Мама, татко и ДС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мама, татко и ДС

Кадър от "Червено, твърде червено"

Мама, татко и ДС

Автобиографичният филм "Червено, твърде червено" на Божина Панайотова има всички шансове да спечели награда на "Берлинале"

17095 прочитания

Кадър от "Червено, твърде червено"


"Чер-ве-ни бок-лу-ци!" скандират протестиращите още в началните кадри. Бързо разбираме, че това са различни протести – през 1989 и 2013 г. Но защо нищо не се е променило за 24 години и какво може да доведе промяната? Въпреки че не това са въпросите, от които се води Божина Панайотова в първия си пълнометражен филм "Червено, твърде червено", тя дава един възможен отговор. Но за това по-късно.

Премиерата на документалния автобиографичен филм на родената през 1982 г. Божина Панайотова е в престижната секция "Панорама" на Берлинале (17 февруари) и само няколко седмици по-късно ще бъде излъчена на София Филм Фест.

Семейството на Божина напуска България през 1990 г. Установяват се в Париж. Божина следва философия, след това режисура в реномирания университет "Ла Фемис". Когато снима късометражния документален филм "Космонавти" за баба си и дядо си, с който през 2014 г. участва на София Филм Фест, у нея се събужда желание да прекарва повече време в България. Един френски продуцент я съветва просто да вземе камера и да започне да снима, дори все още да няма концепция. Французите се интересуват от Източна Европа.

Кадър от "Червено, твърде червено"

Така Божина започва да води нещо като визуален дневник, в който скоро попадат и протестите от 2013 г. Младата режисьорка се идентифицира с ценностите на протестиращите. В същото време усеща вътрешно противоречие: тя е от поколението, което тъкмо се е подготвило да става пионерче, когато системата се срутва. Към времето на социализма гледа с известна носталгия. Родителите й са имали възможност да пътуват в чужбина, дядо й е карал мерцедес. Дали и тя не принадлежи към "червените боклуци"?

Главният мотив на "Червено, твърде червено" е именно пътят на Божина назад през историята на собственото й семейство. Как така дядо й е обиколил света? Били ли са привилегировани? Седим на скайп до нея, когато баща й и майка й от Франция се опитват да отговорят на всички нейни въпроси. Разискват как ще подадат молба в Комисията по досиетата, за да проверят какво има там за тях и за дядо й. Тук се крие силата на филма: историята се развива по време на снимките и самата режисьорка не знае къде ще я отведе.

Конфликтът между дъщеря и родители се изостря до крайност. Защо Илия Павлов притежава две картини на баща й, който е художник? Защо майка й има досие на агент от ДС? И каква роля играе служителят на ДС Трайко Шопов, неин близък приятел от онова време? Самата Божина в една сцена се усъмнява, че ще успее да направи филм, толкова болезнени се оказват разкритията.

Но нещата са по-сложни, отколкото изглеждат на пръв поглед, и филмът премахва категоричните оценки. Божина осъжда собствения си, в един момент фанатичен поглед. "Превърнах се във войниче с камера", ще я чуем да казва на финала. И все пак за нея и семейството й филмът има терапевтичен ефект: "За да вървим напред, трябва да погледнем назад."
Q&A

Божина Панайотова, режисьор

Колкото повече се доближаваш до Държавна сигурност във филма, толкова повече готовността на събеседниците ти да говорят с теб намалява. Защо ДС е все още един вид забранена територия?

Мисля, че причината е, че тази мрежа продължава да съществува по някакъв начин, че някои от хората все още имат власт и това поддържа страха. Дори да не се страхуваш непосредствено, че нещо лошо може да ти се случи, все пак се цензурираш по някакъв начин, защото усещаш, че тези хора са силни и водят играта в обществото и до днес.

Защо филмът ти, който е толкова важен за България, няма българско финансиране?

Няколко пъти кандидатствахме в Националния филмов център, но без успех. Имам чувството, че това, че съм млад режисьор, не помага да получа подкрепа. Това ми се струва голям проблем за киното в България - и други млади режисьори, чиито филми получават признание на международни фестивали, не успяват да получат финансиране от НФЦ и търсят подкрепа от институции в други държави.

