Вивиан в кутия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вивиан в кутия

Self-Portrait, undated

Вивиан в кутия

Галерия в Болоня показва забележителното творчество на Вивиан Майер

Марина Караконова, Краси Генова
14620 прочитания

Self-Portrait, undated

© Vivian Maier-Maloof Collection, Courtesy Howard Greendberg Gallery, New-York


"Беше странна и талантлива", коментира пред камерата на документалния филм "Да откриеш Вивиан Майер" едно от порасналите вече деца, чиято гувернантка е била до скоро неизвестната фотографка Вивиан Майер (1926 - 2009).

Светът научава за невероятното творчество на Майер по случайност, след като в края на 2007 г. 29-годишният агент на недвижими имоти от Чикаго Джон Малууф купува за 400 долара от заложна къща няколко кашона, пълни с черно-бели непроявени филми от 50-те и 60-те.

Лентите съдържали забележителни кадри, запечатали градски сюжети от живота в Чикаго и Ню Йорк в средата на ХХ век.

Малууф се заел да сканира и архивира фотографиите. Той не знаел нищо за тайнствената жена, която ги е направила, с изключение на няколкото автопортрета.

Година след покупката си попада на следа. На дъното на един от кашоните намира плик от фотолаборатория. С писалка е изписано името на получателя: Вивиан Майер.

На 9 октомври 2009 г. решава официално да обяви находката си. Прави го в Hardcore Street Photography във Flickr, като към линка си пише единствено: "Мисля, че единственият ми въпрос е какво да правя с всичко това?" Следва лавина от мнения, указания, коментари, съвети, обвинения в мистификация и конспиративни теории.

New York, 1953
Източник: Vivian Maier-Maloof Collection, Courtesy Howard Greendberg Gallery, New-York

Междувременно само броени дни по-рано в Chicago Tribune е публикуван некролог на 83-годишна жена: "Вивиан Майер (...) почина в мир в понеделник. Втора майка на Джон, Лейн и Матю. Свободолюбива и вдъхновяваща личност, която по вълшебен начин докосна живота на всички, които я познаваха. Винаги готова да даде съвет, мнение или да протегне ръка за помощ. Кинокритик и изключителен фотограф. Истински ценна личност, която ще ни липсва, но чийто дълъг и смислен живот ще почитаме и ще помним завинаги."

July, 1957, Chicago Suburb
Източник: Vivian Maier-Maloof Collection, Courtesy Howard Greendberg Gallery, New-York

Джон Малууф съжалява единствено за това, че е отлагал срещата с нея, и в крайна сметка е закъснял. Всичко, което е успял да научи за изключителната личност Вивиан Майер, е събрано в първата книга за нея, Vivian Maier: Street Photographer.

Родена е през 1926 г. в Ню Йорк, но прекарва детството си във Франция. Майка й е французойка, баща й – австриец, но той по никакъв начин не присъства в живота й. През 50-те се завръща в Ню Йорк сама и накрая се установява в Чикаго. Там работи 40 години като детегледачка. През свободните си дни обикаля града, винаги с апарата си Rolleiflex. Не е показвала снимките си на никого. Нещо повече – повечето от тях и самата тя не е видяла, оставяйки ги непроявени.

Вивиан Майер умира през 2009 г. в пълна самота в старчески дом, въпреки че трите деца - Джон, Лейн и Матю, не я забравили и в късните й години се погрижили да й купят апартамент.

Self-Portrait, undated
Източник: Vivian Maier-Maloof Collection, Courtesy Howard Greendberg Gallery, New-York

Французойка, католичка - или по-скоро антикатоличка. Жена с леви убеждения, феминист, кинокритик, човек с мнение. В спомените на семействата, с които е живяла, тя е затворена в себе си, но и открито ексцентрична, уязвима, но и смела, деликатна, но и безпощадна с мнението си, дисциплинирана, но и различна. Умна, талантлива и много самотна. "Жена с много кашони", спомня си някой. Друг: "Никога не говореше за семейството си, нямаше личен живот, приятели." Непрекъснато ходела на театър, четяла, не пропускала изложби. Носела мъжки сака, палта и обувки, дори през лятото. И почти винаги - шапка. Децата, които гледала, я описват като Мери Попинс. Тя не просто се грижела и им давала любов. Предлагала им е свят, пълен с приключения. Спомнят си как веднъж им домъкнала умряла змия – за да им я покаже, да разкаже как да се пазят от нея и за да нямат страх друг път, как убедила млекаря да ги закара на училище с камиона си. Научила ги е да са смели и любопитни.

March, 1954, New York
Източник: Vivian Maier-Maloof Collection, Courtesy Howard Greendberg Gallery, New-York

Излязлият през 2013 г. документален филм, режисиран от Малууф "Да откриеш Вивиан Майер" (2013 г.) има номинация за "Оскар".

Четири години след премиерата на филма, няколко издадени албума и изложби по-късно, Вивиан Майер е в центъра на нова изложба, в двореца "Палавичини" в Болоня.

От началото на март до края на май в залите на аристократичната сграда кураторката Ана Морин представя фотографии на Вивиан Майер от личната колекция на нейния откривател Джон Малууф и галериста Хауърд Грийнбърг, чиято галерия в Ню Йорк за пръв път оцени Майер като голям и значим фотограф.

Untitled, 1953
Източник: Vivian Maier-Maloof Collection, Courtesy Howard Greendberg Gallery, New-York

120 черно-бели фотографии и 20 цветни проследяват детството, живота и обсесиите на Майер.

"Вярвам, че нищо не трае вечно. Трябва да освободим място за другите хора. Животът е голямо колело, на което се качваш и слизаш, когато ти дойде времето. Някой друг заема твоето място и всичко започва отначало", разсъждава самата Вивиан Майер на страниците на открития сред вещите й личен дневник. Изкуствоведът Марвин Хийфърман смята, че фотографиите й са особено актуални днес.

"Вивиан Майер има таланта да улавя най-същественото от реалността във фотографиите си. Правила го е толкова съсредоточено и всеотдайно, че през целия си живот ги е съхранявала забулени в една особена и ексцентрична на пръв поглед тайнственост. Светът през очите на Вивиан е отражение на самата нея и в това се състои особената й значимост като фотограф, открит благодарение на любопитството на младия Джон Малууф".

До 27 май в Palazzo Pallavicini, Болоня

"Беше странна и талантлива", коментира пред камерата на документалния филм "Да откриеш Вивиан Майер" едно от порасналите вече деца, чиято гувернантка е била до скоро неизвестната фотографка Вивиан Майер (1926 - 2009).

Светът научава за невероятното творчество на Майер по случайност, след като в края на 2007 г. 29-годишният агент на недвижими имоти от Чикаго Джон Малууф купува за 400 долара от заложна къща няколко кашона, пълни с черно-бели непроявени филми от 50-те и 60-те.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Другата Варшава

Другата Варшава

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK