С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

24 авг 2018, 8:15, 2719 прочитания

Демократични стилни

Предстоящите творчески партньорства на ИКЕА с интересни дизайнери, чиито продукти се очаква да видим в магазините на веригата в недалечно бъдеще

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Всяка година в началото на лятото ИКЕА организира посещение на 300 журналисти от цял свят в малкото шведско градче Елмхулт, където се провеждат набиращите все по-голяма популярност "Дни на демократичния дизайн". Дните включват конференции, обиколки из производствените центрове на компанията и най-вълнуващата част - демонстриране на бъдещите партньорства на ИКЕА с творци от различни области.

Както отбеляза сайтът FastCompany.com, потребителите свързват ИКЕА вече не само с дизайнерски мебели на добри цени и с прочутите кюфтенца – тя утвърждава имиджа си на компания, която залага на интересните творчески партньорства. Така марката се вписва в посоката на развитие в глобален план – т.нар. демократичен дизайн.


Събитието в Елмхулт тази година показа, че амбициозният план на компанията е до 2030 г. да възпита клиентите си в позитивно мислене и осъзнато поведение на опазване на околната среда. Екологичната посока на ИКЕА зарадва много от присъстващите, но далеч по-любопитен се оказа вторият панел на събитието – представянето на колекциите, създадени от гост–партньори на компанията.

Илюстрация


В построения през 2016 г. година музей на ИКЕА в Елмхулт домакините представиха дълъг списък с творчески партньорства, които ще се осъществят в следващите две години. За някои от тях, като например колекцията на създателя и основен дизайнер на Off-White – Върджил Абло (който в момента е и творчески директор на мъжката линия на Louis Vuitton и разработи модел спортни обувки за "Адидас"), се заговори няколко месеца по-рано в онлайн пространството. И този път не мина без разгорещени спорове.

За едни подобно партньорство е възможност да притежават на добра цена дизайн, създаден от водещите имена в света, а според критичните това е експлоатиране на вече отдавна познатата формула – известно име прави лимитирана дизайнерска колекция за марка, чийто основен профил е масовата търговия. Примерите са много и винаги са били приемани нееднозначно – като се започне от дизайнерските колекции на друг шведски гигант – модната компания
H&M, до японския им конкурент Uniqlo, които привлякоха съвсем наскоро като рекламно лице тенисиста Роджър Федерер.



Списъкът с гост-дизайнери на IKEA е дълъг и изненадващ. Сред тях са са създателят на нишова парфюмерия Бен Горъм и доскоро неговата компания Byredo (от 2013 г. основен собственик е лондонската инвеститорска компания Manzanita Capital), исландският визуален артист и дизайнер Олафур Елиасон, създателката на вече несъществуващия концептуален магазин Colette в Париж –– Сара Анделман, и сестрата на Бионсе – Соланж Ноулс, с компанията – Saint Heron.

Илюстрация


"Светът днес се движи много бързо, в различни посоки. Някои от продуктите, които сме планирали за предстоящата година, не са много познати в ИКЕА, но това предизвикателство ни харесва. В основата на всяка еволюция е преодоляването на препятствията по пътя, затова преценихме, че е дошло времето да разширим спектъра от стоки, които ще предлагаме – от технология и спортно облекло до създадени с 3D принтер предмети", коментира водещият дизайнер на компанията Маркус Енгман.

LЕGO
Не е първата колаборация с датската фирма, която миналата година вече представи специално изработената за ИКЕА "Лего къща" на Бярке Ингелс, но е заявка за нещо много по-сериозно. "Лего" става основен партньора на ИКЕА и причината е, че водещите дизайнерски звена на двете скандинавски компании вярват, че бъдещето зависи от доброто възпитание на децата. "Чрез играта може да се възпитат вкус, ценности и естетика у децата", коментира творческият директор на "Лего" Лена Диксен.

Малкото слънце
Тенденцията за устойчивост и демократичен дизайн спазва и новото партньорство на ИКЕА с исландския визуален артист и дизайнер Олафур Елиасон, който участва заедно с компанията си "Малко слънце". Благородната кауза на Елиасон е с продуктите на "Малко слънце" да осигури осветление на слънчеви батерии на места, където няма достъп до електричество. "Голяма част от хората по света днес не осъзнават реалния проблем с изчерпването на ресурсите на планетата. Изчислено е, че всеки седми човек на земята няма достъп до електричество. Не можем просто да седим на дистанция и да си казваме: "Ние намерихме решение, да бяха се сетили и те!" Заедно с ИКЕА "Малко слънце" на Елиасон ще лансира серия от продукти, захранвани със слънчева енергия.

Илюстрация



Saint Heron
Малката сестра на Бионсе – Соланж Ноулс, е известен диджей, но и създател на компанията Saint Heron, която в партньорство с ИКЕА ще разработи специална колекция мебели и аксесоари за дома. "Съвременното изкуство присъства в голяма част от всекидневието на хората днес. Много сме любопитни да видим резултата от партньорството със Saint Heron, които съчетават дизайн, архитектура, музика и изкуство", коментира Енгман.

Byredo
Резултатите от партньорството със създателя на компанията за нишова парфюмерия Бен Горъм и ИКЕА се очакват през 2020 г. Присъствието му на конференцията "Демократичен дизайн" беше съпроводено със семинар за гостуващите журналисти, по време на който Горъм говори за основните етапи при създаването на нишов аромат. "Добрият специален аромат стъпва върху нотки, които боравят с въображението на хората, а не с директните им предпочитания", казва Горъм.

Илюстрация


Върджил Абло
От ИКЕА не крият симпатиите си точно към това дизайнерско партньорство, защото в настоящия момент Върджил Абло е безспорната звезда на модната сцена. Очакванията и на новия му работодател – LVMH, в неговата роля на творчески директор на мъжката линия на Louis Vuitton са големи. Може би затова в партньорството си с ИКЕА Върджил Абло търси забавление и залага на концептуална колекция за дома – килими, калъфки за възглавници, столове, стъклена маса и нова версия на добре познатата синя торба за пазаруване. "Имиджът на ИKEА е свързан с традиции. Моята грижа е с тази колекция да вкарам и елемент на провокация. Няма да съм доволен от себе си, ако създам просто още един стол, който ще стои на рафта в магазина. Обичам да работя с най-най-добрите. Това е марка, която възпита поколения в добър дизайн, а към това аз ще добавя само нещо неочаквано."

Крег Редман и Сара Анделман
Австралийският илюстратор Крег Редман е откритие на неотдавна затворилия врати концептуален магазин Colette в Париж, по-точно на неговата творческа директорка Сара Анделман. Тя е автор на проекта, благодарение на който по дизайн на Крег Родман в ИКЕА ще се предлагат мебели, аксесоари за дома и чанти, с щампата на негови популярни илюстрации и герои.
Hasselblad

В началото на август в избрани магазини от световната мрежа на ИКЕА вече се продават рамкирани и готови за артистична декорация на дома осем фотографии, подбрани сред финалистите на международния фотографски конкурс, организиран от легендарната компания за производство на фотографска техника Hasselblad – Hasselblad Master Award. "С тази колекция от снимки и ИКЕА, и Hasselblad продължават традицията да вдъхновяват хората да внасят повече красота в дома и ежедневието си", каза водещият дизайнер на шведската компания Маркус Енгман при представянето на ексклузивното партньорство.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

Интересните събития през седмицата

16 ное 2018, 560 прочитания

Ния от 9 до 5 Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

16 ное 2018, 671 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
"Мама ми купи днес..."

Изложба припомня постиженията на българската детска илюстрация през 20-те и 30-те години на ХХ век

Годината, в която телевизия "Алма матер" стана известна

Университетът замрази договора си с външния продуцент, който щеше да създава програма за канала

Да сканираш успеха

Гарет Уилямс, основател на търсачката за полети Skyscanner, пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

Всичко е игра

Изложба изследва сложното взаимодействие между видеоигрите и реалността

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Ще удържи ли Борисов властта

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.11.2018 Прочетете