Кадър от "Червено, твърде червено"

"Чер-ве-ни бок-лу-ци!" скандират протестиращите още в началните кадри. Бързо разбираме, че това са различни протести – през 1989 и 2013 г. Но защо нищо не се е променило за 24 години и какво може да доведе промяната? Въпреки че не това са въпросите, от които се води Божина Панайотова в първия си пълнометражен филм "Червено, твърде червено", тя дава един възможен отговор. Но за това по-късно.

Премиерата на документалния автобиографичен филм на родената през 1982 г. Божина Панайотова е в престижната секция "Панорама" на Берлинале (17 февруари) и само няколко седмици по-късно ще бъде излъчена на София Филм Фест.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    alexander97 avatar :-|
    Alexander97

    "Мисля, че причината е, че тази мрежа продължава да съществува по някакъв начин, че някои от хората все още имат власт и това поддържа страха. Дори да не се страхуваш непосредствено, че нещо лошо може да ти се случи, все пак се цензурираш по някакъв начин, защото усещаш, че тези хора са силни и водят играта в обществото и до днес."

    Има прекалено много примери – дори жалкият военен министър е "Иван" Каракачанов! ДС служител "модернизира" армията ни със МиГ 29?!?! и прокуратурата не се самосезира за предателството на този "министър"?
    Гъвкавият Бойко, който също ни обезоръжава с умишленото бавене на покупката на новата авиация. И не само там има заслуги ББ!
    Бизнесмените са от същото котило. Цялата държава е обхваната от раковата тъкан на ДС!
    Младата режисьорка да захвърли илюзиите си и да завърши едно добро дело! Мога да си представя раздвоението в което се намира, но или караш до края, или не започваш!
    Кураж, момиче!

  • 2
    tanas2 avatar :-|
    Танас

    Колкото повече се доближаваш до Държавна сигурност във филма, толкова повече готовността на събеседниците ти да говорят с теб намалява. Защо ДС е все още един вид забранена територия?
    ********************************
    ********************************
    Защото, ДС смени политическата с икономическа репресия.
    Към 90% от бизнесът във България е свързан с ДС /РУМНО/МВР, БКП.
    Ако говори истината за ДС ще остава често без работа,препитание и доходи за преживяване.
    Всичко на което по закон има право ще му бъде отказвано с неиздаване или издадени умишлено сбъркани документи и доказване на правото си по съдебен ред което е свързано с големи разходи и на практика е отказал от правосъдие.
    Ето за това ДС е забранена територия.
    Трябва ПЪЛНА ЛУСТРАЦИЯ чрез действащият "Закон за обявяване на комунистическия режим в България за престъпен" - https://www.lex.bg/mobile/ldoc/2134920192
    Напълно вярно е че "За да вървим напред трябва, да погледнем назад".
    Това го прави всеки правоспособен шофьор преди да подкара автомобилът и тръгне на път инак може да бъде прегазен от товарният камион ДС.


  • 3
    tanas2 avatar :-|
    Танас

    Успех на филмът.

  • 4
    mondiana avatar :-|
    Мондиана

    Непременно ще гледам този филм. Интересно ми е докъде ще стигне една явно честна жена, която иска да открие истината за миналото си. Дали ще има сили да заклейми системата в основите й или ще се подхлъзне с някякви оправдания.

  • 5
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    По времето на комунистическата диктатура в България, на семейството й било позволено да пътуват в чужбина, а дедо й карал мерцедес. И веднага след като системата се срутва, цялата тайфа се изнасят директно в Париж. Номенклатура като по учебник. А на всичкото отгоре има наглостта да кадидатства за държавно финансиране за нейните упражнения в документалистиката! Не е ли очевидно, че всички български данъкоплатци вече ДОСТАТЪЧНО са финансирали нея и цялото нейно семейство, за да продължават да искат още, и още, и още......?!?

  • 6
    ztk16522102 avatar :-(
    ztk16522102


    До коментар [#2] от "
    Танас
    ":

    Твъъъърде късно за лустрация


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK