Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Неща

9 2 фев 2018, 15:30, 7247 прочитания

Зимният колоездач

Всичко, което трябва да знаем за придвижването с велосипед през зимата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Синята и зелената зона в София не работят, достъпът до Витоша е затворен

Общината дава противоречащи си сигнали - призова гражданите да не ползват колите си, но направи паркингите безплатни

26 фев 2018
Едва 3% от жителите на София използват велосипеда за превозно средство в града. Числото е малко, особено сравнено с 35-те процента на Копенхаген. Ако обаче преброяването в София бъде направено през зимата, активните колоездачи лесно могат да бъдат дадени поименно и събрани заедно в по-голям апартамент. Причините да не се кара колело в България през студените месеци вероятно са повече на брой от самите зимни колоездачи. И вместо да се чудим защо е така и може ли нещо да се промени, решихме направо да се свържем с част от тези хора (като към тях добавихме и един велокуриер от Виена) и да разберем как се справят през студения и опасен сезон.

Екипировката

Всяка подготовка за каране, независимо от сезона, започва с екипировката. През зимата е особено изкушаващо да се навлечеш с куп дебели дрехи, но това съвсем не е най-умното. Според Георги Божинов (известен още като Бай Джи) изборът на подходящи дрехи е ключов, за да не се превръща зимното колоездене в мъчение. Георги е собственик на велоработилници Fix & Ride в София и е активен колоездач в града и в планината целогодишно.

Според него един качествен непромокаем панталон и яке решават много проблеми: "Цените на всяко са по около 150 лв. за приличен колоездачен модел. Аз например карам с панталон, който има ципове от двете страни и се обува и събува много лесно и бързо. С връхната екипировка, която ползвам, мога спокойно да си позволя отдолу да бъда с костюм и риза с вратовръзка. Така, когато стигна до среща, мога само да сваля набързо водонепромокаемите връхни дрехи и да бъда чист и спретнат. Не е нужно да нося втори чифт дрехи и да се преобличам."


Едно от нещата, които Бай Джи горещо препоръчва, е мериносовата вълна като материал за дрехите, които са най-близо до тялото. Причината е, че материята задържа топлината, бързо изпарява влагата и е приятна за носене. За да се предпазим от влагата, калта и студа при каране през зимата, има и други хитрини.



Калин Русев е на 45 години, управлява няколко успешни компании и е създател на перспективния колоездачен клуб "Велораптор". През зимата Калин отделя по около 15 часа седмично за колело в планината, често кара при сняг и минусови температури и никога не излиза без гамашите си: "Те са подобни на гетите и калците, но са за колоездачи. Слагам ги върху горната част на обувките и долната на панталона или клина. Целта им е да пазят краката от намокряне и измръзване." Друго, което Калин носи винаги със себе си при зимно каране, са шалчетата, наричани бъфове. Взима по 3-4 от тях и ги ползва за да "опакова" врата, китките, главата, дори части от лицето, когато му стане студено.

Илюстрация



На велоалеята/пътя

Независимо как са облечени, всички градски колоездачи се изправят пред един и същ въпрос - откъде да минат. През зимата нещата стават още по-сложни, защото се търсят маршрути с по-малко сняг, лед и луга. Иво Грънчаров вече 20 години работи като велокуриер на "Ин тайм"/"UPS България" и изминава с колело средно по 40 км на ден.

Районът, който обслужва, е в центъра на София и най-бързият начин за придвижване се оказва именно велосипедът. Колкото и да е опитен обаче, Иво продължава да е затруднен в намирането на бързи и безопасни маршрути в града: "Абсурдно е, когато тръгна да карам по велоалеите в София и преди мен е минал снегорин. "Изчистеният" сняг се е озовал върху алеята и тя на практика е блокирана. Така че, искам-не искам, карам по платното заедно с колите. Според мен т.нар. велоалеи, съществуващи в момента в София, са просто усвояване на средства. Не виждам как те улесняват колоездачите, особено през зимата. Повечето са неизползваеми и при най-малкия сняг.

Илюстрация



Проблем е и, че много от велоалеите, особено в центъра, са частични. Извеждат те донякъде и после трябва да се чудиш накъде да продължиш. Получава се парадоксът да ти свиркат, ако караш на пътното платно, да ти се карат, че си на тротоара, а велоалеята или да е засипана със сняг, или да не става за нищо." Едно от нещата, които прави Иво за по-голяма безопасност, е когато кара по платното, да е малко по-далече от тротоара. По периферията на шосетата често се задържат сняг, лед, луга, които са опасни. Има риск и от шофьорите, които отварят вратите на колите си, без да поглеждат за колоездачи.

