С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Advertorial

2 23 окт 2018, 11:20, 2954 прочитания

Долу температурите, горе мотивацията за спорт

Българската общност от бегачи adidas Runners Sofia и техните начини да бъдат готови за спорт дори през есента и зимата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Публикацията е част от платеното съдържание в Капитал Light.

Когато лятото свърши и температурите започнат да слизат надолу, мотивацията за спорт ги следва. За да се движим и чувстваме добре и през есента и зимата, трябват стимули. Къде обаче да ги открием? Попитахме двама души, които определено дават добър пример и вдъхновение за много други – Надя Младенова и Калин Стоянов – двамата капитани на бегаческия клуб adidas Runners Sofia.

Долу температурите, горе мотивацията за спорт

Фотограф: Александър Вълчев



Надя Младенова е многократен световен шампион по карате шотокан. Работи като силов и кондиционен треньор и е спортен диетолог. Завършила е философия и има собствен блог за тренировки, хранене и здравословен начин на живот.

Долу температурите, горе мотивацията за спорт

Фотограф: Александър Вълчев


Калин Стоянов е завършил Националната спортна академия (НСА) и се занимава с кинезитерапия, в частност спортни травми. Той е широко популярен в локалната общност на бегачите. Редовно участва в планински бягания, ултрамаратони и триатлони.



adidas Runners Sofia е българското общество на бегачи, част от световния бранд adidas, който работи за популяризиране на движението и спорта в градска среда.

Долу температурите, горе мотивацията за спорт

Фотограф: Александър Вълчев


Само през 2017 г. едно от популярните мобилни приложения за бягане е отчело близо 87 милиона единични тренировки в цял свят, сред които 419 338 успешно завършени маратона. През есента и зимата обаче бягащите в парковете са далеч по-малко, а мотивацията им да излязат навън все по-трудно постижима. Един от работещите стимули обаче, независимо от сезона, се оказва включването в общност.

Именно в такава общност мотиватори са Надя и Калин. Всяка седмица те водят поредица от тренировки по бягане в София. Хората са разделени по групи спрямо подготовката си, а заниманията са отворени и напълно безплатни за всички. Ежеседмичните бягания са в Борисовата градина и започват от хъба на adidas, намиращ се на гърба на стадион "Васил Левски". В сградата на самия стадион (зала Fit City) пък се организират силови и кондиционни тренировки на закрито.

Първите стъпки

Тренировките по бягане, които Надя и Калин водят, се различават по терен, натоварване и продължителност и затова са предназначени за хора с различно ниво на подготовка. Изключително важни за двамата треньори са онези, които едва "прохождат" в бягането. И тъй като именно те имат нужда от най-сериозен стимул, за да се случи промяна, наскоро се създава специална за тях група. Заниманията в нея са изключително подходящи за старт в градското бягане, както и за подобряване на общата физическа форма. Тренировките включват упражнения, укрепващи и подготвящи тялото за спорт, както и бягания на къси разстояния. Разбира се, не липсват и съвети от страна на Надя и Калин, които да помогнат за напредъка на начинаещите. Когато натрупат опит и се почувстват уверени да преминат на по-дълги дистанции, хората от групата за базово бягане могат да започнат да тренират и с по-напредналите, а много от тях се включват и в аматьорски състезания.

Долу температурите, горе мотивацията за спорт

Фотограф: Александър Вълчев


Мотивацията

В студените месеци дори хора като Калин и Надя признават, че често им липсва мотивация за спорт. За тях обаче решението изглежда просто. "Не се оставяме да разчитаме на мотивацията. Ако очакваш животът ти да се движи от нещо, което се губи лесно, по-добре го изгради по друг начин", казва Надя. Според Калин един от начините да се стимулира човек да се раздвижи са заниманията в група и с инструктор: "Тогава имаш ангажимент и към други хора, някой те очаква, за да спортувате заедно. Подобно нещо може да те "изрита" от леглото и да те накара да отидеш да бягаш навън независимо от времето. Освен това, когато си с други хора, виждаш, че те могат – бягат дори на студено и мрачно, и ти е много по-лесно и ти да продължиш да го правиш и да ти доставя удоволствие."
Има хора, които работят по осем часа на ден, с по две деца са и успяват да се готвят за маратони. Те са много мощен пример за мен. Започват да вярват силно в себе си и изглежда, че нищо не може да ги спре. Същевременно това не е нещо невъзможно и свръхчовешко


Организацията

За да си позволи да бяга и през студените месеци, на човек му е нужна добра организация. Тя включва намиране на време, избор на място, екипировка, компания, ако няма да е солово бягане, и т.н. Според Калин, ако някой успява да бяга почти всеки ден през есента и зимата, той сигурно може да постигне почти всичко в живота. "Има хора, които работят по осем часа на ден, с по две деца са и успяват да се готвят за маратони. Те са много мощен пример за мен. Започват да вярват силно в себе си и изглежда, че нищо не може да ги спре. Същевременно това не е нещо невъзможно и свръхчовешко. Съвсем обикновени хора започват да тренират и постепенно постигат много. Въпрос на логистика и отношение към собственото тяло и живота ти е", твърди непрофесионалният бегач. Той започва да тренира като част от подготовката си за кандидатстване в Националната спортна академия и бързо се запалва по бягането. В началото изминава едва по около 4 км, после се записва за полумаратон (21.1 км), няколко месеца по-късно прави първия си класически маратон (42 км), а след още два-три месеца завършва 100-километровата обиколка на Витоша. Целият този прогрес се случва едва в рамките на шест-седем месеца и не спира дотам. През последните десет години Калин не си спомня да е имал и седмица без бягане. Старае се да тренира поне по три пъти седмично и само с клуба успява да навърта по 40 – 50 км пробег за това време.

