Фрида: бит и душевност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фрида: бит и душевност

Фрида Кало на пейка, 1938

Фрида: бит и душевност

След "Мастабата" на Кристо изложбата, посветена на живота на Фрида Кало, е достатъчна причина да планирате пътуване до Лондон в следващите месеци

41790 прочитания

Фрида Кало на пейка, 1938

© Nickolas Muray


Точно четири години отнема подготовката на хитовата изложба "Фрида Кало – да измислиш себе си", която лондонският музей "Виктория и Албърт" показва до 4 ноември.

"Някои от ценните притежания на архива в къщата-музей "Фрида Кало" в Мексико напускат родината й за пръв път след 50-годишно мълчание, заключени след смъртта на Фрида от съпруга й Диего Ривера", коментира гост-кураторът от Мексико Сирсе Енестроса при откриването на експозицията на 12 юни.

При внимателния подбор сред повече от 6000 фотографии, 12 000 лични документа и 300 предмета, дрехи и рисунки на Фрида Кало е била взета предвид и директната връзка между артистичния свят на мексиканската художничка и нейния гардероб. "Фрида е противоречива и сложна личност с много пластове – като жена и като художник. Нейният стил на обличане е произведение на изкуството и има директна връзка с вътрешния й свят, толкова често оживявал в картините й", допълва мексиканската кураторка.

Силен акцент в изложбата е детството на Фрида, израснала в семейството на баща германец и майка мексиканка, както и двете белязали живота и творчеството й здравословни предизвикателства. На шест години се разболява от детски паралич, вследствие на болестта десният й крак остава по-къс и по-слаб, а 12 години по-късно едва оцелява след тежка автобусна катастрофа през 1925 г. Според критиците на творчеството й именно страданието провокира пробуждането й като художник, тя превръща болката в изкуство. Времето, прекарано на легло, Фрида Кало запълва с рисуване и старателно водене на личен дневник. От семейните архиви, притежание на музея в Мексико, става ясно, че дори, когато е била болна, Фрида се е обличала официално за срещи с приятелите си.

"Хората, които са общували с нея по онова време, си спомнят, че тя обичала да казва: "Рисувам себе си, защото често съм сама", затова винаги се стремяла всеки детайл от облеклото, грима и аксесоарите й да има значение, да носи някакъв символ, да разказва история", коментира помощник-кураторът от страна на лондонския музей "Виктория и Албърт" Клер Уилкокс.

Ретроспективната изложба, която предлага за пръв път поглед и върху всекидневието на Фрида Кало, посреща посетителите с оригинална сценична концепция.

В първата зала са разположени няколко легла, които пресъздават усещането за изолация, в което Фрида е живяла след временното обездвижване, причинено от тежката катастрофа. За да не стане пленник на своето страдание, майка й поставя в стаята й огледало и така Фрида започва да рисува отражението си в него. С красиви мотиви са изрисувани и множеството корсети, които е трябвало да носи за обездвижването си. "Животът й след катастрофата протича в пълно противоречие. Като жена е трябвало да облича тялото си, а като художник започва да го съблича и това се усеща много силно в изложбата", коментира Уилкокс.

Знаменателна по много причини е срещата й с мексиканския художник Диего Ривера. "Когато го среща за пръв път, Фрида носи червени комунистически тениски и ризи, панталони и много простичко скроени поли. Първата снимка, на която е видно, че Фрида прави рязък завой в гардероба си и в усещането си като жена, е сватбената фотография. Тя е с дълга красива рокля, с лек грим и изпълнени с обич очи. Екипът, с който работихме по изложбата, е категоричен, че това се дължи, както на Диего и неговата сласт към живота, така и на американския период в семейната им история."

Автопортрет на границата между Мексико и САЩ, Фрида Кало, 1932
Източник: Modern Art International Foundation

Фрида Кало и Диего Ривера стават семейство през 1929 г., а в следващите четири години опитват от опиянението и свободата на Америка. В този период Фрида сякаш сама измисля собствената си идентичност, като я гради стъпка по стъпка, картина след картина, среща след среща, сблъсък след сблъсък – с Диего, с хората, които не разбират липсата на ограничения в живота й, жаждата й да опита всичко, апетита към живота.

След смъртта на Фрида Кало през 1954 г., която напуска този свят на 47 години, съпругът й Диего заключва всичките й лични притежания. Отворени са за пръв път от екипа на музея в Мексико, наречен "Синята къща", през 2004 г. и сред ценния архив от лични вещи на художничката са открити гримовете, лекарствата и бижутата й. "Това е първото и голямо материално доказателство за начина, по който от един момент нататък в живота си Фрида започва да измисля самата себе си", смята Клер Уилкокс.

Сред интересните обекти, включени в селекцията предмети, взети назаем от Мексико, са любимото й червило Everything’s Rosy на Revlon и изкуственият крак, който Фрида изрисувала сама. "Фрида е била изключително силна жена. След катастрофата е искала да поеме контрол над всичко. Била е принудена да носи неудобните корсети, за да подсили гърба си. Когато към тях добавя своите рисунки, ги лишава от медицинското им приложение и ги превръща в артистичното послание на една изключително силна жена."

Изложбата Frida Kahlo: Making Her Self Up продължава до 4 ноември в музея Victoria&Albert

Точно четири години отнема подготовката на хитовата изложба "Фрида Кало – да измислиш себе си", която лондонският музей "Виктория и Албърт" показва до 4 ноември.

"Някои от ценните притежания на архива в къщата-музей "Фрида Кало" в Мексико напускат родината й за пръв път след 50-годишно мълчание, заключени след смъртта на Фрида от съпруга й Диего Ривера", коментира гост-кураторът от Мексико Сирсе Енестроса при откриването на експозицията на 12 юни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Вива Виктор(ия)

Вива Виктор(ия)

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK