С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

3 14 юни 2018, 9:00, 28414 прочитания

Паметник на незнайния фотограф

Изложба припомня забравеното творчество на един от майсторите на българската фотография – арх. Николай Попов

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Може ли един творец да е легенда в жанра си, без да е известен на по-широка публика? Възможно е, а повод да помислим над причините за това е изложбата "Разказ за Несебър" в галерия Synthesis на фотографа и архитект Николай Попов (1914 - 1973), личност, за която не се намира много нито онлайн, нито офлайн.

Изложбата е показана за пръв път през 1961 г. и дебютна за Попов, който прекарва няколко поредни лета и зими край Черно море, за да улови пълноценно духа му. Въпреки заглавието черно-белите снимки всъщност са от няколко локации по Черноморието. Според проф. Георги Лозанов серията е "точно обратното на ширещата се тогава фотопропаганда на новия живот".


В текста си към изложбата той пише: "Арх. Николай Попов е класик и по още една причина – времето нищо не е успяло да отнеме на фотографиите му. Те спокойно биха могли да бъдат направени днес, стига да се намери някой с неговото майсторство и способност да пази в образите си живота по крайбрежието от пораженията на посткомунизма. Както арх. Попов го е опазил от пораженията на комунизма."

Илюстрация


Илюстрация



Николай Попов завършва архитектура в Загреб и има успех като архитект - сред сградите, които е проектирал, е Посолството на Сърбия, ангажиран е и с ремонта на летище София. През 1951 г. Попов става един от първите, които получават званието "фотограф художник". Работи в БАН, но покрай разрива между Тито и Сталин през 1956 г. всички, завършили в Югославия, са уволнени, което го кара да се отдаде изцяло на фотографията. Той е може би най-често награждаваният български фотограф на международно ниво – носител е на ЕФИАП, най-високото отличие на Международната федерация за фотоизкуство.



За арх. Николай Попов се говори като за абсолютен перфекционист. Синът му Боян Попов, който предоставя запазените копия, потвърждава, че баща му е бил именно такъв.

"Той беше много фин и възпитан човек", казва Боян Попов, който е наследил привързаността към фотографията и е работил като телевизионен оператор и военен кореспондент. Сега живее на о. Тасос. "Освен сърбохърватски баща ми владееше перфектен френски. Винаги излизаше с костюм и мека шапка – това въобще не се нравеше на "другарите". Беше пълна противоположност на времето на социализма."

Илюстрация



Изложбата е и опит по-младата публика да се запознае с по-старите поколения в българската фотография. "Като че ли съществува една амнезия и само за 20 години толкова големи имена са вече забравени. Тази липса на мост между поколенията е изключително тревожен факт – въпреки че навсякъде в региона е имало социализъм и труден преходен период, тази забрава е много специфична за България", казва фотографката и куратор на галерия Synthesis Надежда Павлова. Според нея между поколението на арх. Попов и хората, които сега са около 30-годишни, има "една черна дупка".

По времето на социализма фотографията не се е смятала за високо изкуство, но получаването на артистично звание все пак е гарантирало работа без нуждата от висше образование.

Илюстрация



"Съответно след 1989 г. много малко фотографи успяват да преподават, работят и да предадат опита си, други напълно сменят попрището си. Като изключим събитията на Фотографската академия, между 1989 – 2010 г. почти няма изложби, които да показват по-старото поколение. Освен това наследството им често не е запазено – голяма част са работили в различни редакции, съответно негативите им не са тяхно лично притежание или са безвъзвратно изгубени с годините", казва Павлова. В случая на арх. Николай Попов всички оригинали са унищожени след пожар в Държавния архив, включително серията му от Египет, от която вече няма следа.

Илюстрация



Николай Попов е бил високо оценяван от връстниците си и заради снимките си от Куба. Той е бил един от първите фотографи, допуснати в страната след въвеждането на режима на Кастро. В тези снимки той показва същия стил като от снимките си от българското Черноморие – портретиране на ежедневието и безвременността. "В снимането му няма нищо от разхвърляната и асоциативна фотография, той е фокусиран изцяло върху това да спести ненужното и бъбривото", казва още Павлова.

"Разказ за Несебър" е в галерия Synthesis до 19 юни. Изложбата е част от програмата на Месец на фотографията, събитие, организирано от Българската фотографска академия.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Градът е сцена Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"

23 май 2019, 1264 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

23 май 2019, 1261 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Пътнико свиден, пътнико здрав

Няколко препоръки от специалисти, които биха ни помогнали да останем във форма, дори когато сме далече от вкъщи

Скъпа БНТ

Без публичност за финансовото състояние на БНТ конкурсът за генерален директор е безсмислен

Подрязаните крила на Huawei

Решението на Google удря по амбициите на китайския гигант да оглави глобалния смартфон сектор

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"

Галина Дългото чорапче

Социалният цирк на осиновената в Дания Галина Риом-Ройбек учи децата у нас на приобщеност, емпатия и вяра в себе си