С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

1 10 май 2018, 8:00, 14944 прочитания

Имате арт поща

Неизвестната история на българското списание СВЕП на Веселин Сариев и как то влезе в архивите на MoMA

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Съвременно изкуство за начинаещи

Весела Ножарова за дългоочакваното "Въведение в българското съвременно изкуство 1982 - 2015"

13 юни 2018

Хартиен поздрав с добавена реалност

Българската компания iGreet разработва поздравителни картички, към които има добавени виртуални изображения

25 май 2018

Мумийно кафяво

Част от колекцията от пигменти в Музея на изкуството в Харвард разказва легенди

18 май 2018

От Ню Йорк, с тревога

Надникване в малко известното творчество на емигриралия в САЩ български художник Рафи Шехирян

31 авг 2017
Веселин Сариев (1951 - 2003) е роден в Пловдив и дебютира в литературата със стихосбирката "Здраво утро" през 1982 г. Основава списанието за визуална и експериментална поезия СВЕП през 1990 г. Въпреки краткото си съществуване то е знаково с начина, по който успява да приобщи автори от различни точки на Европа, Азия, САЩ, Южна Америка в един проект. Експерименталният подход към текста и формата остава емблематичен в творчеството му. Поезията му е събрана в двутомното издание "Събрани страници" (издателство "Жанет 45"). Пловдивската галерия за съвременно изкуство SARIEV Contemporary, основана от дъщеря му Веселина Сариева и съпругата му Катрин Сариева, носи неговото име.
Ако си спомняте какво е да получиш писмо по пощата, представете си ентусиазма от това да знаете, че в плика ще има и произведение на изкуството.

Дори и да сте съвременници на появата на първите нови издания след 1989 г., вероятно не сте чували за пловдивското списание за визуална поезия и мейл арт СВЕП. Докато историята му тепърва ще става по-известна, през 2013 г. то влезе в колекцията на Академията за изкуства (Akademie der Künste) в Берлин, а на следващата година започнаха преговори за включването на изданието в архива на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк
(MoMA).

СВЕП е основано през 1990 г. от поета Веселин Сариев (1951 - 2003). Това, което той прави, е форма на мейл арт – автори от различни точки на света изпращат творбите си по пощата и никой не знае какво да очаква, докато не отговори плика.

Като движение мейл арт придобива популярност в Ню Йорк през 50-те години на ХХ век и покрай кръга от експериментални артисти
Fluxus през 60-те.

Историята на изданието е кратка: само четири броя в тираж от сто копия, а дебютният излиза през юни 1990 г. и в него вече участват автори от четири континента.



Сариев успява креативно да се възползва от новооткритата свобода след 1989 г. - за всеки брой той получава по около 40 поеми и илюстрации в пощата си, кореспонденция, която до съвсем скоро не е била възможна покрай репресиите на социалистическия режим.


Илюстрация



За Сариев мейл артът е перфектна форма. Нарича я най-демократичното изкуство, тъй като почива върху креативност, всевъзможни материали и начини за изразяване. В българската преса тогава проектът и съавторите му са описани така: "За тях Земята е огромно село, а те – голяма фамилия, която търси своите роднини." На друго място списанието е определено като знаково за новите времена: "Сега, когато всички ние търсим пътя към Европа, Веселин Сариев е намерил пътя на света към България и Пловдив."

Илюстрация



По-рано тази година британският критик Оливър Башано посвети статия на СВЕП във фокусирания върху културата на Източна Европа сайт The Calvert Journal, където също така проследява пътя на авторите, които са изпращали творби до Сариев. Някои като руснакът Серж Сегай са привиквани на разпит от КГБ заради твърде многото чуждестранна кореспонденция.

Илюстрация


"През 2014 г. срещнах неформално кураторката Джулиет Кинчин от MоMA в Пловдив", разказва Веселина Сариева, дъщеря на поета и основна фигура зад развитието на галерията за съвременно изкуство SARIEV Contemporary.

"Разказа ми, че наскоро е посетила и други
източноевропейски страни, и беше впечатлена от проявите в изкуството и дизайна в исторически план, особено в ситуацията на цензура и изолация преди 1989-а и след това – на фона на процесите на освобождаване на словото и ранния преход от 90-те години", разказва Веселина, която има детски спомени от работата по изданието – тя и майка й са сглобявали броеве в хола на дома им. Първите опити на баща й с визуалната поезия датират от две години по-рано - 1988 г.

Илюстрация


Илюстрация


Семейната история на Сариева и приятелството на баща й с чилийския художник и поет Гилермо Дейслер (основна фигура във визуалната поезия и живял като бежанец в Пловдив, където се запознава със Сариев) стават повод за по-дълбоко поглеждане в творчеството му. Месец по-късно МоМА изявяват желание да поръчат броеве за колекцията на музея. "Макар и да търгуваме с произведения на изкуство, за нас тези материали имат специална стойност и отказахме да ги продадем - решихме да ги направим дарение на музея. Впоследствие развихме отношения с МоМА и при следващите ми визити в Ню Йорк предложих да направя дарение от книги и каталози на съвременно българско изкуство за библиотеката им – това беше реализирано пролетта на 2017 г.", разказва Веселина Сариева.

Илюстрация


Илюстрация


Последната новост е влизането на СВЕП в архивите на Getty Centre.

"През декември 2017 г. имах работни срещи в различни департаменти на J. Paul Getty в Лос Анджелис и една от тях беше с Нанси Перлоф - кураторката на изложбата Concrete Poetry: Words and Sounds in Graphic Space. Тема на разговора ни бяха експерименталната поезия на баща ми Веселин Сариев, манифестът му към СВЕП, публикациите на визуалните му поеми в българската демократична преса като "Век 21", "Подкрепа", специално изработеният от него щанд за 22-те му картички визуална поезия, който той открива през лятото на 1990 г. в книжарницата на главната до "Млечния бар" в Пловдив – уникални за времето си практики."

Илюстрация


Веселина все още няма конкретни планове как наследството на СВЕП може да стане по-достъпно, но със сигурност в близко бъдеще ще проучва още по-сериозно авторите в изданието и като цяло мейл арт активностите през 80-те и 90-те години. "Изключително ценно е, че освен че пожелаха да придобият материалите за колекцията си, което е вече факт към днешна дата, Getty отвориха поле за по-сериозно проучване на творчеството на Веселин Сариев и неговото представяне."

Илюстрация


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

17 авг 2018, 6929 прочитания

Книга: Сет Стивънс-Давидовиц - "Всички лъжат" 1 Книга: Сет Стивънс-Давидовиц - "Всички лъжат"

Може да излъжете всички, но не и "Гугъл"

17 авг 2018, 7126 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
LIGHT за лятото

Какво интересно да правим и опитаме това лято

Истинските правила за движение по българските пътища

Официалните закони в България по-често не важат, вместо тях има неформални, но строги правила

Опасното шофиране на Илън Мъск

Предприемачът отдавна има проблеми с анализаторите и спекулантите на капиталовия пазар

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Лято в Пулия

Дългата сиеста е закон, часовниците не пазят реалното време, а духът на общността е заложен в миналото

Годината на DENA

Изпълнителката за новия си албум и живота след Cash, Diamond Rings, Swimming Pools

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, БДЖ купува 42 влака със скъпа поддръжка, "Спарки Елтос" губи все повече, трус в КФН заради "Олимпик"

Емисия

DAILY @7AM // 21.08.2018 Прочетете