Долу температурите, горе мотивацията за спорт

Фотограф: Александър Вълчев

Стъпка по стъпка

Работейки с много и различни хора като инструктор, Надя вижда, че една от най-трудните стъпки винаги е първата – да се престрашиш. Според нея именно на този етап са зациклили повечето хора и затова се опитва да ги мотивира и вдъхновява със своя блог и тренировките, които води: "На хората, които все още се чудят дали да се престрашат да бягат в парка, или да се присъединят към клуб, бих казала просто да го направят, да започнат от някъде. Бягането е нещо, което почти всеки може да направи. Няма нужда от зала, от уреди, от много екипировка или да се запазва час." Тя обръща внимание на начинаещите, че както във всеки друг спорт, и в бягането е добре да се започне с леки тренировки и къси дистанции и натоварването да се увеличава и надгражда постепенно. Според Надя крайностите са абсолютно ненужни: "Ако човек не се движи много, е добре да започне да качва натоварването малко по малко. Ако по цял ден седиш пред компютъра, не е здравословно да стартираш с очакванията, че директно ще бягаш по 10 км. Най-много да се контузиш или бързо да се откажеш. За по-обездвижените хора е важно първо да се настроят, да се почувстват добре с идеята за физическа активност и едва на следващ етап да си поставят по-високи цели."
Ако човек не се движи много, е добре да започне да качва натоварването малко по малко. Ако по цял ден седиш пред компютъра, не е здравословно да стартираш с очакванията, че директно ще бягаш по 10 км. Най-много да се контузиш или бързо да се откажеш.


Общността

Независимо дали тренират сами, с група или участват на състезания, почти всички бегачи по един или друг начин са част от общност. Някои се приобщават чрез мобилни приложения и фейсбук групи, а други директно, бягайки с приятели или в клуб. Който и начин да се избере, ползите от общността са налице – създават се контакти, обменя се опит, подобрява се техника, създават се стимули за по-добри постижения и постоянство, усеща се повече сигурност и т.н. Според Калин подобно приобщаване е изключително важно не само за бегачите, но и за обществото в града като цяло: "Когато хората тренират заедно, останалите по-лесно свикват с факта, че в парка има бегачи, започват да се съобразяват повече и да проявяват разбиране. Голям прогрес по този начин постигна велосипедната общност през последните години с редовните групови карания. Стараем се и с бягането да се получи така."

Долу температурите, горе мотивацията за спорт

Фотограф: Александър Вълчев


Резултатите
Самият факт, че излизаш навън и извършваш някаква физическа активност, те кара да се чувстваш по-добре.

Бягането и въобще физическата активност на открито през студените месеци водят дълъг списък от полезни действия. Едно от тях е подобряването на настроението и общия тонус на тялото. Медицински погледнато, това се случва заради отделянето на хормон – норепинефрин, който води до прилив на щастие. Според Надя обаче не е въпрос само на химия и хормони: "Самият факт, че излизаш навън и извършваш някаква физическа активност, те кара да се чувстваш по-добре. Мозъкът се рестартира. Затова и е добра идея спортуването дори в обедната почивка. Много хора не са продуктивни в работата си, особено в следобедните часове. Ако опитат с малко движение, ако направят едно леко бягане на обяд, не може да не открият разликата в работата си и да не се чувстват по-добре." За Калин, освен че хората, които тренират редовно с тях, започват да се чувстват по-пълноценни в офиса, те също са открили, че стават и по-устойчиви на стреса, по-здрави, жизнени и упорити са.

Капитанът на adidas Runners Sofia отбелязва, че за да се радваме на добри резултати, трябва да сме търпеливи и да дадем шанс на бягането, защото не всичко хубаво се случва мигновено.

Долу температурите, горе мотивацията за спорт

Фотограф: Александър Вълчев


Ако искате да се присъедините към общността на adidas Runners Sofia, може да се включите в някоя от редовните открити и закрити тренировки или към тематична лекция. Графикът за тренировките и събитията се проверява чрез мобилното приложение Runtastic, което позволява и следене на изминати километри, скорост и постигнат прогрес. Полезна информация има и във фейсбук групата на клуба, както и на уебсайта на adidas.

Активностите на
adidas Runners Sofia не спират през есента и зимата, дори напротив – ще бъдат повече. Предвиждат се нови локации и още тренировки, които да допълват бягането.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Advertorial" Затваряне
Къде зимуват бегачите

Незаменими полезни съвети на двама бегачи за това как да спортуваме повече и да се чувстваме по-добре през есента и зимата

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

На източния фронт всичко е ново

Американският фотограф Едуард Серота, един от първите, които документират падането на комунистическата власт в Източна Европа

Юта: непознатата земя

Щатът, основан от мормонски първозаселници през 1847 г., е определен като номер едно по условия за предприемачество

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10