Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зимният колоездач

Всичко, което трябва да знаем за придвижването с велосипед през зимата

12135 прочитания

Едва 3% от жителите на София използват велосипеда за превозно средство в града. Числото е малко, особено сравнено с 35-те процента на Копенхаген. Ако обаче преброяването в София бъде направено през зимата, активните колоездачи лесно могат да бъдат дадени поименно и събрани заедно в по-голям апартамент. Причините да не се кара колело в България през студените месеци вероятно са повече на брой от самите зимни колоездачи. И вместо да се чудим защо е така и може ли нещо да се промени, решихме направо да се свържем с част от тези хора (като към тях добавихме и един велокуриер от Виена) и да разберем как се справят през студения и опасен сезон.

Екипировката

Всяка подготовка за каране, независимо от сезона, започва с екипировката. През зимата е особено изкушаващо да се навлечеш с куп дебели дрехи, но това съвсем не е най-умното. Според Георги Божинов (известен още като Бай Джи) изборът на подходящи дрехи е ключов, за да не се превръща зимното колоездене в мъчение. Георги е собственик на велоработилници Fix & Ride в София и е активен колоездач в града и в планината целогодишно.

Според него един качествен непромокаем панталон и яке решават много проблеми: "Цените на всяко са по около 150 лв. за приличен колоездачен модел. Аз например карам с панталон, който има ципове от двете страни и се обува и събува много лесно и бързо. С връхната екипировка, която ползвам, мога спокойно да си позволя отдолу да бъда с костюм и риза с вратовръзка. Така, когато стигна до среща, мога само да сваля набързо водонепромокаемите връхни дрехи и да бъда чист и спретнат. Не е нужно да нося втори чифт дрехи и да се преобличам."

Едно от нещата, които Бай Джи горещо препоръчва, е мериносовата вълна като материал за дрехите, които са най-близо до тялото. Причината е, че материята задържа топлината, бързо изпарява влагата и е приятна за носене. За да се предпазим от влагата, калта и студа при каране през зимата, има и други хитрини.

Калин Русев е на 45 години, управлява няколко успешни компании и е създател на перспективния колоездачен клуб "Велораптор". През зимата Калин отделя по около 15 часа седмично за колело в планината, често кара при сняг и минусови температури и никога не излиза без гамашите си: "Те са подобни на гетите и калците, но са за колоездачи. Слагам ги върху горната част на обувките и долната на панталона или клина. Целта им е да пазят краката от намокряне и измръзване." Друго, което Калин носи винаги със себе си при зимно каране, са шалчетата, наричани бъфове. Взима по 3-4 от тях и ги ползва за да "опакова" врата, китките, главата, дори части от лицето, когато му стане студено.

Ветроустойчива кърпа за глава Buff - тежи само 10 грама, а има безброй функции. Може да се преобрази в шапка, шал, лента за глава, маска за лице, да се носи на китките и дори да бъде ластик за коса (чували сме за жени, които са използвали buff като горнище на бански в непредвидена ситуация). Изключително компактна е и лесно се побира под велосипедна каска. Този модел е особено подходящ за колоездачи, защото предпазва от вятър. 35 лв. в магазини "Стената"

На велоалеята/пътя

Независимо как са облечени, всички градски колоездачи се изправят пред един и същ въпрос - откъде да минат. През зимата нещата стават още по-сложни, защото се търсят маршрути с по-малко сняг, лед и луга. Иво Грънчаров вече 20 години работи като велокуриер на "Ин тайм"/"UPS България" и изминава с колело средно по 40 км на ден.

Районът, който обслужва, е в центъра на София и най-бързият начин за придвижване се оказва именно велосипедът. Колкото и да е опитен обаче, Иво продължава да е затруднен в намирането на бързи и безопасни маршрути в града: "Абсурдно е, когато тръгна да карам по велоалеите в София и преди мен е минал снегорин. "Изчистеният" сняг се е озовал върху алеята и тя на практика е блокирана. Така че, искам-не искам, карам по платното заедно с колите. Според мен т.нар. велоалеи, съществуващи в момента в София, са просто усвояване на средства. Не виждам как те улесняват колоездачите, особено през зимата. Повечето са неизползваеми и при най-малкия сняг.

Гамаши за колоездене Scott Toecover. Направени са от неопрен, за да предпазват обувките, глезените и долната част на панталона/клина при колоездене. Устойчиви на вода, кал, сняг. За допълнителна сигурност на захващането имат страп на глезена за пристягане. 37 лв. в магазини Scott Center.

Проблем е и, че много от велоалеите, особено в центъра, са частични. Извеждат те донякъде и после трябва да се чудиш накъде да продължиш. Получава се парадоксът да ти свиркат, ако караш на пътното платно, да ти се карат, че си на тротоара, а велоалеята или да е засипана със сняг, или да не става за нищо." Едно от нещата, които прави Иво за по-голяма безопасност, е когато кара по платното, да е малко по-далече от тротоара. По периферията на шосетата често се задържат сняг, лед, луга, които са опасни. Има риск и от шофьорите, които отварят вратите на колите си, без да поглеждат за колоездачи.

За разлика от Иво все пак се оказва, че има колоездачи, които ползват велоалеите в София и през зимата. Един от тях е Миряна Кръстева, която е архитект и кара колело в града целогодишно минимум по 10 км на ден.

Тя невинаги гони скоростта на велокуриер и често, когато има възможност, избира велоалеите: "Карам главно по пътища, но ползвам и някои от велоалеите, дори тези новите, които никой не харесва. С тях има доста проблеми, почти неизползваеми са, особено онези, въведени необмислено и разпокъсано. Сега са малко по-добре замислени и гледам да минавам по тях, когато мога.

Наскоро карах по бул. "Витоша" в посока Южния парк и установих, че велоалеята там е широка и удобна. Велоалеята по малката уличка "Княз Борис I" също ми харесва и я ползвам често." Миряна е концептуално против велоалеите на тротоарите. Причината според нея е, че в града скоростта на колелото е по-близка до тази на автомобилите, отколкото на пешеходците. По велоалеите на тротоарите често вървят хора, които се изпречват, и тя лично не се чувства комфортно да профучава край тях. Затова, дори да има велоалея на тротоара, избира да кара по улицата.

Съвсем различни са проблемите на Георги Касабов-Додо, който също кара колело през зимата, но във Виена. В продължение на 4 години той работи като велокуриер в австрийската столица и твърди, че за това време е навъртял общо около 46 000 км с колелото си. Градът има малко над 1300 км мрежа от велоалеи, но въпреки това, за да бъде по-бърз, Георги понякога избира шосетата.

Панталон с ципове по дължината Endura. Специално създаден за колоездене, с изолираща, водонепромокаема и дишаща материя. Има цип по дължината на всеки крачол за бързо и лесно обуване и събуване. За по-добра видимост на пътя, логата са светлоотразителни. £87.99 от endurasport.com

Единственото, от което не е доволен в града, е, че се използват много химикали за почистване на снега и те бързо повреждат колелото и екипировката му. Въпреки това е впечатлен от добрата организация на снегопочистването в Австрия: "В България видях, че използват велоалеите като място за събиране на снега от пътя. Даже една нова алея беше съсипана от снегорин. Във Виена за щастие положението е много по-различно. Когато падне дори малко сняг тук, хората реагират моментално. Има снегорини, които чистят улиците, и малки камиончета, които минават по велоалеите и тротоарите, събират снега и посипват със сол. Приоритетите са степенувани - първо се чистят шосета, после велоалеи и чак след това тротоарите." Освен непочистения сняг една от основните опасности за зимните колоездачи и в София, и във Виена според Георги са мокрите трамвайни линии. Той лично е имал няколко много неприятни падания и препоръчва на всички колоездачи да внимават с хлъзгавите релси.

Въздухът

Скандално мръсният градски въздух е едно от нещата, които карат много колоездачи да оставят колелата да зимуват в мазетата.

Чакането по светофари в задръствания между колите и запъхтяното вдишване на фини прахови частици и изгорели газове не са сред целите на хората, решили да спортуват и пътуват екологично.

