С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

30 мар 2018, 8:25, 41483 прочитания

Неизвестната Маша Ивашинцова

Историята на руската Вивиан Майер

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

В края на миналата година мъж и жена се качили на тавана на къщата си в Санкт Петербург. Случайно се натъкнали на потънали в прах кашони, пълни с негативи и непроявени филми. Били над 30 000.

За мнозина тези изречения може да звучат познато. Най-вероятно случката ще им напомни историята на една друга подобна находка - как в Чикаго агент на недвижими имоти, без да подозира какво купува, се сдобил със стари кашони с хиляди негативи и филми, повечето непроявени, които по-късно се оказали безценни като фотографска стойност.


И в двата случая фотографиите са заснети от жени, които никога на никого не са ги показвали. Чикагската история е на Виван Майер, за която ви разказахме преди седем години, историята от Санкт Петербург, и по-точно - от съветския Ленинград, е на Маша Ивашинцова (1942 - 2000) - вече наречена "руската Вивиан Майер".

Илюстрация


Коя е тя?

Маша Ивашинцова е родена в стар дворянски род. След революцията болшевиките конфискуват всичките притежания и имоти на фамилията, включително луксозен апартамент в центъра на Ленинград. Като дете Маша започва да учи балет, каквото било желанието на баба й, но след няколко години семейството й я записва в техническо училище.



Маша сменя професии, работи различни неща, дълго време е и театрален критик. С каквото и да се е занимавала - винаги е принадлежала към поетическия и фотографския ленинградски ъндърграунд от 60-те, 70-те и 80-те. Дъщеря й, Ася Ивашинцова-Мелкумян, пише: "Майка ми никога не успя да се приспособи към всеобхватния и креслив свят на социалистическите вълнения."

Илюстрация


В живота си е обичала, както тя самата казва в дневника си - "безпаметно", трима души, и тримата гении на своето време: фотографа Борис Смелов (1951 - 1998), жива легенда, качеството на творчеството му е сравнявано с това на поезията на Бродски, поета Виктор Кривулин (1944 - 2001), наричан и ангел-хранител на алтернативната ленинградска култура, по-късно вицепрезидент на Pen Club - Санкт Петербург, и лингвиста Мелвар Мелкумян, който е и баща на единственото й дете - Ася.

Илюстрация


Дневниците й свидетелстват как през целия си живот е подценявала таланта си за сметка на този на мъжете, които е обичала. Нещо повече - искрено е вярвала, че на техния фон тя е незабележима, и въпреки че е снимала непрестанно, всеки ден, изобщо не е смятала за нужно да показва фотографиите си на когото и да било. Просто ги е запокитвала на тавана си, където събирали прах 17 години.

През 1976 г. Маша и Мелвар се разделят. Той заминава за Москва, тя остава в Ленинград. Междувременно започва да страда от все по-задълбочаваща се депресия. През 1981 г. се оказва безработна. В СССР безработицата е престъпление, а самата Маша била картотекирана от властите като "асоциална". Така пред нея имало два избора - или затвор, или психиатрия. Избира второто.
Прекарва десет години в съветска психиатрия, където бавно, но сигурно, с тежки медикаменти и чудовищен режим успяват да я пречупят напълно.

Илюстрация


Маша умира от рак в ръцете на дъщеря си през 2000 г. на 58-годишна възраст. Ася и съпругът й откриват архива на Маша през ноември миналата година, докато правят ремонт на къщата. Фотографиите са от периода 1960 - 1999 г. Повечето са заснети с Leica IIIc и Rolleiflex на Svema film.

Илюстрация


Преди месец Ася създава уебсайт, посветен на майка й. Все още няма ясна идея за бъдещето на колекцията. В момента четирима души - Ася, съпругът й и двама семейни приятели, водят проекта. Занимават се със сортиране и сканиране и се надяват през лятото да успеят да организират първата й изложба, която ще е във Виена.

Официален сайт
Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕСМ на 50 ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

6 дек 2019, 753 прочитания

На източния фронт всичко е ново На източния фронт всичко е ново

Американският фотограф Едуард Серота, един от първите, които документират падането на комунистическата власт в Източна Европа

21 ное 2019, 3208 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Книга: Казуо Ишигуро – "Художник на променливия свят"

Романът ни представя Ишигуро като обещаващ млад автор

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10