С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

20 юли 2018, 10:32, 22122 прочитания

Естествен романс

Олафур Елиасон в Китай

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Вярвам във взаимодействието между природата и човека, както и в способността му да се вдъхновява от тази игра и да открива чудесата в живота", с тези думи роденият в Исландия визуален артист Олафур Елиасон посрещна многобройните китайски журналисти, събрали се за откриването на втората му изложба в Пекин – "Олафур Елиасон – неизговорената отвореност на нещата".

Шест години след дебюта му на китайска земя, с вдъхновяваща експозиция в частния център за съвременно изкуство ULLENS Елиасон се завръща с мащабна изложба в частния музей Red Brick в покрайнините на китайската столица. Разположен в огромна сграда, която намира баланс между природата и характерното за Китай строителство в сиво, Red Brick е голямата гордост на артистичния свят в Пекин.


Музеят е собственост на завършилия китайската академия за изкуство в столицата - Йен Шъдзие. С излъчване на будистки монах и с философска нагласа към живота, напомняща житейската и творческа концепция на Олафур Елиасон, Йен Шъдзие е главният виновник за реализирането на тази изложба на родения в Исландия, но представящ се като датски визуален артист Олафур Елиасон.

Илюстрация



Инсталациите и скулптурите в осемте зали на музея и градината са вдъхновени от артистичното му кредо за живот в хармония с природата и изследват феномени като светлина, мъгла, сянка, вода, геометрия и движение. "Вярвам, че диалогът за отношенията природа – човек е от жизненоважно значение за всеки от нас. Посетих музея Red Brick няколко пъти в рамките на две години и съм разработил тази изложба специално за това пространство", казва Олафур Елиасон.



"Инсталацията, с която започва изложбата, може да се възприеме като препратка към голямото слънце, което показах в лондонската галерия "Тейт", но е вдъхновено от живота и природата в Китай, както и от желанието ми да убедя хората да запазят тази красота и да живеят в хармония с природата, а не срещу нея", допълва Елиасон, който от 1995 г. работи в Берлин.

51-годишният визуален артист пристигна в Пекин със своя екип от архитекти, техници и светлинни инженери, за да проследи всеки етап от монтирането на инсталациите. Той се пошегува, че единственото, което липсва от ежедневието в студиото му в Берлин, е готвачът.

Вдъхновен от фраза на философа Тимъти Мортън, който използва "неизговорената отвореност на нещата" като фраза, която да обясни как изкуството резонира в артиста, Елиасон е категоричен, че "изкуството съществува отвъд видимата страна на нещата и способността на езика да улавя това съществуване. Преди една работа да стане готова, в рамките на артистичния процес пространството се изпълва с енергия. Същата енергия остава там – в ателието, в студиото или на открито и не може да бъде обяснена с думи. В същото време завършената творба е отворена пред посетителите и е готова да ги приема, да ги изслуша, да усети и да приюти техните въпроси и усещания. Вярвам, че всичко в природата и живота е двустранен процес."

Илюстрация


Философията на Олафур Елиасон се усеща във всеки детайл от работата му – от идеята до материализирането й – в закрито или открито пространство. "Не съм виждал по-прецизен артист по отношение на детайла и всяка брънка от артистичния му живот. Всеки път той ме изненадва със способността си да роди поне сто идеи и с безпощадността си да ги заличи една след друга, ако не ги смята за добри. На финала оцелява винаги само една, но тя е чиста енергия. Като слънцето, което носи върху гърдите си", коментира създателят на музея Red Brick Йен Шъдзие. И по време на посещението си в Пекин за откриването на изложбата и срещата с журналисти Олафур Елиасон не изневери на собствения си стил и се появи на пресконференцията със своя слънчев медальон.

Олафур Елиасон – неизговорената отвореност на нещата е в музея Red Brick, Пекин до 12 август.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Водещата марка в козметиката за коса Redken вече и на българския пазар Водещата марка в козметиката за коса Redken вече и на българския пазар

Компанията, собственост на L’Oréal, предлага професионални продукти за мъже и жени

18 окт 2019, 352 прочитания

В Белград, на чисто 1 В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

11 окт 2019, 2349 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Аз, Юлия Кръстева

В книгата "Пътувам себе си" Кръстева разказва подробно за живота си между Франция и България

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10