

Венелина Величкова

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
Едва 3% от жителите на София използват велосипеда за превозно средство в града. Числото е малко, особено сравнено с 35-те процента на Копенхаген. Ако обаче преброяването в София бъде направено през зимата, активните колоездачи лесно могат да бъдат дадени поименно и събрани заедно в по-голям апартамент. Причините да не се кара колело в България през студените месеци вероятно са повече на брой от самите зимни колоездачи. И вместо да се чудим защо е така и може ли нещо да се промени, решихме направо да се свържем с част от тези хора (като към тях добавихме и един велокуриер от Виена) и да разберем как се справят през студения и опасен сезон.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
9 коментара
Карам целогодишно и здрав ли съм, времето няма да ме спре да "яздя". Както съм чувал да казват по скандинавието "няма лошо време, има лошо облечени хора"... Та освен всичко друго, за мен карането на велосипед е начин на живот, а за кефа си човек дава всичко...
Нужно е време хората да свикнат, че да караш зимата не е подвиг, а нещо нормално и единствено имаш нужда от по-специална екипировка.
Линка в края на статията за международният ден за зимно колоездене не работи.
При заледен , хлъзгав терен , нека предната гума да е с малко по-ниско налягане, отколкото задната! Така задната гума ще е по- податлива на подхлъзване , а то е за предпочитане . Евентуално подхлъзване на предна гума може да доведе до много лошо падане , докато подхлъзване на задната Ви принуждава само да протегнете крак и така да образувате "тройна опора" - двете колела и крака Ви , което Ви оставя стабилен след подхлъзването ! Идеята е - ако някоя гума се подхлъзне, нека да е задната !
Предвид цялата нужна специална екипировка (която е около хилядарка), заедно с поддръжката на велосипеда при зимни условия (където са нужни също немалко средства), както и основният възпиращ фактор - мръсният въздух - не, благодаря, ще пропусна. Предпочитам да карам по топло време и при по-разреден трафик. Който иска, да си кара целогодишно, но си носи и последствията от това. По-горе са обяснили много добре за маските. Говоря за София конкретно.
Все пак колоезденето е освен еко, и безплатен превоз. Който си има своите особености, но лично аз съм просто любител и като такъв нямам възможност да отделям толкова средства по това хоби (дори и да ги имах, пак не съм сигурен, че бих давал толкова пари за такова нещо).
Колкото до велоалеята по бул. "Витоша" - хубавото е, че тя е от двете страни на булеварда, но е широка само на пръв поглед. На практика двама колоездачи не могат спокойно да се разминат по нея и трябва да се изчакват - личен опит. Писах на Общината да помислят по въпроса, но дали ще направят нещо, нямам идея.
До коментар [#3] от "the_axel":
Ами ако ти се подхлъзне и обувката, с която правиш тройната опора? Защото и такъв вариант съществува.
Според мен зимното каране си струва само на места с по-чист въздух и за сравнително недълги отсечки, като придвижването е с умерено и дори слабо темпо. Или пък и по-дълги преходи, но в група и пак с по-умерено темпо. Не разбирам закъде е цялото това бързане, освен ако работата ти не го изисква. За всичко друго си има планиране. Да, хубаво е от време на време човек да увеличи скоростта, но в населено място, където има много рискови фактори, не си заслужава.
По отношение на последното - аз лично, когато видя пешеходци - било на велоалеята, на улицата или на тротоара, не профучавам край тях, както правят други колеги, а намалявам скоростта, така че да се разминем безконфликтно и те самите да не се стреснат. Защото никак не е приятно както си ходиш, и някой да профучи от едната ти страна ненадейно.
И още нещо - няма гаранция за липса на инциденти и при сухо и топло време (аз лично имах преди време много неприятен такъв, при това си карах съвсем спокойно, но не съобразих, че вместо задна натиснах инстинктивно предна спирачка и стана тя, каквато стана), но при студено, заледено, кално и мокро вероятностите от такива се увеличават многократно, дори за опитни колоездачи.
До коментар [#4] от "Читател":
Не е вярно, че нужната екипировка струва хилядарка. Просто в статията са дадени примери за специализирани марки, които не са евтини. Реално можеш и с мнооого по-малка инвестиция да се оборудваш. Например overtrouser панталон за дъжд с нещо като гамаши от декатлон струва 35 лв (пази и от студ/вятър). Светлоотразителни елементи и осветление 50 лв. Синтетични бъфове има и по 5 лв. Силно препоръчителни е горното термобельо да е от вълна - в декатлон 35-60 лв.
И като добавка към статията е добре периода есен - пролет да се кара с калници.
Времето, когато по алеите има лед е много кратко в нашия пояс така или иначе. А ако те приснява толкова можеш да си сложиш гуми с малки шипове. За мръсния въздух има маски.. и да никой не те кара да го правиш на сила.. както карането зимно време си има своите последствия, така и обездвижването зимно време си има своите последствия :). Да не казвам пък ползването на градски транспорт с колко бацили те среща. Всичко си е до личен избор и не опира до това дали си любител или .. нещо другото. Хората в по-западните държави далеч не са "професионални" състезатели, а се придвижват и зимно време така.
Със здраве :),
П
Понеже в статията не си го позволих пряко, мога да дам и малко от моя личен опит тук:
3-4 години (вкл. зимата) се придвижвам почти изцяло само с колело в града. До преди година карах почти постоянно, защото при мен разстоянията не бяха големи и действително най-бързият начин беше колелото. Правила съм си експеримент в София няколко дни подред да тръгвам с различен транспорт - колело, пеша, трамвай, метро с прекачване, метро без прекачване и пеша, с кола. Колелото безспорно беше най-бързо. Пешеходният вариант се доближаваше до този с градски транспорт. Става въпрос за придвижване от района на Американското посолство до центъра.
Противно на очакванията, освен бързо, забелязах, че е и по-топло. Според мен причината е в раздвижването, циркулацията на кръв, дишането. В дните без каране на колело през зимата определено ми беше по-студено през целия ден. Тонусът също е друг.
Проблеми със заледени пътища, сняг, кал, луга - не мога да кажа, че съм имала. Ако времето е мокро, нося яке от гортекс, случва се да има втори чифт панталон. Каската изолирам с тиксо отвътре, за да не навява през нея или слагам тънка шапка или бъф. Ако има лед, карам по-далеч от бордюри, защото обикновено е там. Внимавам и със скоростта и маневрите.
За годините "зимно" каране обаче имах един основен проблем, който свързвам с колелото - алергия от прах и влага във въздуха, която се обостря сериозно всяка година през януари-февруари. Всяка година със зимно каране съм стигала до ходене по лекари и болници с такъв проблем със спастична, задушаваща кашлица и пиене на противоалергични. Последните две зими карам значително по-рядко колело (главно защото всекидневието ми е устроено по различен начин и живея на друго място). Факт е, че това са първите две зими, в които не ми се налага да приемам противоалегични лекарства. Затова за мен най-големият проблем на зимното каране в София не са лед, сняг, кал, студ, локви, екипировка, трафик... а мръсният въздух. Вдишваме го дълбоко на всеки червен светофар, с пълни гърди.
До коментар [#3] от "
the_axel
":
Супер
И аз стигнах до същия извод през годините.
Това важи и за другите сезони също.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.