Музика за очите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Музика за очите

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

67020 прочитания

"За мен Жозеп Гиноварт (1927 - 2017) е най-силният и оригинален художник през втората половина на XX век в Испания. Твори веднага след извънмерните Пикасо и Миро и съперничи достойно на съвременника си Антони Тапиес." Тези думи са на Луис Басат, един от най-значимите колекционери на каталонско и световното изкуство, чийто български произход беше причина миналата година той да покаже част от своята богата колекция в мащабна изложба в Националната галерия в София. Затова не се учудих, като видях, че една от ключовите творби в изложбата "ГИ-НО-ВАРТ" в Музея на музиката в Барселона е част от именно от колекцията на семейство Басат.

Изложбата представя този изключителен художник през ключа "музика", тъй като именно музиката е сред от неговите основни артистични интереси и вдъхновения. Гиноварт съумява да я вплете в много свои творби и на моменти посетителят има усещането, че е пред цветни нотни тетрадки, а в други се озовава пред скулптура, която хем напомня на извито в танц тяло, хем изглежда като непознат музикален инструмент. Точно това е силата на абстрактното изкуство на Гиноварт, с всичките му особености и разпознаваем почерк, който не може да объркан с никой друг.

Изложбата има три различни фокуса, които са музикалните жанрове, които най-силно вълнували Гиноварт – джаз, опера и андалуското "канте хондо".

Любовта си към джаза художникът изразява в творби, посветени на Алберта Хънтър, основателя на стила бибоп Дизи Гилеспи, когото виждаме с тромпет в ръце, или императрицата на блуса Беси Смит, чието тяло откриваме да лежи безжизнено при инцидента, сложил край на живота й, но закриляно от искрящо бял ангел, контрастиращ с цвета на кожата й, заради който една болница отказва да й окаже първа помощ.

Китарата на Федерико Гарсия Лорка бързо ни препраща в Южна Испания и света на този андалуски поет, когото Гиноварт неведнъж поставя в центъра на своите абстракции.

Тромпети, нотни тетрадки, цветове, музиканти, всички тези образи се сливат и ни запознават с творчеството на Гиноварт, абстрактно, триизмерно, силно свързано със заобикалящия ни свят и много често социално и философско.

Изложбата продължава до 7 октомври и е част от "Годината на Гиноварт" в Каталуния, която тече от 2017 г. насам и включва редица събития. В момента в Жирона тече Guinovart, à table, също до 7 октомври; предстоят Patrimoni от 7.10.2018 до 3.02.2019 г. в Аграмунт, провинция Леида, и заключителната и вероятно най-мащабна от всички досега Retrospectiva Guinovart, която ще може да се види от 24.01.2019 до 26.05.2019 г. във Fundació Vila Casas, Barcelona.

"За мен Жозеп Гиноварт (1927 - 2017) е най-силният и оригинален художник през втората половина на XX век в Испания. Твори веднага след извънмерните Пикасо и Миро и съперничи достойно на съвременника си Антони Тапиес." Тези думи са на Луис Басат, един от най-значимите колекционери на каталонско и световното изкуство, чийто български произход беше причина миналата година той да покаже част от своята богата колекция в мащабна изложба в Националната галерия в София. Затова не се учудих, като видях, че една от ключовите творби в изложбата "ГИ-НО-ВАРТ" в Музея на музиката в Барселона е част от именно от колекцията на семейство Басат.

Изложбата представя този изключителен художник през ключа "музика", тъй като именно музиката е сред от неговите основни артистични интереси и вдъхновения. Гиноварт съумява да я вплете в много свои творби и на моменти посетителят има усещането, че е пред цветни нотни тетрадки, а в други се озовава пред скулптура, която хем напомня на извито в танц тяло, хем изглежда като непознат музикален инструмент. Точно това е силата на абстрактното изкуство на Гиноварт, с всичките му особености и разпознаваем почерк, който не може да объркан с никой друг.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK