С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

2 24 ное 2017, 15:04, 18746 прочитания

Критична (пласт)маса

Три идеи за намаляване на пластмасовия боклук и движещите сили зад тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сабина Максимова и чашите в детската градина

Когато детето на Сабина тръгва на детска градина във Варна, тя разбира, че заради неясни разпоредби и удобството на персонала децата пият вода от пластмасови чаши за еднократна употреба. Всеки ден всяко дете използва средно по 5 чаши с цена от по 3 ст., които се използват в рамките на няколко секунди. "Мащабите на пластмасовото замърсяване бяха огромни", казва тя. Освен финансово и въглеродно бреме тази практика затвърждава вредни навици у децата - те научават, че да използваш даден ресурс и да го изхвърлиш веднага след това е нормално.


Сабина отказва да приеме това разхищение, сяда, започва да чете и да мисли. И стига до решение: то отговаря на изискванията на наредбата, образува нула отпадъци, спестява 880 хиляди пластмасови чаши и сума от 20 000 лв. (изчислена за средно голяма детска градина с 6 групи, всяка с по 30 деца).


Решението е персонализирани чаши от неръждаема стомана (инокс 18/10). Материалът отговаря на най-високите хигиенни изисквания, не попива, не оставя химични следи, издържа на високи температури, устойчив е на удар. Сабина успява да реализира идеята си в групата на нейното дете в ОДЗ "Мечо Пух" във Варна. Тя и останалите майки финансират купуването и лазерното гравиране с изображения на животни на индивидуални чашки за всяко дете. Децата запомнят картинката и ползват само своята чашка - така отпада нуждата от стерилизация, освен това се научават да се грижат за вещите си и да потребяват отговорно. Цената е 5-6 лв. за чаша и още толкова за гравиране, като не е задължително средствата да се събират от родителите - те биха могли да бъдат отпуснати от бюджета на детската градина.

Но Сабина не спира дотук. Свързва се с екологични организации - Green Peace, "За земята", варненския Обществен център за околна среда и устойчиво развитие, и създава инициативата "Аз избирам чашата за многократна употреба". След серия от информационни кампании и интерес от много родители промяната е налице: преди два месеца варненската община издава заповед в общинските детски заведения да не се използват пластмасови чаши за еднократна употреба. Сабина уточнява, че това е стъпка в правилната посока, но все още има неизчистени детайли: няма единен стандарт за чашите, невинаги са персонализирани - трябва да се стерилизират и др. "Това е моята мисия и продължавам да работя за нея. казва тя.

Данита Заричинова и фестивалите с нулеви отпадъци



Критична (пласт)маса


От три години в старопланинското градче Априлци се провежда велосъстезанието "Байканджии", което се отличава от останалите с това, че е събитие без отпадъци. Маркировката вместо от пластмасови ленти е изработена от дървени табелки, които организаторите събират след състезанието. Няма пластмасови шишета за вода, а глинени чаши без глазура, които, дори да се счупят, безпроблемно се разграждат в почвата. Храната, осигурена от спонсорите, е в насипен вид. "Чуваме коментари от състезатели, че видимо това е състезанието с най-малко боклук", казва двигателят зад организацията Данита Заричинова от "За земята".


Данита е автор на Наръчник за фестивали без отпадъци, който с нейна помощ успешно е приложен вече на две големи събития - фестивалът в Родопите "Беглика" и "Лятна случка Карандила" край Сливен.

Идеята възниква покрай друга инициатива с нейно участие, наречена СИПИ.еу - "Спри използването на пластмасови изделия за еднократна употреба". "Почнахме да търсим добри примери от чуждестранни фестивали и се оказа, че депозитната система - взимаш чаша за няколко евро и в края на събитието я връщаш и ти дават обратното парите или я запазваш като спомен от феста, е много популярна практика. Има я и на бирфестове, концерти, коледни базари с греяно вино... А защо не и при нас", пита Данита.

Началото е поставено на две поредни издания на "Беглика фест" с канчета под наем. От 2017 г. фестивалът е изцяло на депозитна система и без пластмаса.

"Много е важно да се изговори предварително с търговците, че ще има такава система и че се изисква от тях като участници да не носят пластмасови чинии, нито пък картонени (които всъщност имат пластмасово фолио отгоре и дори не могат да се рециклират). Всичко трябва да е организирано предварително, за да работи добре и да няма сърдити", казва Данита.

Нейният наръчник е най-добре приложен на фестивала "Лятна случка Карандила". "Тази година наистина нямаше еднократна посуда за храна и напитки. Няколкостотин посетители си носеха чаши или взимаха на депозит. Имаше чинии и купички от трици, които са напълно биоразградими и се слагаха в компостер. А виличките, лъжиците и бъркалките за кафе бяха дървени. Разбира се, имаше и разделно събиране", разказва Данита.

Десислава Киркова и машината за депозиране на пластмаса

Илюстрация



Не се налага да откриваме топлата вода, а да въведем прости и изпълними решения - в това вярва Десислава Киркова. Нейната идея за монтиране на машини за депозиране на пластмасови бутилки в супермаркетите печели първо място конкурса "Водна култура" - инициатива на екипа, който стои зад пространството "Генератор" в бившия завод "Витоша". Мисията на "Водна култура" е да поддържа жива дискусията за минералните ресурси на София, които от десетилетия не се ползват ефективно. Безплатната минерална вода е чудесен начин да намалим консумацията на бутилирана такава - пестим пари и щадим природата.

"Когато видях отворената покана за идеи във връзка с минералните извори в София, веднага се сетих за Централна баня и сините пластмасови бидони", казва Деси. Семейството й също пие минерална вода - "на ден използваме средно поне 3 бутилки вода (понякога и 5!) - пластмаса, която отива на боклука, а струва пари", уточнява тя. Деси е учила в Германия и помни автоматите за връщане на пластмасови бутилки. "Билетчето-депозит категорично ми показваше, че ако не върна своята бутилка, то просто хвърлям около 50 ст. на улицата."


Фотограф: Яна Лозева

Предложението й в конкурса на "Генератор" е да се създадат автомати за връщане на пластмасови бутилки, след което има няколко варианта: да се събират точки за стъклена бутилка или да се вземе ваучер за подарък или отстъпка. Проектът би ангажирал както бизнеса - за изграждане на автомати и поставянето им в магазини за хранителни стоки например, така и общината, която да инвестира част от събраните средства в облагородяване на чешмите на София. Но най-вече - вниманието на гражданите.

"Искрено се надявам, че дори и няколко машини за връщане на бутилки ще покажат една грижа към природата, личното ни здраве, ще спомогнат за по-активно гражданско съзнание и ще успеят да се съберат средства за подобряване на инфраструктурата на наличните в София чешми. Идеята е съвсем простичка за реализация, стига граждани, бизнес и община да работят заедно", казва Деси. Екипът на "Генератор" я надгражда, като предлага автоматите за бутилки да се ползват и като устройство - информационна платформа за богатството от минерални извори в София. В момента се търсят партньори за целия проект или части от него.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 сеп 2019, 272 прочитания

Талантливият мистър Сант 1 Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант

19 сеп 2019, 842 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Q&A Калин Трифонов

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език