За разлика от Иво все пак се оказва, че има колоездачи, които ползват велоалеите в София и през зимата. Един от тях е Миряна Кръстева, която е архитект и кара колело в града целогодишно минимум по 10 км на ден.

Тя невинаги гони скоростта на велокуриер и често, когато има възможност, избира велоалеите: "Карам главно по пътища, но ползвам и някои от велоалеите, дори тези новите, които никой не харесва. С тях има доста проблеми, почти неизползваеми са, особено онези, въведени необмислено и разпокъсано. Сега са малко по-добре замислени и гледам да минавам по тях, когато мога.

Наскоро карах по бул. "Витоша" в посока Южния парк и установих, че велоалеята там е широка и удобна. Велоалеята по малката уличка "Княз Борис I" също ми харесва и я ползвам често." Миряна е концептуално против велоалеите на тротоарите. Причината според нея е, че в града скоростта на колелото е по-близка до тази на автомобилите, отколкото на пешеходците. По велоалеите на тротоарите често вървят хора, които се изпречват, и тя лично не се чувства комфортно да профучава край тях. Затова, дори да има велоалея на тротоара, избира да кара по улицата.


Съвсем различни са проблемите на Георги Касабов-Додо, който също кара колело през зимата, но във Виена. В продължение на 4 години той работи като велокуриер в австрийската столица и твърди, че за това време е навъртял общо около 46 000 км с колелото си. Градът има малко над 1300 км мрежа от велоалеи, но въпреки това, за да бъде по-бърз, Георги понякога избира шосетата.

Илюстрация



Единственото, от което не е доволен в града, е, че се използват много химикали за почистване на снега и те бързо повреждат колелото и екипировката му. Въпреки това е впечатлен от добрата организация на снегопочистването в Австрия: "В България видях, че използват велоалеите като място за събиране на снега от пътя. Даже една нова алея беше съсипана от снегорин. Във Виена за щастие положението е много по-различно. Когато падне дори малко сняг тук, хората реагират моментално. Има снегорини, които чистят улиците, и малки камиончета, които минават по велоалеите и тротоарите, събират снега и посипват със сол. Приоритетите са степенувани - първо се чистят шосета, после велоалеи и чак след това тротоарите." Освен непочистения сняг една от основните опасности за зимните колоездачи и в София, и във Виена според Георги са мокрите трамвайни линии. Той лично е имал няколко много неприятни падания и препоръчва на всички колоездачи да внимават с хлъзгавите релси.

Въздухът

Скандално мръсният градски въздух е едно от нещата, които карат много колоездачи да оставят колелата да зимуват в мазетата.

Чакането по светофари в задръствания между колите и запъхтяното вдишване на фини прахови частици и изгорели газове не са сред целите на хората, решили да спортуват и пътуват екологично.

Според Георги Божинов от Fix&Ride
обаче съществуват начини вредното действие да се намали: "Има маски за вредни емисии специално за колоездачи - продават се в много веломагазини и спестяват доста от мръсния градски въздух посредством едни клапанчета, през които минава въздухът, и специални филтри. Проблем е, че затрудняват дишането, създават дискомфорт. Напоследък излязоха изследвания, които показват и че тези маски не са съвсем безвредни, защото задържат прахови частици близо до лицето и бързо се задръстват. Трябва да се почистват и сменят често. Компромисен вариант за мен е пред лицето да се сложи просто шал или т.нар. бъф. Много колоездачи използват медицински маски, но те не спират повечето фини прахови частици." Според Георги колкото и прах и вредни газове да вдишват колоездачите, мит е, че в колите е по-чисто:

"Хората, които чакат в задръстванията в автомобилите си, дишат същия въздух. Много коли имат пречистващи системи, но разликата не е голяма. Затова не мисля, че с колелото е много по-зле." Велокуриерът Иво също е опитвал да кара със специална пречистваща маска, но се е отказал от нея: "Махнах я, защото ми пречеше - задъхвам се с нея, а трябва да се движа бързо."


Илюстрация



Грижа за велосипеда

Едно от многото неща, с които се борят градските колоездачи у нас, е мръсотията. Ако искат колелото да им служи по-дълго време и да го карат през зимата, трябва да полагат специални грижи за него. Цветелин Иванов, или както го наричат в байк средите - Цуцо, кара редовно в района на "Младост". Той обаче има специално отношение към велосипеда си, защото голяма част от живота му е преминала в колоездачната индустрия. Цветелин стои зад новата българска марка планински велосипеди Pulse cycles, която се опитва да пробие на международни пазари през последните две години.

Според него едно от най-важните неща през зимата е колелото да се поддържа чисто: "Велосипедът не трябва да се зарязва с два пръста кал и луга. Калта съдържа песъчинки, които са абразивни и малко по-малко увреждат всички компоненти, до които се докоснат. Второто важно нещо през зимата е редовното смазване на веригата и частите, които са отговорни за движението на колелото. От влагата смазката малко по малко се отмива и може да се появи ръжда. Смазването трябва да е по-често и по малко, като могат да се използват специални водоустойчиви препарати (wet lube). Трето нещо, на което препоръчвам да се обърне внимание, е лугата, солта по улиците и тротоарите. Тя е враг за всички боядисани части от велосипеда. Има спрейове на силиконова и на петролна основа, които защитават боята по колелото. Когато велосипедът се измие, препоръчвам да се напръска с такъв спрей парцал, с който да се обтрият рамката и всички компоненти с боя, освен дисковете и спирачките."

Илюстрация



Митове/факти:

Мит: Зимното колоездене е по-опасно от лятното.
Факт: Статистиките от някои от градовете с най-интензивно зимно колоездене в света показват по-малко пътни инциденти с колоездачи за изминат километър през януари, отколкото през юни. Предположенията са, че това се дължи на по-ниската средна скорост.

Мит: Зимното колоездене е само за хора с излишен адреналин и антифриз в кръвта.
Факт: Около 50% от децата в училищна възраст във финландския град Оулу се придвижват с велосипед и през зимата. Шведският град Линкьопинг е едно от местата в света с най-голям процент хора в пенсионна възраст, които се движат с велосипед през зимата.

Мит: Студът е основна пречка за зимните колоездачи.
Факт: Изследване на Университета в Минеаполис показва, че основен проблем за повечето зимни градски колоездачи не е температурата на въздуха, а състоянието на пътищата и велоалеите.

Илюстрация



Четири съвета:

1. Обърнете специално внимание на осветлението - мигащи LED лампи, фарчета, стопове, светлоотразители. Зимните дни са кратки, дори на обяд може да бъде мрачно и мъгливо. Осветление трябва да се ползва и през деня при намалена видимост. Светлоотразителната жилетка също е важна.

2. Свалете седалката малко по-ниско. Така центърът на тежестта ще бъде по-близо до земята и ще сте по-стабилни, ще имате и възможност да реагирате по-бързо, ако трябва да се подпирате с крака.

3. Карайте с малко по-меки гуми. Така ще имате по-добро сцепление с повърхностите, през които минавате, и ще намалите риска от подхлъзване. Колкото по-широки са гумите, толкова по-стабилни ще бъдете върху лед.

4. Спирайте плавно и си оставете повече време за реакция - спирачният път на велосипеда ви може да се окаже по-дълъг в зимни условия. Избягвайте резки завои и маневри.
Международната Федерация по зимно колоездене съществува вече повече от шест години. Нейната централа е във финландския град Оулу, който е най-добрата илюстрация на това, че велосипедът и зимата са съвместими. Сред най-популярните инициативи на федерацията е Международният ден за зимно колоездене до работа. Тази година той е на 9 февруари, когато хиляди европейци ще се придвижат празнично на колело до работното си място. От България потвърдилите са точно 15, но записването продължава на http://winterbiketoworkday.org

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Труд и творчество Труд и творчество

Как испанският архитект Хоакин Вакеро Паласиос превръща ВЕЦ-ове в арт пространства с грижа за работниците

20 апр 2018, 1134 прочитания

Книга: Жак Превер – "Приказки за непослушни деца" Книга: Жак Превер – "Приказки за непослушни деца"

Илюстрациите са тези от оригиналното издание и са на перуанско-аржентинската художничка Елса Енрикес

20 апр 2018, 1014 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Виж ми "Окото"

The Eye в китайския град Тиендзин отвори врати в края на миналата година със заявката да е най-голямата библиотека в света, но извън архитектурните си достойнства мястото се оказа най-голямото разочарование за любителите на книгите

Защо поскъпнаха SMS-ите на едро

Нарасналата употреба на известявания от банки, онлайн търговци, куриери разрасна бизнеса с кратки съобщения

Македонският залог на България

Определянето на дата за започване на преговори за членство със Скопие щеше да бъде един от символичните успехи на българското председателство на Съвета на ЕС

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Квадратът" на неудобните истини

Филмът на Рубен Йостлунд е смешна до плач сатира на политическата коректност

Труд и творчество

Как испанският архитект Хоакин Вакеро Паласиос превръща ВЕЦ-ове в арт пространства с грижа за работниците

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 16

Капитал

Брой 16 // 21.04.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.04.2018 Прочетете