Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

28 сеп 2017, 9:00, 7021 прочитания

Стар бунт с нови рамки

Изложбата "Ние сме част от колекция" е визуална равносметка за Боряна Венциславова и повод за първата изява на групата "Виолетов генерал" от 23 години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Post-it бележки с текстове на "Ревю", "Нова генерация" и "Виолетов генерал", окачени кубинки, неонова петолъчка, изрезки от статии за "странни субекти" и места, в които "влезе ли човек над 30-те, гледат го с подозрение". Всичко това е част от посветената на субкултурите на късните 80 и ранните 90 години в България изложба на Боряна Венциславова в новооткритата галерия "+359" във Водната кула.

Времето няма да бъде припомнено само чрез обекти, видео и фотография из етажите на кулата в кв. "Лозенец". Заглавието "Ние сме част от колекция" е препратка към песен на "Нова генерация" и е повод за първата изява на живо на българската даркуейв група "Виолетов генерал" от 23 години насам. Те ще свирят в двора на Водната кула на 30 септември от 19:30 ч., а авторката е инициатор на събирането им.


Въпреки възрастовата разликата и за Боряна Венциславова, и за Емил Вълев от "Виолетов генерал" този период е определящ. Тя е била в публиката на негови концерти, в малки пространства, чиито локации се опитват да възстановят по откъслечни спомени. Късните 80 идват и в различен период за тях – Боряна е в ранните си тийнейджърски години, Емил току-що е навършил тридесет и полага основите на "Виолетов генерал", една от водещите алтернативни групи в страната до средата на 90-те и една от първите сред съвременниците си, които имат текстове на английски (а в някои случаи – и на френски) и успяват да организират турнета извън България.



И двамата са завършили навън – след няколко неуспешни кандидатствания в Националната художествена академия Вълев следва живопис в Париж, а Боряна завършва Университета по приложни изкуства във Виена, където живее и работи през последните две десетилетия. Това, което дефинира отношението им към периода, е усещането за намиране на общност.



"За мен това време остава много живо, дало ми е страшно много и ме е оформило откъм посока на интереси и теми, с които се занимавам", казва Боряна Венциславова, чиято работа е в полетата на фотографията, видеоарта, инсталациите и пърформънса. Тя представя изложбата първо във Виена през миналата година. За нея "Ние сме част от колекция" е по-скоро лична равносметка и според авторката няма за цел да изследва времето или да се запълни информационна дупка за него.

Илюстрация



Почти всеки техен спомен за късните 80-те прелива в ранните 90-те години, като че ли духът на времето излиза отвъд естествената продължителност на десетилетието. "Имаше един петгодишен период след 1989 г. на междуцарствие, една свободна територия, в която всеки отиваше в каквато творческа посока искаше", казва Емил Вълев, познат и с работата си като художник. В този период появата на групи среща едновременната поява на оценяваща публика, но според него така и не достатъчно голяма, за да се превърне някога в реален пазар.

Нямат отговор доколко тази сцена има отклик днес (или дали личностите тогава имат аналог сега), а Емил Вълев се описва като "отдавна извън социума". Боряна не е сигурна дали някой по-млад би успял напълно да разбере проекта й, но как това време остава в историята ще продължи да я занимава като автор.

Илюстрация



"Беше интересно да погледна назад и да видя защо то е останало толкова силно в мен. На 13 и 14 години съм гледала филми и чела книги, които въобще не са били за такава възраст. Изложбата не засяга особени политически и икономически моменти", казва Боряна Венциславова, въпреки че такива елементи не отсъстват - изложбата включва протокол от заседание на експерти, изследващи автентичността на записа от протестния митинг на 14 декември 1989г., когато тогавашният президент Петър Младенов реагира с репликата "По-добре танковете да дойдат".

"Тя поглежда към ролята на средата и културата – как чрез нея и хората около нея ти може да намериш идентификация."

"Ние сме част от колекция" (куратор: Вера Млечевска) е в галерия "+359" до 22 октомври. "Виолетов генерал" ще свирят в двора на Водната кула на 30 септември от 19:30 ч., а събитието е организирано от DOMA Art Events и Австрийското посолство.

"Виолетов генерал" продължават събирането си с изява в Пловдив на 20 октомври във Форум Тракия, част от поредицата събития Electric Orpheus.

Илюстрация


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Домът, моят приятел Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

22 май 2020, 1297 прочитания

Майсторът, Маргарита и ние 1 Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

22 май 2020, 1681 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Всичко, което не знаем за Радичков

След дълга пауза, първата детска книга на Йордан Радичков и най-доброто от пътеписите му срещат ново поколение читатели

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10