С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

4 9 мар 2018, 8:20, 14141 прочитания

Кой се страхува от "Не ме докосвай"

Как спечелилата "Златна мечка" българска копродукция Touch Me Not спаси "Берлинале", но притесни зрителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

В навечерието на тазгодишното издание на "Берлинале" избухна скандал: 79 режисьори подписаха петиция, че обновяването му е крайно необходимо и належащо, най-вече в състезателната част на официалната програма, където липсва характер и смелост.

След като "Златна мечка" беше присъдена на дебютния пълнометражен филм на Адина Пинтилие "Не ме докосвай" (копродуциран от "Агитпроп"), критиците смениха тона: за един фестивал, който включва в програмата си такъв смел и новаторски филм и назначава жури с далновидността да го награди, все още има надежда.

Как е възможно един филм да спаси цял фестивал? И защо филм, който предизвика толкова бурни овации, същевременно накара редица хора да напуснат киносалоните?
Адина Пинтилие

[MANEKINO FILM, ROHFILM PRODUCTIONS, PINK, AGITPROP, LES FILMS DE L’ETRANGER 2018]

За да разберем защо въздейства толкова силно "Не ме докосвай", трябва да погледнем формата: филмът е хибрид между художествена измислица и реалност, но не е документален. Усещането е по-скоро за визуално есе на тема интимност и лична свобода с прецизността на научно изследване.

Румънката Адина Пинтилие работи над проекта общо седем години, като първите две посвещава на много нестандартен кастинг: режисьорката търси не актьори, а съмишленици, които заедно с нея да се впуснат в изследването на интимността. Половината са актьори, другата половина натурчици и всички са подбрани с цел да представят аспект на собствената й личност. Работят заедно интензивно не само по време на снимките, а и много преди това. Всеки води личен дневник, самостоятелно, с камера. Адина им поставя задачи, които да снимат, след това обсъждат резултата по скайп. Оттам се раждат нови идеи за дневниците и така постепенно се развиват персонажите на филма, изтъкани от суровия материал на самите актьори.

"Не ме докосвай" проследява Лаура в борбата й с асексуалността. Тя се среща със секстерапевта Шони, наблюдава Томас, към когото е привлечена. Той самият участва в семинар с физически увредения Кристиян, който учи участниците как да постигнат сближаване посредством контакт с тялото на другия. Томас е влюбен в Ирмена, но между тях всичко е приключило. В кулминацията на филма героите се озовават в секс клуб с всички детайли, което окончателно кара пуританите да напуснат киносалона.

Илюстрация


"Чувствам се нападнат от този филм", чух един възглас до мен в залата. "Не ме докосвай" не е филм в класическия смисъл на думата. Той няма собствена история, а по-скоро повежда публиката на едно пътешествие, опитвайки се да отговори на въпроса как всеки от нас може да намери собствената си свобода, да превъзмогне защитните си механизми, предубежденията и изкривените си разбирания за интимност. Ако това ви се струва голямо предизвикателство, по-добре си останете вкъщи. Но ако решите да се оставите на темите от екрана, имате шанс да излезете от киното с най-хубавия подарък, който може да ви направи един филм: да разберете нещо за себе си, което не сте знаели преди това.

Илюстрация


Адина Пинтилие, сценарист, режисьор, продуцент, монтажист:
Когато бях на 20, си мислех, че знам всичко за интимността и любовта. Но през последните 20 години тази сигурност постепенно се разклати до момента, в който бях сигурна, че нищо не знам. Исках да преоткрия интимността и тогава започна този прекрасен процес – наричам го по-скоро изследване, отколкото филм.



Лаура Бенсън, актриса
В един момент, докато снимах една сцена за видеодневника си за филма, разбрах защо хората могат да изпитват удоволствие от това, че са вързани, изобщо от много различни форми на сексуална игра. Свободата зависи от това колко несигурност можеш да понесеш.

Шони Лов, секстерапевт, www.seanilove.com:
Забележително е, че Адина е търсила в интернет хора, които да показват различни страни от нея самата. Аз самият се чувствам част от нейния образ – лечебната част. Всеки от нас има тъмни страни и страхове. Ако сме отворени към тях и се научим да навигираме през тях, ще бъдем много по-свободни, отколкото ако ги приписваме на другите хора. Това е моята цел.

Томас Лемаркис, актьор:
Нямаше сценарий. Всеки от нас трябваше да се хвърли в една бездна и да се надява, че на дъното й ще се появи филм. И той се появи. Всеки от нас трябваше да изучава тъмните си страни. Персонажите са хибриди – не си съвсем ти, но не е съвсем и някой друг, някакво странно животно се получи.

Илюстрация


Ирмена Чичикова, актриса:
За мен целият процес по създаването на филма беше като психотерапия – излязох от него като съвсем друг човек по начина, по който виждам себе си, тялото и душата си. Адина ми помогна да навляза на места, на които преди това никога нямаше да се осмеля да погледна.

Илюстрация


Хана Хофман, травестит, секс работничка:
Първоначално се съгласих да участвам, защото за първи път ми се обади женска клиентка, това ме заинтригува. Беше много объркващо да работя и същевременно да играя. И в процеса на филма започнах мое лично изследване за себе си, което още не съм завършила.

Кристиян Байерлайн, програмист, автор на блога www.kissability.de:
Ако някой критикува този филм, че експлоатира хора с увреждания, това ще са точно лицата, които най-малко знаят за нас и имат погрешни разбирания за инвалидността. Както всеки човек, и аз имам правото да изследвам сексуалността си. Мисля, че е важно да покажем, че ние, хората с увреждания, имаме същите желания, мечти и реагираме на възбуда както всички останали.

Единствената прожекция на "Не ме докосвай" в рамките на "София филм фест" е на 14 март в кино "Одеон"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Имало едно време Имало едно време

Фотографката Елеонора Кости снима изоставени сгради из цяла Италия

14 сеп 2018, 3261 прочитания

Среща на халите 1 Среща на халите

Най-интересното от третото издание на квАРТал (14-16 септември)

14 сеп 2018, 29055 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Game (not) over

Музиката към популярни видеоигри ще звучи в зала "България"

Следващата трагедия в Сирия

Офанзивата в Идлиб може да има ужасяваща цена с 3 млн. души, които няма къде да отидат

Младен Маринов - политизираният полицай

Номинацията на досегашния главен секретар на МВР за министър на вътрешните работи спъна гласуването на рокадите в правителството

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Здравко Григоров и Ангел Хаджийски

Новото издание на фестивала Sofia Biting Docs започва на 1 октомври

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 37

Капитал

Брой 37 // 15.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Парламентът смени тримата министри, Турция ще реже бюджетни разходи

Емисия

DAILY @7PM // 20.09.2018 Прочетете