Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Неща

8 2 фев 2018, 15:30, 5894 прочитания

Зимният колоездач

Всичко, което трябва да знаем за придвижването с велосипед през зимата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Едва 3% от жителите на София използват велосипеда за превозно средство в града. Числото е малко, особено сравнено с 35-те процента на Копенхаген. Ако обаче преброяването в София бъде направено през зимата, активните колоездачи лесно могат да бъдат дадени поименно и събрани заедно в по-голям апартамент. Причините да не се кара колело в България през студените месеци вероятно са повече на брой от самите зимни колоездачи. И вместо да се чудим защо е така и може ли нещо да се промени, решихме направо да се свържем с част от тези хора (като към тях добавихме и един велокуриер от Виена) и да разберем как се справят през студения и опасен сезон.

Екипировката

Всяка подготовка за каране, независимо от сезона, започва с екипировката. През зимата е особено изкушаващо да се навлечеш с куп дебели дрехи, но това съвсем не е най-умното. Според Георги Божинов (известен още като Бай Джи) изборът на подходящи дрехи е ключов, за да не се превръща зимното колоездене в мъчение. Георги е собственик на велоработилници Fix & Ride в София и е активен колоездач в града и в планината целогодишно.

Според него един качествен непромокаем панталон и яке решават много проблеми: "Цените на всяко са по около 150 лв. за приличен колоездачен модел. Аз например карам с панталон, който има ципове от двете страни и се обува и събува много лесно и бързо. С връхната екипировка, която ползвам, мога спокойно да си позволя отдолу да бъда с костюм и риза с вратовръзка. Така, когато стигна до среща, мога само да сваля набързо водонепромокаемите връхни дрехи и да бъда чист и спретнат. Не е нужно да нося втори чифт дрехи и да се преобличам."


Едно от нещата, които Бай Джи горещо препоръчва, е мериносовата вълна като материал за дрехите, които са най-близо до тялото. Причината е, че материята задържа топлината, бързо изпарява влагата и е приятна за носене. За да се предпазим от влагата, калта и студа при каране през зимата, има и други хитрини.



Калин Русев е на 45 години, управлява няколко успешни компании и е създател на перспективния колоездачен клуб "Велораптор". През зимата Калин отделя по около 15 часа седмично за колело в планината, често кара при сняг и минусови температури и никога не излиза без гамашите си: "Те са подобни на гетите и калците, но са за колоездачи. Слагам ги върху горната част на обувките и долната на панталона или клина. Целта им е да пазят краката от намокряне и измръзване." Друго, което Калин носи винаги със себе си при зимно каране, са шалчетата, наричани бъфове. Взима по 3-4 от тях и ги ползва за да "опакова" врата, китките, главата, дори части от лицето, когато му стане студено.

Илюстрация



На велоалеята/пътя

Независимо как са облечени, всички градски колоездачи се изправят пред един и същ въпрос - откъде да минат. През зимата нещата стават още по-сложни, защото се търсят маршрути с по-малко сняг, лед и луга. Иво Грънчаров вече 20 години работи като велокуриер на "Ин тайм"/"UPS България" и изминава с колело средно по 40 км на ден.

Районът, който обслужва, е в центъра на София и най-бързият начин за придвижване се оказва именно велосипедът. Колкото и да е опитен обаче, Иво продължава да е затруднен в намирането на бързи и безопасни маршрути в града: "Абсурдно е, когато тръгна да карам по велоалеите в София и преди мен е минал снегорин. "Изчистеният" сняг се е озовал върху алеята и тя на практика е блокирана. Така че, искам-не искам, карам по платното заедно с колите. Според мен т.нар. велоалеи, съществуващи в момента в София, са просто усвояване на средства. Не виждам как те улесняват колоездачите, особено през зимата. Повечето са неизползваеми и при най-малкия сняг.

Илюстрация



Проблем е и, че много от велоалеите, особено в центъра, са частични. Извеждат те донякъде и после трябва да се чудиш накъде да продължиш. Получава се парадоксът да ти свиркат, ако караш на пътното платно, да ти се карат, че си на тротоара, а велоалеята или да е засипана със сняг, или да не става за нищо." Едно от нещата, които прави Иво за по-голяма безопасност, е когато кара по платното, да е малко по-далече от тротоара. По периферията на шосетата често се задържат сняг, лед, луга, които са опасни. Има риск и от шофьорите, които отварят вратите на колите си, без да поглеждат за колоездачи.

За разлика от Иво все пак се оказва, че има колоездачи, които ползват велоалеите в София и през зимата. Един от тях е Миряна Кръстева, която е архитект и кара колело в града целогодишно минимум по 10 км на ден.

Тя невинаги гони скоростта на велокуриер и често, когато има възможност, избира велоалеите: "Карам главно по пътища, но ползвам и някои от велоалеите, дори тези новите, които никой не харесва. С тях има доста проблеми, почти неизползваеми са, особено онези, въведени необмислено и разпокъсано. Сега са малко по-добре замислени и гледам да минавам по тях, когато мога.

Наскоро карах по бул. "Витоша" в посока Южния парк и установих, че велоалеята там е широка и удобна. Велоалеята по малката уличка "Княз Борис I" също ми харесва и я ползвам често." Миряна е концептуално против велоалеите на тротоарите. Причината според нея е, че в града скоростта на колелото е по-близка до тази на автомобилите, отколкото на пешеходците. По велоалеите на тротоарите често вървят хора, които се изпречват, и тя лично не се чувства комфортно да профучава край тях. Затова, дори да има велоалея на тротоара, избира да кара по улицата.


Съвсем различни са проблемите на Георги Касабов-Додо, който също кара колело през зимата, но във Виена. В продължение на 4 години той работи като велокуриер в австрийската столица и твърди, че за това време е навъртял общо около 46 000 км с колелото си. Градът има малко над 1300 км мрежа от велоалеи, но въпреки това, за да бъде по-бърз, Георги понякога избира шосетата.

Илюстрация



Единственото, от което не е доволен в града, е, че се използват много химикали за почистване на снега и те бързо повреждат колелото и екипировката му. Въпреки това е впечатлен от добрата организация на снегопочистването в Австрия: "В България видях, че използват велоалеите като място за събиране на снега от пътя. Даже една нова алея беше съсипана от снегорин. Във Виена за щастие положението е много по-различно. Когато падне дори малко сняг тук, хората реагират моментално. Има снегорини, които чистят улиците, и малки камиончета, които минават по велоалеите и тротоарите, събират снега и посипват със сол. Приоритетите са степенувани - първо се чистят шосета, после велоалеи и чак след това тротоарите." Освен непочистения сняг една от основните опасности за зимните колоездачи и в София, и във Виена според Георги са мокрите трамвайни линии. Той лично е имал няколко много неприятни падания и препоръчва на всички колоездачи да внимават с хлъзгавите релси.

Въздухът

Скандално мръсният градски въздух е едно от нещата, които карат много колоездачи да оставят колелата да зимуват в мазетата.

Чакането по светофари в задръствания между колите и запъхтяното вдишване на фини прахови частици и изгорели газове не са сред целите на хората, решили да спортуват и пътуват екологично.

Според Георги Божинов от Fix&Ride
обаче съществуват начини вредното действие да се намали: "Има маски за вредни емисии специално за колоездачи - продават се в много веломагазини и спестяват доста от мръсния градски въздух посредством едни клапанчета, през които минава въздухът, и специални филтри. Проблем е, че затрудняват дишането, създават дискомфорт. Напоследък излязоха изследвания, които показват и че тези маски не са съвсем безвредни, защото задържат прахови частици близо до лицето и бързо се задръстват. Трябва да се почистват и сменят често. Компромисен вариант за мен е пред лицето да се сложи просто шал или т.нар. бъф. Много колоездачи използват медицински маски, но те не спират повечето фини прахови частици." Според Георги колкото и прах и вредни газове да вдишват колоездачите, мит е, че в колите е по-чисто:

"Хората, които чакат в задръстванията в автомобилите си, дишат същия въздух. Много коли имат пречистващи системи, но разликата не е голяма. Затова не мисля, че с колелото е много по-зле." Велокуриерът Иво също е опитвал да кара със специална пречистваща маска, но се е отказал от нея: "Махнах я, защото ми пречеше - задъхвам се с нея, а трябва да се движа бързо."


Илюстрация



Грижа за велосипеда

Едно от многото неща, с които се борят градските колоездачи у нас, е мръсотията. Ако искат колелото да им служи по-дълго време и да го карат през зимата, трябва да полагат специални грижи за него. Цветелин Иванов, или както го наричат в байк средите - Цуцо, кара редовно в района на "Младост". Той обаче има специално отношение към велосипеда си, защото голяма част от живота му е преминала в колоездачната индустрия. Цветелин стои зад новата българска марка планински велосипеди Pulse cycles, която се опитва да пробие на международни пазари през последните две години.

Според него едно от най-важните неща през зимата е колелото да се поддържа чисто: "Велосипедът не трябва да се зарязва с два пръста кал и луга. Калта съдържа песъчинки, които са абразивни и малко по-малко увреждат всички компоненти, до които се докоснат. Второто важно нещо през зимата е редовното смазване на веригата и частите, които са отговорни за движението на колелото. От влагата смазката малко по малко се отмива и може да се появи ръжда. Смазването трябва да е по-често и по малко, като могат да се използват специални водоустойчиви препарати (wet lube). Трето нещо, на което препоръчвам да се обърне внимание, е лугата, солта по улиците и тротоарите. Тя е враг за всички боядисани части от велосипеда. Има спрейове на силиконова и на петролна основа, които защитават боята по колелото. Когато велосипедът се измие, препоръчвам да се напръска с такъв спрей парцал, с който да се обтрият рамката и всички компоненти с боя, освен дисковете и спирачките."

Илюстрация



Митове/факти:

Мит: Зимното колоездене е по-опасно от лятното.
Факт: Статистиките от някои от градовете с най-интензивно зимно колоездене в света показват по-малко пътни инциденти с колоездачи за изминат километър през януари, отколкото през юни. Предположенията са, че това се дължи на по-ниската средна скорост.

Мит: Зимното колоездене е само за хора с излишен адреналин и антифриз в кръвта.
Факт: Около 50% от децата в училищна възраст във финландския град Оулу се придвижват с велосипед и през зимата. Шведският град Линкьопинг е едно от местата в света с най-голям процент хора в пенсионна възраст, които се движат с велосипед през зимата.

Мит: Студът е основна пречка за зимните колоездачи.
Факт: Изследване на Университета в Минеаполис показва, че основен проблем за повечето зимни градски колоездачи не е температурата на въздуха, а състоянието на пътищата и велоалеите.

Илюстрация



Четири съвета:

1. Обърнете специално внимание на осветлението - мигащи LED лампи, фарчета, стопове, светлоотразители. Зимните дни са кратки, дори на обяд може да бъде мрачно и мъгливо. Осветление трябва да се ползва и през деня при намалена видимост. Светлоотразителната жилетка също е важна.

2. Свалете седалката малко по-ниско. Така центърът на тежестта ще бъде по-близо до земята и ще сте по-стабилни, ще имате и възможност да реагирате по-бързо, ако трябва да се подпирате с крака.

3. Карайте с малко по-меки гуми. Така ще имате по-добро сцепление с повърхностите, през които минавате, и ще намалите риска от подхлъзване. Колкото по-широки са гумите, толкова по-стабилни ще бъдете върху лед.

4. Спирайте плавно и си оставете повече време за реакция - спирачният път на велосипеда ви може да се окаже по-дълъг в зимни условия. Избягвайте резки завои и маневри.
Международната Федерация по зимно колоездене съществува вече повече от шест години. Нейната централа е във финландския град Оулу, който е най-добрата илюстрация на това, че велосипедът и зимата са съвместими. Сред най-популярните инициативи на федерацията е Международният ден за зимно колоездене до работа. Тази година той е на 9 февруари, когато хиляди европейци ще се придвижат празнично на колело до работното си място. От България потвърдилите са точно 15, но записването продължава на http://winterbiketoworkday.org

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мама, татко и ДС 1 Мама, татко и ДС

Автобиографичният филм "Червено, твърде червено" на Божина Панайотова има всички шансове да спечели награда на "Берлинале"

17 фев 2018, 2474 прочитания

Кино суматоха Кино суматоха

Панорама с филми по творби на Йордан Радичков

16 фев 2018, 1867 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Виж ми "Окото"

The Eye в китайския град Тиендзин отвори врати в края на миналата година със заявката да е най-голямата библиотека в света, но извън архитектурните си достойнства мястото се оказа най-голямото разочарование за любителите на книгите

За един феодализъм става дума

Делото срещу кмета на Септември

Градус за фондовата борса

Един от най-големите производители на пилешко ще прави IPO на БФБ

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ясен Гюзелев, художник: "Опитвам се да живея почтено"

До 1 март галерия "Арте" представя графичните картини на Гюзелев

Книга: Паринуш Сании - "Бащата на другия"

Една от най-търсените книги в Иран - вече и на български

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 17.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.02.2018 Прочетете