С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

25 май 2018, 9:43, 4328 прочитания

Гледай и най-вече помни

"21 август: Краят на Пражката пролет" в бившето гарнизонно стрелбище е нещо, което не бива да пропускаме

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Не се притеснявайте, това е нова Русия, всичко е различно. Няма проблем да покажем изложбата за Пражката пролет", уверява директорката на Дома на фотографията в Москва Дана Киндрова. Чешката фотографка и кураторка не вярва нито за миг, че нейната изложба ще бъде представена в Русия, макар годината да е 2004 г. И се оказва права – "не харесаха, че заглавието на изложбата е "1945 Освобождение – 1968 Окупация" и тя не се състоя. Някои неща никога няма да се променят, днешна Русия не иска да говори за съветската окупация на Чехословакия", обяснява Дана Киндрова за "Капитал".

Част от същата тази изложба ще бъде показана в София (до 15 юни) в рамките на фестивала "Фотофабрика". Поводът е петдесетгодишнината от Пражката пролет. По време на събитията от 1968 г. Дана Киндрова е само на тринадесет години. Майка й работи в издателство в Прага и когато й се обаждат, че руските войници маршируват по улиците, тя грабва фотоапарата и отива да снима. В рамките на изложбата ще видим тези снимки на майката – Либуше Киндрова. Размирните дни Дана прекарва с баща си по улиците: "Бяхме на най-опасното място – пред националното радио, когато руснаците искаха да го превземат, а чехите се опитваха да ги спрат с телата си пред танковете. Беше ме страх, но баща ми казваше: "Гледай и главно помни!" Kогато започнаха да стрелят, се разбягахме по малките улички." Танковете са над пет хиляди, сред които и тридесет и три български.


Илюстрация


Времето минава, а съветските войски сякаш никога няма да си тръгнат от Чехословакия. Това се случва чак през 1990–1991 г. и порасналата Дана Киндрова, вече професионален фотограф, заснема оттеглянето им. В София ще се запознаете с Киндрова през работата й на куратор – в изложбата тя е включила кадри единствено от дните на самата окупация.

Според нея, освен че трябва да помним историята, трябва да сме по-умни, за да си представим или да разпознаем различните форми, под които тя би се повторила. "Съвременната окупация не е с танкове и няма нужда да бъде заради властта, която дават интернет и социалните мрежи. Войната е виртуална – тя е кибервойна", смята Киндрова и намира, че това е по-страшно и дори няма как да бъде документирано с фотоапарат. Пропагандата обаче е видима: "Бях в Москва по време на празненства и снимах. Случаен руснак в тълпата ме пита откъде съм, когато чу Чехия, стана агресивен и се опита да ме изгони. Каза, че сме предатели, защото сме в НАТО и сме против Русия." Историята е отпреди няколко години. Но за да умеят и младите да разпознават какво е пропаганда и какво е изопачено, в училище би трябвало да се учи и по-нова история. "В Чехия надълго и нашироко се изучават Древна Гърция и Рим, а комунистическото ни минало се претупва."

Илюстрация


Изложбата, която гостува в София със заглавието "21 август: Краят на Пражката пролет", проследява стремежа на Чехословакия да облекчи един тоталитарен режим и провала на този опит. Изборът на най-добрите снимки на деветнадесет фотографи е плод на четиригодишен труд – Киндрова ги издирва не само сред самите фотографи, но понякога и чрез наследници на авторски права, колекционери, както и в архивите на много институции. "Беше трудно да намеря историите зад снимките. Сега на изложбата ще видите и описанието към всеки кадър." Подборът на снимките също е труден: "Накрая, разбира се, имаше и обидени, защото всеки си мисли, че неговият кадър е най-силен."



Снимките не са увеличени оригинали, а са отпечатани върху пенокартон. През 70-те и 80-те години в Чехословакия не е било възможно да се показват фотографии, запечатали нахлуването на войските, и авторите старателно са пазили негативите.

Илюстрация


Сред избраните са работите на Густав Аулехла, Ян Бартушек, Яромир Чейка, Бохумил Доброволски, Иржи Егерт, Йозеф Хник, Дагмар Хохова, Мирослав Хуцек, Даниела Сикорова и др. Показани са и драматични моменти от Либерец – известният кадър, на който се вижда как съветски танк бута част от къща, запечатан на лента от Вацлав Тоужимски.

Интересно допълнение са фотографиите от бившата главна редакторка на списанието "Чехословашка фотография" (Československá fotografie) Алена Шоуркова, която ги получава анонимно в пощенската си кутия.

Мястото на изложбата в София е специално - бившето гарнизонно стрелбище, което сега е превърнато в "Експозиция за национално помирение". "За последните години съм представяла тази изложба по цял свят, даже в момента гостува в Мадрид, но това е най-перфектното пространство за нея. Тъжно и въздействащо", казва кураторката. Тъмните тунели с тухли по стените, в които някога са били екзекутирани хора, сега са място за преосмисляне и дискусия.

Изложбата продължава до 15 юни. На 18 юни ще бъде представена в Пловдив, а на 21 август - в Бургас.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

На източния фронт всичко е ново На източния фронт всичко е ново

Американският фотограф Едуард Серота, един от първите, които документират падането на комунистическата власт в Източна Европа

21 ное 2019, 3146 прочитания

Филмът "Най-сладкото" - истории от първа ръка за живота на Изток в Европа Филмът "Най-сладкото" - истории от първа ръка за живота на Изток в Европа

Авторите - Борис Мисирков и Георги Богданов, за правенето на несълзлива документалистика за време, което децата ни не познават

20 ное 2019, 2369 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Колко е важно да се спи

Какво трябва да знаете за здравословния сън

Още от Капитал
Има ли спасение за "Топлофикация София"

Общинското дружество е в критично състояние, но ръководството му твърди, че има въможноти за стабилизиране

За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

Ново място: Little Bird Place

Галерията е посветена на взаимовръзките между природата и изкуството

Velvet November

30 години след Нежната революция чешките дисиденти, социолози, историци правят равносметка на фона на протести

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10