Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

21 фев 2018, 9:00, 18623 прочитания

Реалността според Теодор Ушев

Технология и изкуство се смесват в инсталационната изложба "Като в тъмно огледало"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

След номинацията на "Сляпата Вайша" за "Оскар" в категорията за най-добър късометражен анимационен филм през 2017 г., любопитството към Теодор Ушев стана по-осезаемо. Колкото по-навътре влизаме в творчеството му, толкова повече разбираме, че кариерата му съвсем не се ограничава до ролите на аниматор и художник.

Най-новият повод да говорим с него е изложбата "Като в тъмно огледало", която откри в СГХГ – първият му голям проект в България извън киното и графичния дизайн.


В "Като в тъмно огледало" той представя рисунки върху термични одеяла, видеоарт, инсталация, която посетителите ще разглеждат чрез очила за добавена реалност, дигитални 3D картини, образи, които взаимодействат със заобикалящата среда. Част от съдържанието е единствено видимо с ултравиолетови фенери, част от концепцията на Ушев всеки да може да види от нея колкото иска.

"Това е инсталация, създадена in situ - специално за пространството, мястото (СГХГ), територията (София, България) и времето (зимата на 2018)", казва Теодор Ушев пред "Капитал". За него е от решаващо значение една работа да отговаря на момента на създаването й и да не стои като декорация. "Не бих си позволил да рециклирам стари работи за първия ми проект от такъв мащаб в България."

Заглавието идва от усещането на Теодор Ушев, че виждаме реалността днес все едно виждаме себе си в тъмно огледало – изкривено, не напълно ясно, неспособни сме да видим цялата картина. Сегментите на изложбата символизират отделните "пашкули", на които обществото се разделя.



Проектът е напълно ново изпитание за Ушев като визуален артист. "Използвам съвсем новата технология на миксираната реалност, която съществува от по-малко от година. Софтуерът, който използвам, е в стадий на closed beta - още го развиваме. Това е пионерска работа, която е толкова рискована, че от седмици не ми дава мира дали всичко ще сработи. Но дори да сгрешим, то пак ще бъде част от креативния процес."

Илюстрация



Заиграването с immersive технологиите не е знак, че традиционните форми на изразяване са по-малко привлекателни за него. "По същество този проект си е чиста форма "Платонова пещера", на принципа на първобитните рисунки. Отражение на живота навън. Подобен е на първите вдъхновяващи примери на покадрово разказване на истории - по стените на пещерата."
Инсталация с миксирана реалност направи музикантът и продуцент Брайън Ино в колаборация с дизайнера Питър Чилвърс в Trafo House в Амстердам. Blood: Open Space е отворена за посещения само до края на тази седмица.

За проекта той няма конкретни източници на влияние. "Никога не съм се опитвал да следвам модели, а да създавам собствени, експериментални", категоричен е Ушев, но посочва иновативната инсталация Carne y arena на режисьора Алехандро Иняриту и работата на монреалското студио Felix&Paul като интересни примери за работа с миксирана реалност. Заедно с Felix&Paul той е сред номинираните на Канадските филмови награди в категорията за immersive storytelling.

За Ушев изложбата е провокация да се търси повече от очевидното, да се надникне в скритото послание. Какво приемаме за истина и как защитаваме разбиранията са някои от темите под прицел: "Диктатурата на персоналната истина, произтичаща от безпросветната арогантност. Абсолютна истина не съществува и няма как да бъде материализирана."

"Като в тъмно огледало" е в Софийска градска художествена галерия до 11 март.
На предстоящия "София филм фест" ще видим дебюта на Теодор Ушев в игралното кино с един от сегментите в "8'19" - филм-омнибус, базиран на разкази на Георги Господинов. Междувременно, Теодор Ушев продължава работа по екранизациите на романите "Физика на тъгата" на Георги Господинов като среднометражен анимационен филм и "Пумпал" на Владислав Тодоров като съчетаваща игрално и анимационно кино продукция.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Домът, моят приятел Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

22 май 2020, 1843 прочитания

Майсторът, Маргарита и ние 1 Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

22 май 2020, 2330 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Книга: Уилям Уортън - "Отбой в полунощ"

Един от романите на Уортън, вдъхновени от ужасите, на които става свидетел през Втората световна война

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10