Според Георги Божинов от Fix&Ride обаче съществуват начини вредното действие да се намали: "Има маски за вредни емисии специално за колоездачи - продават се в много веломагазини и спестяват доста от мръсния градски въздух посредством едни клапанчета, през които минава въздухът, и специални филтри. Проблем е, че затрудняват дишането, създават дискомфорт. Напоследък излязоха изследвания, които показват и че тези маски не са съвсем безвредни, защото задържат прахови частици близо до лицето и бързо се задръстват. Трябва да се почистват и сменят често. Компромисен вариант за мен е пред лицето да се сложи просто шал или т.нар. бъф. Много колоездачи използват медицински маски, но те не спират повечето фини прахови частици." Според Георги колкото и прах и вредни газове да вдишват колоездачите, мит е, че в колите е по-чисто:

"Хората, които чакат в задръстванията в автомобилите си, дишат същия въздух. Много коли имат пречистващи системи, но разликата не е голяма. Затова не мисля, че с колелото е много по-зле." Велокуриерът Иво също е опитвал да кара със специална пречистваща маска, но се е отказал от нея: "Махнах я, защото ми пречеше - задъхвам се с нея, а трябва да се движа бързо."

Биосмазка за верига за влажно време Muc Off: Изключително трайна, водоустойчива смазка за верига. Специално създадена за мокри и кални условия. Произведена по специална формула с естествени съставки и с енергия от възобновяеми източници. 17 лв. от магазини BikeCenter

Грижа за велосипеда

Едно от многото неща, с които се борят градските колоездачи у нас, е мръсотията. Ако искат колелото да им служи по-дълго време и да го карат през зимата, трябва да полагат специални грижи за него. Цветелин Иванов, или както го наричат в байк средите - Цуцо, кара редовно в района на "Младост". Той обаче има специално отношение към велосипеда си, защото голяма част от живота му е преминала в колоездачната индустрия. Цветелин стои зад новата българска марка планински велосипеди Pulse cycles, която се опитва да пробие на международни пазари през последните две години.

Според него едно от най-важните неща през зимата е колелото да се поддържа чисто: "Велосипедът не трябва да се зарязва с два пръста кал и луга. Калта съдържа песъчинки, които са абразивни и малко по-малко увреждат всички компоненти, до които се докоснат. Второто важно нещо през зимата е редовното смазване на веригата и частите, които са отговорни за движението на колелото. От влагата смазката малко по малко се отмива и може да се появи ръжда. Смазването трябва да е по-често и по малко, като могат да се използват специални водоустойчиви препарати (wet lube). Трето нещо, на което препоръчвам да се обърне внимание, е лугата, солта по улиците и тротоарите. Тя е враг за всички боядисани части от велосипеда. Има спрейове на силиконова и на петролна основа, които защитават боята по колелото. Когато велосипедът се измие, препоръчвам да се напръска с такъв спрей парцал, с който да се обтрият рамката и всички компоненти с боя, освен дисковете и спирачките."

Блуза с дълъг ръкав от мериносова вълна - Techwool 155 Седемдесет процента от състава на тази дреха са мериносова вълна, която има антибактериално действие. Вълната спомага за отвеждане на генерираната от тялото влага, а синтетичната материя (30% акрил) ускорява съхненето. 36.30 лв. от Decathlon

Митове/факти:

Мит: Зимното колоездене е по-опасно от лятното.

Факт: Статистиките от някои от градовете с най-интензивно зимно колоездене в света показват по-малко пътни инциденти с колоездачи за изминат километър през януари, отколкото през юни. Предположенията са, че това се дължи на по-ниската средна скорост.

Мит: Зимното колоездене е само за хора с излишен адреналин и антифриз в кръвта.

Факт: Около 50% от децата в училищна възраст във финландския град Оулу се придвижват с велосипед и през зимата. Шведският град Линкьопинг е едно от местата в света с най-голям процент хора в пенсионна възраст, които се движат с велосипед през зимата.

Мит: Студът е основна пречка за зимните колоездачи.

Факт: Изследване на Университета в Минеаполис показва, че основен проблем за повечето зимни градски колоездачи не е температурата на въздуха, а състоянието на пътищата и велоалеите.

Водонепромокаемо мъжко яке Endura Urban Softshell
Направено от лека, водонепромокаема, дишаща материя. Създадено за защита при неблагоприятни метеорологични условия, без да ограничава свободата на движение. Има светлоотразителни елементи на гърба и ръкавите. 229 лв. от DragZone

Четири съвета:

1. Обърнете специално внимание на осветлението - мигащи LED лампи, фарчета, стопове, светлоотразители. Зимните дни са кратки, дори на обяд може да бъде мрачно и мъгливо. Осветление трябва да се ползва и през деня при намалена видимост. Светлоотразителната жилетка също е важна.

2. Свалете седалката малко по-ниско. Така центърът на тежестта ще бъде по-близо до земята и ще сте по-стабилни, ще имате и възможност да реагирате по-бързо, ако трябва да се подпирате с крака.

3. Карайте с малко по-меки гуми. Така ще имате по-добро сцепление с повърхностите, през които минавате, и ще намалите риска от подхлъзване. Колкото по-широки са гумите, толкова по-стабилни ще бъдете върху лед.

4. Спирайте плавно и си оставете повече време за реакция - спирачният път на велосипеда ви може да се окаже по-дълъг в зимни условия. Избягвайте резки завои и маневри.

Международната Федерация по зимно колоездене съществува вече повече от шест години. Нейната централа е във финландския град Оулу, който е най-добрата илюстрация на това, че велосипедът и зимата са съвместими. Сред най-популярните инициативи на федерацията е Международният ден за зимно колоездене до работа. Тази година той е на 9 февруари, когато хиляди европейци ще се придвижат празнично на колело до работното си място. От България потвърдилите са точно 15, но записването продължава на

9 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-P
    Дългия

    Карам целогодишно и здрав ли съм, времето няма да ме спре да "яздя". Както съм чувал да казват по скандинавието "няма лошо време, има лошо облечени хора"... Та освен всичко друго, за мен карането на велосипед е начин на живот, а за кефа си човек дава всичко...

  • 2
    psiderov avatar :-|
    psiderov

    Нужно е време хората да свикнат, че да караш зимата не е подвиг, а нещо нормално и единствено имаш нужда от по-специална екипировка.

    Линка в края на статията за международният ден за зимно колоездене не работи.

  • 3
    the_axel avatar :-|
    the_axel

    При заледен , хлъзгав терен , нека предната гума да е с малко по-ниско налягане, отколкото задната! Така задната гума ще е по- податлива на подхлъзване , а то е за предпочитане . Евентуално подхлъзване на предна гума може да доведе до много лошо падане , докато подхлъзване на задната Ви принуждава само да протегнете крак и така да образувате "тройна опора" - двете колела и крака Ви , което Ви оставя стабилен след подхлъзването ! Идеята е - ако някоя гума се подхлъзне, нека да е задната !

  • 4
    kamenvm avatar :-|
    Читател

    Предвид цялата нужна специална екипировка (която е около хилядарка), заедно с поддръжката на велосипеда при зимни условия (където са нужни също немалко средства), както и основният възпиращ фактор - мръсният въздух - не, благодаря, ще пропусна. Предпочитам да карам по топло време и при по-разреден трафик. Който иска, да си кара целогодишно, но си носи и последствията от това. По-горе са обяснили много добре за маските. Говоря за София конкретно.

    Все пак колоезденето е освен еко, и безплатен превоз. Който си има своите особености, но лично аз съм просто любител и като такъв нямам възможност да отделям толкова средства по това хоби (дори и да ги имах, пак не съм сигурен, че бих давал толкова пари за такова нещо).

    Колкото до велоалеята по бул. "Витоша" - хубавото е, че тя е от двете страни на булеварда, но е широка само на пръв поглед. На практика двама колоездачи не могат спокойно да се разминат по нея и трябва да се изчакват - личен опит. Писах на Общината да помислят по въпроса, но дали ще направят нещо, нямам идея.

  • 5
    kamenvm avatar :-|
    Читател

    До коментар [#3] от "the_axel":

    Ами ако ти се подхлъзне и обувката, с която правиш тройната опора? Защото и такъв вариант съществува.

    Според мен зимното каране си струва само на места с по-чист въздух и за сравнително недълги отсечки, като придвижването е с умерено и дори слабо темпо. Или пък и по-дълги преходи, но в група и пак с по-умерено темпо. Не разбирам закъде е цялото това бързане, освен ако работата ти не го изисква. За всичко друго си има планиране. Да, хубаво е от време на време човек да увеличи скоростта, но в населено място, където има много рискови фактори, не си заслужава.

    По отношение на последното - аз лично, когато видя пешеходци - било на велоалеята, на улицата или на тротоара, не профучавам край тях, както правят други колеги, а намалявам скоростта, така че да се разминем безконфликтно и те самите да не се стреснат. Защото никак не е приятно както си ходиш, и някой да профучи от едната ти страна ненадейно.

  • 6
    kamenvm avatar :-|
    Читател

    И още нещо - няма гаранция за липса на инциденти и при сухо и топло време (аз лично имах преди време много неприятен такъв, при това си карах съвсем спокойно, но не съобразих, че вместо задна натиснах инстинктивно предна спирачка и стана тя, каквато стана), но при студено, заледено, кално и мокро вероятностите от такива се увеличават многократно, дори за опитни колоездачи.

  • 7
    psiderov avatar :-|
    psiderov

    До коментар [#4] от "Читател":

    Не е вярно, че нужната екипировка струва хилядарка. Просто в статията са дадени примери за специализирани марки, които не са евтини. Реално можеш и с мнооого по-малка инвестиция да се оборудваш. Например overtrouser панталон за дъжд с нещо като гамаши от декатлон струва 35 лв (пази и от студ/вятър). Светлоотразителни елементи и осветление 50 лв. Синтетични бъфове има и по 5 лв. Силно препоръчителни е горното термобельо да е от вълна - в декатлон 35-60 лв.

    И като добавка към статията е добре периода есен - пролет да се кара с калници.

    Времето, когато по алеите има лед е много кратко в нашия пояс така или иначе. А ако те приснява толкова можеш да си сложиш гуми с малки шипове. За мръсния въздух има маски.. и да никой не те кара да го правиш на сила.. както карането зимно време си има своите последствия, така и обездвижването зимно време си има своите последствия :). Да не казвам пък ползването на градски транспорт с колко бацили те среща. Всичко си е до личен избор и не опира до това дали си любител или .. нещо другото. Хората в по-западните държави далеч не са "професионални" състезатели, а се придвижват и зимно време така.
    Със здраве :),
    П

  • 8
    inaaaa avatar :-|
    Venelina Velichkova

    Понеже в статията не си го позволих пряко, мога да дам и малко от моя личен опит тук:

    3-4 години (вкл. зимата) се придвижвам почти изцяло само с колело в града. До преди година карах почти постоянно, защото при мен разстоянията не бяха големи и действително най-бързият начин беше колелото. Правила съм си експеримент в София няколко дни подред да тръгвам с различен транспорт - колело, пеша, трамвай, метро с прекачване, метро без прекачване и пеша, с кола. Колелото безспорно беше най-бързо. Пешеходният вариант се доближаваше до този с градски транспорт. Става въпрос за придвижване от района на Американското посолство до центъра.
    Противно на очакванията, освен бързо, забелязах, че е и по-топло. Според мен причината е в раздвижването, циркулацията на кръв, дишането. В дните без каране на колело през зимата определено ми беше по-студено през целия ден. Тонусът също е друг.

    Проблеми със заледени пътища, сняг, кал, луга - не мога да кажа, че съм имала. Ако времето е мокро, нося яке от гортекс, случва се да има втори чифт панталон. Каската изолирам с тиксо отвътре, за да не навява през нея или слагам тънка шапка или бъф. Ако има лед, карам по-далеч от бордюри, защото обикновено е там. Внимавам и със скоростта и маневрите.
    За годините "зимно" каране обаче имах един основен проблем, който свързвам с колелото - алергия от прах и влага във въздуха, която се обостря сериозно всяка година през януари-февруари. Всяка година със зимно каране съм стигала до ходене по лекари и болници с такъв проблем със спастична, задушаваща кашлица и пиене на противоалергични. Последните две зими карам значително по-рядко колело (главно защото всекидневието ми е устроено по различен начин и живея на друго място). Факт е, че това са първите две зими, в които не ми се налага да приемам противоалегични лекарства. Затова за мен най-големият проблем на зимното каране в София не са лед, сняг, кал, студ, локви, екипировка, трафик... а мръсният въздух. Вдишваме го дълбоко на всеки червен светофар, с пълни гърди.

  • 9
    yordancho avatar :-|
    Jordan Asenov


    До коментар [#3] от "
    the_axel
    ":

    Супер
    И аз стигнах до същия извод през годините.
    Това важи и за другите сезони също.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK