Кой се страхува от "Не ме докосвай"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой се страхува от "Не ме докосвай"

MANEKINO FILM, ROHFILM PRODUCTIONS, PINK, AGITPROP, LES FILMS DE L’ETRANGER 2018

Кой се страхува от "Не ме докосвай"

Как спечелилата "Златна мечка" българска копродукция Touch Me Not спаси "Берлинале", но притесни зрителите

20293 прочитания

MANEKINO FILM, ROHFILM PRODUCTIONS, PINK, AGITPROP, LES FILMS DE L’ETRANGER 2018

© MANEKINO FILM, ROHFILM PRODUCTIONS, PINK, AGITPROP, LES FILMS DE L’ETRANGER 2018


В навечерието на тазгодишното издание на "Берлинале" избухна скандал: 79 режисьори подписаха петиция, че обновяването му е крайно необходимо и належащо, най-вече в състезателната част на официалната програма, където липсва характер и смелост.

След като "Златна мечка" беше присъдена на дебютния пълнометражен филм на Адина Пинтилие "Не ме докосвай" (копродуциран от "Агитпроп"), критиците смениха тона: за един фестивал, който включва в програмата си такъв смел и новаторски филм и назначава жури с далновидността да го награди, все още има надежда.

Как е възможно един филм да спаси цял фестивал? И защо филм, който предизвика толкова бурни овации, същевременно накара редица хора да напуснат киносалоните?

За да разберем защо въздейства толкова силно "Не ме докосвай", трябва да погледнем формата: филмът е хибрид между художествена измислица и реалност, но не е документален. Усещането е по-скоро за визуално есе на тема интимност и лична свобода с прецизността на научно изследване.

Румънката Адина Пинтилие работи над проекта общо седем години, като първите две посвещава на много нестандартен кастинг: режисьорката търси не актьори, а съмишленици, които заедно с нея да се впуснат в изследването на интимността. Половината са актьори, другата половина натурчици и всички са подбрани с цел да представят аспект на собствената й личност. Работят заедно интензивно не само по време на снимките, а и много преди това. Всеки води личен дневник, самостоятелно, с камера. Адина им поставя задачи, които да снимат, след това обсъждат резултата по скайп. Оттам се раждат нови идеи за дневниците и така постепенно се развиват персонажите на филма, изтъкани от суровия материал на самите актьори.

"Не ме докосвай" проследява Лаура в борбата й с асексуалността. Тя се среща със секстерапевта Шони, наблюдава Томас, към когото е привлечена. Той самият участва в семинар с физически увредения Кристиян, който учи участниците как да постигнат сближаване посредством контакт с тялото на другия. Томас е влюбен в Ирмена, но между тях всичко е приключило. В кулминацията на филма героите се озовават в секс клуб с всички детайли, което окончателно кара пуританите да напуснат киносалона.

"Чувствам се нападнат от този филм", чух един възглас до мен в залата. "Не ме докосвай" не е филм в класическия смисъл на думата. Той няма собствена история, а по-скоро повежда публиката на едно пътешествие, опитвайки се да отговори на въпроса как всеки от нас може да намери собствената си свобода, да превъзмогне защитните си механизми, предубежденията и изкривените си разбирания за интимност. Ако това ви се струва голямо предизвикателство, по-добре си останете вкъщи. Но ако решите да се оставите на темите от екрана, имате шанс да излезете от киното с най-хубавия подарък, който може да ви направи един филм: да разберете нещо за себе си, което не сте знаели преди това.

Адина Пинтилие, сценарист, режисьор, продуцент, монтажист:

Когато бях на 20, си мислех, че знам всичко за интимността и любовта. Но през последните 20 години тази сигурност постепенно се разклати до момента, в който бях сигурна, че нищо не знам. Исках да преоткрия интимността и тогава започна този прекрасен процес – наричам го по-скоро изследване, отколкото филм.

Лаура Бенсън, актриса

В един момент, докато снимах една сцена за видеодневника си за филма, разбрах защо хората могат да изпитват удоволствие от това, че са вързани, изобщо от много различни форми на сексуална игра. Свободата зависи от това колко несигурност можеш да понесеш.

Шони Лов, секстерапевт, www.seanilove.com:

Забележително е, че Адина е търсила в интернет хора, които да показват различни страни от нея самата. Аз самият се чувствам част от нейния образ – лечебната част. Всеки от нас има тъмни страни и страхове. Ако сме отворени към тях и се научим да навигираме през тях, ще бъдем много по-свободни, отколкото ако ги приписваме на другите хора. Това е моята цел.

Томас Лемаркис, актьор:

Нямаше сценарий. Всеки от нас трябваше да се хвърли в една бездна и да се надява, че на дъното й ще се появи филм. И той се появи. Всеки от нас трябваше да изучава тъмните си страни. Персонажите са хибриди – не си съвсем ти, но не е съвсем и някой друг, някакво странно животно се получи.

Ирмена Чичикова, актриса:

За мен целият процес по създаването на филма беше като психотерапия – излязох от него като съвсем друг човек по начина, по който виждам себе си, тялото и душата си. Адина ми помогна да навляза на места, на които преди това никога нямаше да се осмеля да погледна.

Хана Хофман, травестит, секс работничка:

Първоначално се съгласих да участвам, защото за първи път ми се обади женска клиентка, това ме заинтригува. Беше много объркващо да работя и същевременно да играя. И в процеса на филма започнах мое лично изследване за себе си, което още не съм завършила.

Кристиян Байерлайн, програмист, автор на блога www.kissability.de:

Ако някой критикува този филм, че експлоатира хора с увреждания, това ще са точно лицата, които най-малко знаят за нас и имат погрешни разбирания за инвалидността. Както всеки човек, и аз имам правото да изследвам сексуалността си. Мисля, че е важно да покажем, че ние, хората с увреждания, имаме същите желания, мечти и реагираме на възбуда както всички останали.

Единствената прожекция на "Не ме докосвай" в рамките на "София филм фест" е на 14 март в кино "Одеон"

В навечерието на тазгодишното издание на "Берлинале" избухна скандал: 79 режисьори подписаха петиция, че обновяването му е крайно необходимо и належащо, най-вече в състезателната част на официалната програма, където липсва характер и смелост.

След като "Златна мечка" беше присъдена на дебютния пълнометражен филм на Адина Пинтилие "Не ме докосвай" (копродуциран от "Агитпроп"), критиците смениха тона: за един фестивал, който включва в програмата си такъв смел и новаторски филм и назначава жури с далновидността да го награди, все още има надежда.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    leko_uchuden avatar :-|
    leko_uchuden

    "Секс - работничка", това нещо различно ли е от проститутка?
    В смисъл проституцията е работа като тази на редактора, лекаря, шофьора, така ли?

  • 2
    chichka avatar :-|
    chichka

    Следващия фестивал ще го спечели филм за човек с огромен тумор. И внушението ще бъде да няма здрави хора, всички да сме с тумори! Здравите хора да се чувстват виновни, да им отрежем ръка, крак, да им извадим око... за да са нещастни като хората с тумора!
    Осъзнайте се бе хора, помислете!

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Поредната арт простотия на арт режисьори с арт актьори и арт награди.

    Неслучайно от години отбягвам филмите с награди. По правило са пълна боза с голяма нотка на вменено чувство за вина.

  • 4
    areta avatar :-|
    areta

    Мммм...нещо сте се объркали. Хората не харесват този филм, не защото е прекалено смел и новаторски (въпреки че на авторите и участниците сигурно много им се иска да е така), а... просто... защото е скучен и претенциозен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Шифърът на Хилма

Шифърът на Хилма

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.