си самостоятелна изложба – вдъхновената от телевизионните герои на 90-те години и кичозния имидж на някои добре познати български личности "Сериалити", а в началото на тази беше част от общата експозиция "Арт старт: Млади художници, които да следим през 2017" в Гьоте институт.

Мартина също така е тазгодишният носител на наградата за съвременно изкуство БАЗА, благодарение на която тя ще замине на двумесечна творческа резиденция в Ню Йорк и ще има възможност за самостоятелна изложба в софийския Институт за съвременно изкуство.

Двадесет и девет годишната художничка, която живее и работи в Пловдив, не вижда работата си като част от някаква тенденция, нито се причислява към определена сцена. "Нито бих се категоризирала като част от определено направление или течение в изкуството. По-скоро тази естетика, проявена в последните ми работи, било то в живописта или керамиката, е осъзнато и целенасочено заложена. Наивитетът и deskilling (бел. ред. - умишлен отказ от модела за естетически издържано рисуване) не са самоцелни, а като изразни средства, оправдаващи дадена идея. Заложените в тях ирония и гротеска в образа са като огледалото", казва Мартина, която също е част от зин културата в България.



Илюстрация


Илюстрация



"Умението да рисуваш правилно не те прави художник или артист, а е само техническо средство, даже занаят, който веднъж усвоил, трябва да знаеш за какво да го използваш. Няма правилно и неправилно, има индивидуалност, гледна точка и тя е по-важна и интересна от това да влезеш в наложените познати клишета", казва Мартина, според която в художествените академии в България трябва да се наложат реформи в обучението.

Илюстрация


Участието в съвместни изложби провокира към някои изводи какво разделя и обединява днешните художници. "Това, което ги обединява, е свободата и смелостта, които те притежават, вероятно заради динамичното време, в което са родени. Налагат се все повече свежи погледи, които разрушават установените рамки и се противопоставят на закостенялата консервативна академична система. От друга страна, има и все повече платформи, които да стимулират младите артисти. Също така през последните години макар и не много на брой, има все повече нови, свежи алтернативни пространства за изкуство, които дават един нов тласък и разнообразие на българската сцена като Hip Hip Library, Swimming Pool, Platform B. Разделя ги това, че макар и да има малко и с положителна промяна, все пак са недостатъчнo пространства, които да ги събират."

Илюстрация



Повече от Мартина на behance.net/martinavacheva. Изложбата на номинираните за БАЗА художници (Александър Александров, Леда Ванева, Мартина Вачева, Станимир Генов, Георги Томов Георгиев, Мартин Пенев, Вълко Чобанов) в Софийската градска художествена галерия продължава до 30 юли.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 книги в навечерието на 2020 20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

12 дек 2019, 643 прочитания

ЕСМ на 50 ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

6 дек 2019, 1689 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
В час с комунизма

Комунистическата история на България на ново четене – под формата на учебник за тийнейджъри и видеоуроци

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10