Размерите на трагедията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Размерите на трагедията

Кадър от филма

Размерите на трагедията

"Изкореняване" на Костадин Бонев изследва арменския геноцид и пътя на травмата

Светослав Тодоров
38889 прочитания

Кадър от филма


Костадин Бонев е роден през 1951 г. в Трявна. Той е един от най-продуктивните български режисьори и сценаристи, с проекти както в документалното, така и в художественото кино. През последните години името му се свързва с документалния "Вапцаров. Пет разказа за един изстрел" (2014), изследващ обстоятелствата около смъртта на поета Никола Вапцаров, и игралния "Потъването на Созопол" (2014), който имаше дълъг и успешен фестивален живот. Докато се подготвя за представянето на "Изкореняване", следващият му игрален проект е вече в постпродукция - "Вълците идат", история за труден по характер театрален режисьор, който иска да сътрудничи на властта, но тя не иска да има общо с него. В ролите са Пенко Господинов, Стефан Вълдобрев, Мая Новоселска, Жорета Николова.

Новият филм на Костадин Бонев, посветен на арменския геноцид, е плод на четиригодишна работа. Режисьорът разглежда събитията от 1915-1917 г. в по-глобален план – какви обстоятелства довеждат до тях, как реагира западната преса, процесът на разпадане на Османската империя и раждането на Турция.

"Изкореняване" надниква и в оценката на съвременните арменци върху събитията и тяхното отражение върху настоящето на страната – от размислите на обикновените хора за "робската психология" до активизма на американско-арменската метъл група System of a Down.

Въпреки че темата е нова за Бонев, интересът му към местата с динамична история е очевиден – във филмографията му са "Европолис", документална продукция за някога процъфтяващия, а сега почти изоставен пристанищен град Сулина в Румъния, посветеният на разпадането на Югославия игрален "Подгряване на вчерашния обяд".

"Винаги съм изпитвал интерес към тази част от историята, която наричаме робство, но която ни е свързала с много други народи, които също са били в рамките на Османската империя. Мисля, че има страхотна дифузия между порядки, навици, кухня, архитектура. Съответно имаме много общо с арменците, които дори са живели под владичество общо 800 години", казва Бонев, когото намираме при завършването на английския дублаж на филма.

След "София филм фест" той ще бъде представен в Кашмир, Индия. "Филмът не е изцяло за геноцида, той е и за разпада на една империя. Исках темата да бъде погледната от различни страни и да достигна до първопричината. Никога не съм смятал, че подобно деяние може да бъде извършено от патологични изверги, а от държавни служители с европейски възпитание, които не искат да си цапат ръцете директно."

Извън разговорите си с българските арменци Бонев прави две десетдневни посещения в Армения през 2016 г. Запомня тези пътувания най-вече с усещането за топлота от местните. "Винаги ще се намери кой да ти помогне." На няколко пъти интервюираните във филма говорят по темата за наследената травма и дори желание за страдание.

"Преди години се срещнах с един сръбски художник, който беше много учуден, че рисуваме предимно трагичните моменти от историята, а не победите си. Близост с арменската народопсихология има, но понякога си мисля, че тя не е заради историческата съдба, а заради някаква предпоставеност към меланхолия. Поколенията предават определен код на възприятие - също както едно новоизлюпено пиле настръхва, когато чуе крясък на граблива птица – то не знае какво е това, но изпитва ужас. Но е интересно, че в момента има голяма обмяна между културите на Армения и Турция на артистично ниво."

"Не бива да съдим от днешна гледна точка или да привнасяме личните си стереотипи към минали събития", казва още режисьорът Костадин Бонев.

"Вече сме в години, в които е почти невъзможно да разговаряме със съвременник на събитията, и става въпрос за спомени, предавани през поколенията. Така че реших да не търся хора, които да преразказват това, което са чули от дядовците и бабите си, а предпочетох да се доверя на архивите – а те са много, геноцидът е изключително отразявано през годините събитие. За мен е важно едно история да бяга от идеологията. В случая документите и свидетелствата говорят много по-силно от всеки директен коментар. Не правя нищо повече от това да покажа фактите."

"Изкореняване" ще бъде показан в рамките на "София филм фест"във Френския институт на 19 март от 20:30 ч. Малко по-късно се очаква да тръгне и по кината.

Костадин Бонев е роден през 1951 г. в Трявна. Той е един от най-продуктивните български режисьори и сценаристи, с проекти както в документалното, така и в художественото кино. През последните години името му се свързва с документалния "Вапцаров. Пет разказа за един изстрел" (2014), изследващ обстоятелствата около смъртта на поета Никола Вапцаров, и игралния "Потъването на Созопол" (2014), който имаше дълъг и успешен фестивален живот. Докато се подготвя за представянето на "Изкореняване", следващият му игрален проект е вече в постпродукция - "Вълците идат", история за труден по характер театрален режисьор, който иска да сътрудничи на властта, но тя не иска да има общо с него. В ролите са Пенко Господинов, Стефан Вълдобрев, Мая Новоселска, Жорета Николова.

Новият филм на Костадин Бонев, посветен на арменския геноцид, е плод на четиригодишна работа. Режисьорът разглежда събитията от 1915-1917 г. в по-глобален план – какви обстоятелства довеждат до тях, как реагира западната преса, процесът на разпадане на Османската империя и раждането на Турция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Шифърът на Хилма

Шифърът на Хилма

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.