Защо тъгуват Гилбърт и Джордж
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо тъгуват Гилбърт и Джордж

Защо тъгуват Гилбърт и Джордж

Серия изложби по цял свят отбелязват 50-годишното творчество на британските артисти Гилбърт и Джордж

4395 прочитания

За участието си в организирания от лондонската галерия "Серпънтайн" Extinction Marathon: Visions of the Future през 2014 г. британските артисти Гилбърт и Джордж стоят пред публиката безмълвни в продължение на пет минути с разтворени пред себе си големи бели плакати, на които предварително са изписали със спрей Burn That Book и Fuck the Planet. Изявата им в голяма степен е визитка на цялото им творчество, характерно с ексцентричните им пърформънси като "живи скулптури" и провокативния им визуален стил.

Галерия White Cube показва до 28 януари 2018 Gilbert & George: The Beard Pictures and their Fuckosophy. Домакините предупреждават, че в изложбата има много ругатни и нецензурни думи. Сред заглавията на минималистичните послания са Fuck the Teachers, Fuck Him, Decriminalise Sex, Ban Religion.

Според артистите това са мисли, преминаващи през главата на много хора. "Чрез идеята за секса искахме да освободим и публиката, и себе си. Религията отдавна се е настанила в креватите на хората, а законодателството й партнира. И днес тази тема продължава да е толкова сложна в много страни. Още чакаме извинение от страна на църквата", казват Гилбърт и Джордж в интервю за "Капитал" през 2011 г.

В другия голям раздел от изложбата Гилбърт и Джордж са комични, сериозни и абсурдни мутанти на самите себе си в апокалиптичен свят на параноя, агресия и разрушение. Сюрреалистичните им бради от бирена пяна, цветя или зайци наблягат на брадата като един от най-често използваните в различни религии символи, но и като емблема на младите хипстъри. Визионери в посоката на масовата култура, Гилбърт и Джордж остават верни на идеята си за Art For All. Едновременно провокативни, поетични и шокиращи, те привличат внимание върху теми като секса, традиционното изкуство, национализма, идеята за мъжественост, конформизма, социалните табута, предразсъдъците. Критиката отбелязва способността на двамата артисти да остават винаги актуални и в крак с важните теми.

Гилбърт (1942 г.) и Джордж (1943 г.) се запознават като студенти в Saint Martin’s School of Art в Лондон през септември 1967 г. Оттогава са заедно в живота и изкуството. Те целенасочено размиват границите между арт пърформънса и личния си живот. "Ние сме пърформънсът. Пърформънсът е изкуство, което дразни образованите хора. Майките не биха го харесали, но вероятно биха харесали нас, макар и не напълно", казва Джордж. Емблематичен за артистичния дует е именно контрастът между консервативния им външен вид и визуалния им стил с ярки цветове, графични елементи, фотографии, изрезки от печатни медии и плакати. Любопитно е, че със своята непринуденост и неизменно присъстващи и в най-острата им социална критика чувство за хумор и самоирония двамата си спечелват симпатиите дори на хора, които не харесват изкуството им.

- Нещо, което би ви се искало хората да запомнят от вас?

- Две неща. Първо, забранете религиите. Второ, декриминализирайте секса.

Гилбърт и Джордж са носители на много награди, сред които Turner Prize (1986). През 2005 г. те представляват Великобритания на Биеналето във Венеция. Две години след това Tate Modern организира най-голямата ретроспектива, посветена на индивидуален артист в историята си.

През ноември английският писател Майкъл Брейсуел, който познава Гилбърт и Джордж от над двадесет години, издаде книгата What Is Gilbert & George? (Heni, цена 10 евро). Според него най-изумителното е, че те успешно посвещават целия си живот на творческа формула, която се заражда само няколко месеца след запознанството им. Есето е илюстрирано с избрани от артистите творби. Специално за изложбата White Cube издава и каталог. Няколко изложби по света също включват работи на Гилбърт и Джордж.

А философията им за работата и живота е като извадена от перфектния наръчник на съвременен духовен учител: "Искаме да генерираме позитивната енергия на любовта. Тя е способна да промени морала към по-добро, а в крайна сметка моралът променя света и начина, по който хората се отнасяме едни към други", казва Гилбърт за "Капитал".

Gilbert & George: The Beard Pictures and their Fuckosophy в White Cube в Лондон до 28 януари 2018

Leman Maupin в Ню Йорк до 22 декември 2017

Albert Baronian в Брюксел до 23 декември 2017
Thaddaeus Ropac в Париж до 20 януари 2018

The Beard Pictures - Alfonso Artiaco в Неапол 16 декември до 3 февруари 2018

Bernier/Eliades в Атина 11 януари - 22 февруари 2018

За участието си в организирания от лондонската галерия "Серпънтайн" Extinction Marathon: Visions of the Future през 2014 г. британските артисти Гилбърт и Джордж стоят пред публиката безмълвни в продължение на пет минути с разтворени пред себе си големи бели плакати, на които предварително са изписали със спрей Burn That Book и Fuck the Planet. Изявата им в голяма степен е визитка на цялото им творчество, характерно с ексцентричните им пърформънси като "живи скулптури" и провокативния им визуален стил.

Галерия White Cube показва до 28 януари 2018 Gilbert & George: The Beard Pictures and their Fuckosophy. Домакините предупреждават, че в изложбата има много ругатни и нецензурни думи. Сред заглавията на минималистичните послания са Fuck the Teachers, Fuck Him, Decriminalise Sex, Ban Religion.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мисли на glass

Мисли на glass

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK