Led Zeppelin на 50
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Led Zeppelin на 50

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

38321 прочитания

© Reel Art Press


С "Лед Цепелин" е като с "Властелинът на пръстените" - всяко следващо поколение открива за себе си елементи, които придават съвременно звучене на отдавна утвърдения културен канон.

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980), на чието представяне в Лондон се очаква да се съберат тримата живи членове на "Лед Цепелин" - освен китариста Пейдж това са вокалистът Робърт Плант и басистът Джон Пол Джоунс.

В годините след разпадането на групата тримата се появяваха епизодично тук и там, обаче идеята за турне и нов албум никога не се приближи до реализация. Много вероятно е събитието през октомври да е и последното публично появяване на тримата заедно. Най-младият, Плант, току-що навърши 70, Пол Джоунс е на 72, Пейдж - на 74 години. Не че няма случаи на рок дълголетие, най-познатият пример са "Ролинг Стоунс", но за разлика от "Лед Цепелин" "Стоунс" никога не са прекъсвали дейността си, а Мик Джагър и Кийт Ричардс съумяха да запазят през годините спойката помежду си - нещо, което не може да се каже за Пейдж и Плант. В началото обаче, в онзи далечен период през 1968 г., нещата са изглеждали съвсем иначе.

Като член на "Ярдбърдс" през лятото на 1968 г. Пейдж внезапно се оказва без група. Тримата останали музиканти напускат почти едновременно и го оставят сам, но с договор за турне в скандинавските страни. Пейдж е могъл да се откаже и да продължи кариерата си на вече утвърден и търсен студиен музикант. Вместо това той решава да намери съмишленици, с които да реализира концепцията си за музика.

Пак в ретроспектива, феновете на "Лед Цепелин" би трябвало да са благодарни на двамата музиканти, които първоначално Пейдж кани, но те му отказват. Единият от отказалите, Тери Рийд, му препоръчва да чуе 20-годишния Плант, който вече е добил репутация в бирмингамските клубове. Плант е близък приятел с барабаниста Джон Бонъм. Пейдж от своя страна вече е записвал в студио с Пол Джоунс и знае, че басистът има необходимия за неговата визия потенциал.

Когато четиримата членове на "Ню Ярдбърдс" - както Пейдж първоначално кръщава групата, за да спази договорните условия - се събират за първата си репетиция през август 1968 г., "химията" е била мигновена и мощна. Години по-късно Плант споменава в интервю, че усещането е било хипнотично и че всички са били наясно, че се случва нещо специално. Само три седмици по-късно, на 7 септември 1968 г. "Лед Цепелин" за пръв път се появяват пред публика - в малък клуб в предградие на Копенхаген. Времето от първата репетиция до първия концерт е по-малко от месец, но в този кратък период са създадени композиците, които впоследствие стават основа на дебютния албум Led Zeppelin I (1969), днес смятан за стандарт в рок музиката.

Автор: Reel Art Press

В края на 60-те се ражда музиката, която впоследствие бива категоризирана като "хард", "хеви", прогресив", "метъл" и други видове рок. Години по-късно Ричи Блекмор от "Дийп Пърпъл" споделя, че прослушването за пръв път на Led Zeppelin I много му е помогнало да систематизира все още неформулираните и разпокъсани идеи за собствената му музика. Някой беше казал, че гениалността е способността да изразиш чувства и асоциации, които много хора подсъзнателно усещат, но не са в състояние да ги формулират. Първият и вторият албум на Led Zeppelin музикално изпълняват именно тази функция за своето поколение.

Йорген Анджел си спомня пред "Капитал", че току-що бил навършил 17 години, когато в началото на септември 1968 г. му се обаждат от Teen Club в Копенхаген и го молят да дойде да снима концерта на новата формация на "Ярдбърдс" с Джими Пейдж: "Харесвах музиката на стария "Ярдбърдс" и останах донякъде разочарован, когато видях на плаката "Ню Ярдбърдс", освен Джими Пейдж не ми беше познато името на никой от другите музиканти. Мисля, че много от присъстващите в клуба бяха със сходна нагласа преди началото на концерта, лицата на хората бяха отегчени. В момента обаче, когато четиримата се появиха на сцената - отегчението на публиката се смени с любопитство. Още преди първия китарен риф на Пейдж от групата вече се излъчваше завладяваща енергия. Към края на третата композиция, ако не се лъжа, това беше Communication Breakdown - аудиторията (около 100 души) беше покорена, не остана място за каквито и да било съмнения. Снимах с ваканционния фотоапарат на майка ми, "Агфа Оптима", за късмет имах и светкавица. В гримьорните направих снимки преди концерта, обаче само Робърт Плант положи усилия да ми помогне, в смисъл да позира, другите трима не проявиха интерес, за тях бях просто част от персонала на клуба. Само половин година по-късно до "Лед Цепелин" вече не можеше да се припари, имаха охрана, концертите им вече не бяха в клубове, а на стадиони. Проявих негативите от концерта, но така и не ги използвах. Те стояха в мазето в къщата на родителите ми, после на тавана на апартамента ми в центъра на Копенхаген. Там течеше вода през покрива, през лятото влизаха птици. Някъде около 1995-1996 г., когато се закачих за интернет, си спомних за тези снимки, без да подозирам, че исторически това е бил първият концерт на "Лед Цепелин". Знаех, че горе-долу по това време са започнали, но и през ум не ми е минавало, че концертът им в нашия клуб е бил първият и че аз съм бил единственият, който е снимал", разказва Йорген Анджел.

Автор: Reel Art Press

След като качва част от снимките на първия си сайт, няколко дни по-късно започват да го търсят от големи списания за рок музика и да искат материал за публикация. За откриването на неговата фотоизложба в Стокхолм през 2006 г. идват и тримата живи членове на "Лед Цепелин". Срещата им по думите на Йорген е била много емоционална. Пет снимки от първия концерт са включени в албума, който излиза сега през октомври.

Константин Цеков, клавишни, ФСБ, казва, че е бил късметлия да чуе "Лед Цепелин" на възраст (17 г.), когато е могъл да разбере и оцени чутото: "Истината е, че направо ме втрещи. Имах ролков магнитофон Grundig и мой приятел донесе запис на Led Zeppelin II (1969). Мисля, че за повечето фенове на групата запознанството е почнало именно от този албум с композицията Whole Lotta Love (*позната сред българските фенове като "Улето"). От момента, в който ги чух, та досега съм техен почитател. Това, което "Лед Цепелин" внесе в рок музиката и което продължава да ме впечатлява, са техните многопластови аранжорски похвати в композиции, които отначало звучат баладично, но впоследствие избухват в мощна музикална вакханалия. Тези внезапни катаклизмични преходи в музиката им бяха за времето си абсолютно оригинални, новаторски и дори сега, 50 години по-късно, продължават да звучат все така свежо. Всички техни аблуми са в колекцията ми и редовно ги слушам."

Китаристът Иван Лечев си спомня, че родителите му се върнали от турне в Италия и донесли малка плоча (двойка) с две композиции на "Лед Цепелин", едната от които била Whole Lotta Love. Лечев, тогава 11-годишен, казва, че просто не са могли да повярват какво слушат: "Никой не беше чувал такова нещо, а и самите те още не бяха толкова прочути. Майка ми каза, че в Италия това било най-новото и най-слушано тогава по радиото (*през есента на 1969 г. Whole Lotta Love е заемала първо място в италианския хит парад в продължение на два месеца). Мен и брат ми тази музика направо ни размаза. По-късно успях да се сдобия с Led Zeppelin II, който и до днес си остава най-любим албум, крайъгълен камък в историята на рок музиката. По онова време бях много запален по Ерик Клептън, обаче не знаех, че двамата с Джими Пейдж са работили заедно в студио преди създаването на "Лед Цепелин". Уникалното за "Лед Цепелин" по времето, когато се появиха, беше гласът на Робърт Плант. Начинът, по който Плант използваше гласа си, беше абсолютно нечуван, свеж, шокиращ. "Лед Цепелин" звучаха много по-енергично на фона на другите изпълнители тогава. А парчето Whole Lotta Love беше до такава степен необичайно, че при първите няколко прослушвания човек се объркваше и не разбираше какво се случва. Не ни беше ясно какви магии са правили в студиото, за да могат да го запишат по начина, по който звучи (използвали са обратно ехо и двойка микрофони на различно разстояние за гласа на Плант, за да се получи звуковият ефект - бел. авт)."

Името "Ню Ярдбърдс", под което "Лед Цепелин" са изнесли първите си няколко концерта, бива заменено с "Лед Цепелин" след приключване на скандинавското турне през октомври 1968 г. Останалото е история.

С "Лед Цепелин" е като с "Властелинът на пръстените" - всяко следващо поколение открива за себе си елементи, които придават съвременно звучене на отдавна утвърдения културен канон.

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980), на чието представяне в Лондон се очаква да се съберат тримата живи членове на "Лед Цепелин" - освен китариста Пейдж това са вокалистът Робърт Плант и басистът Джон Пол Джоунс.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    Led Zeppelin бяха прекалено голям залък за българските тинейджъри през 1970-те. Слушаха "Юрая" и "Пърпъл" защото беше много по-лесно смилаемо. Днес никой на Запад не ги помни, а Цепелин продължават да са мит. Хубава статия, благодаря на автора.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK