Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

1 2 мар 2018, 15:54, 20439 прочитания

"Китна" пролет

Във времена, когато схващането за българското културно наследство е сведено до промишлен кич и с фолкорни мотиви се щамповат от опаковки на сирене до бебешки дрешки, една млада жена намира своята формула за създаване на бижута и аксесоари, които цитират българската шевица по модерен начин

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Брандът "Китна" се ражда през 2015 г. от първата димпломна работа на графичната дизайнерка Петя Илиева и от желанието й да преоткрие и популяризира традиционната шевица по нов начин. Тя започва да изработва бижута и аксесоари, вдъхновени от етно мотиви. Преди месец дори базираното в Лондон списание The Calvert Journal забеляза "хипстърската линия бижута, които съживяват българската фолклорна бродерия".

Символиката във фолклора е едно от нещата, провокирали интереса на младата авторка към шевиците. В миналото българите са вярвали, че символите, кодирани в шевиците, могат да предпазват и дори да лекуват този, който ги носи.


Традиционната българска везба се характеризира с голямо регионално и смислово разнообразие. Още като студенка Петя проучва задълбочено историята и различните видове шевици. Любимият й символ остава древният орнамент елбетица. Вдъхновена от симетричността на шевиците, изградени на неговата основа, Петя създава шрифта и логото на своята марка.

Илюстрация


Двадесет и седем годишната софиянка Петя Илиева се определя като трудолюбива и последователна. Още от дете обича да майстори и да изследва света творчески. Листата от дърветата се превръщали в самолети или крила на феи, чиито телца малкото момиче правело от клечки и плодчета.

Дългите летни ваканции прекарвала при своите баба и дядо на село, в полите на Стара планина, в непосредствена близост до гората – най-големият склад за всякакви творчески материали. Своята
първа бродерия – къщичка с комин, врата, един прозорец и слънце, надничащо зад комина – Петя изработва като ученичка. Години по-късно бродерията намира отново място в живота й и се превръща в нейния личен алгоритъм за разчитане на българското художествено наследство.



Илюстрация


Може би първото, което привлича вниманието не само на българската публика, е името на създадената от нея марка – звучно, игриво и запомнящо се. Китна означава нещо живописно, шарено. Ако се разменят сричките, ще се получи думата накит. Прочетена обратно, думата става "антик". Петя си играе с този въображаем рубик куб от букви и значения и подсказва, че в концепцията на "Китна" има дълбочина и културни препратки.

Илюстрация


Бижутата и аксесоарите "Китна" се бродират и изработват ръчно от Петя с помощта на нейна близка приятелка. Петя споделя, че е развила своя изключително прецизна техника, използвайки много ситна панама за бродерията и памучни конци, които в комбинация с нейното търпение, добро зрение и сръчни ръце, се превръщат в нежни, но ярки със своето присъствие бижута. След като елементите са извезани, следва вграждането в подходяща и специално изработена според мотива дървена рамка. Когато лепилото изсъхне, последният етап от производството е хирургически точното пробиване с микробормашина, за да бъдат прикачани металните елементи.

Портфолиото на "Китна" расте непрекъснато и включва дамски колиета, обеци, пръстени, аксесоари за яка, чокъри, които могат да се носят и като гривни. За мъжете има папионки и ръкавели.

Цените на продуктите на "Китна" зависят от сложността и големината на шевицата, като средната им цена е около 40 лв. (варират от 18 до 92 лв.). Съвсем скоро бижута на "Китна" ще се предлагат и в няколко галерии.

Към момента онлайн поръчките се приемат през страницата на бранда във Facebook, а съвсем скоро и на сайта kitna.bg.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Инстатерапията на Беловски Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

3 апр 2020, 1213 прочитания

Новият живот на електронната книга Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

3 апр 2020, 1141 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10