Пет изложби за преживяване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пет изложби за преживяване

От изложбата на Мария Налбантова

Пет изложби за преживяване

Пътеводител към актуалните изложби със съвременното изкуство в София

150188 прочитания

От изложбата на Мария Налбантова


Прогноза за времето. Изложба на Мария Налбантова

Куратор: Даниела Радева Галерия "Васка Емануилова"

до 3 ноември

Преди две години Мария Налбантова се появи на сцената на Кукления театър в Пловдив за своите "15 минути слава" (формат на фондация "Отворени изкуства", в който различни творци представят творчеството си по начин, наподобяващ stand-up изява). Беше с къса рокля с огледални пайети, които хвърляха отражения като диско топка. Последваха 13 мъчителни минути, в които Налбантова с най-скучни печатарски термини описваше поп-ъп книгата си "Черни мечки за бели дни", докато тя се разпадаше. В крайна сметка скучната презентация се оказа добре планиран пърформанс, в който Мария Налбантова пресъздава и изживява най-големия страх на един художник – страхът от провал.

В първата си самостоятелна изложба "Прогноза за времето" тя се занимава с голямата тема за "времето" – метеорологичното, но и времето вътре в нас. Налбантова смело преплита баналните знаци и метеорологични образи с различни метафори и народни приказки за времето. По изключително органичен начин тя включва и контекста на галерията – постоянната експозиция на Васка Емануилова и парка "Заимов".

Резултатът е една поетична изложба, визуално наситена, но и оставяща достатъчно пространство на публиката сама да намери своите значения и интерпретации. Тя носи добре познатия почерк на Налбантова като илюстратор, но и чертае пътя й в съвременното изкуство като един от интересните млади автори в момента.

Еонът на Постартиста. Изложба на Явор Боянов

Галерия "Ракурси"

до 6 ноември

Галерия "Ракурси" представя изложба на друг млад художник. "Еонът на Постартиста" е един много (дори твърде) сериозен по своя замисъл проект. Боянов се опитва да изгради собствена митология, базирана на езотерика, магия, алхимия и окултни вярвания. В центъра стои артистът като месия и спасител на човечеството в цивилизация, описана като отиваща към гибел.

Цялата тази абсурдна в началото (увлекателна впоследствие) амалгама от препратки е пресъздадена чрез серия от живописни платна, които са силно повлияни от попкултурата, съвременната илюстрация, картите таро (които доста напомнят и на Борис Праматаров).

Ясно е, че амбициите на проекта и на въпросното "митологизиране" са нарочно преувеличени, но все пак липсва нужната доза ирония, за да се превърне изложбата наистина в увлекателния, провокативен (и малко наивен) наратив, който би мога да бъде.

Обекти и алегории. Изложба на Атанас Ташев

Галерия "Райко Алексиев"

До 10 ноември

Атанас Ташев работи с повторението. В живописните му платна едни и същи обекти и фрагменти се повтарят, докато не изгубят реалните си очертания и не се превърнат в абстрактни композиции.

Често текстът към една изложба може да й придаде смисъл и цялост или поне да улесни публиката в нейното разбиране. В този случай той е основният фактор на разочарованието. Оказва се, че с тази изложба авторът настойчиво търси диалог с публиката (каквото и да се има предвид с това). Той поучително обяснява какво е алегория и накрая заявява, че се надява, че "изложбата, интерпретирайки обектите като алегории, ще породи размисъл за човека, смисъла на съществуването и цивилизацията".

На излизане от галерията обаче посетителят може с разочарование да осъзнае, че не е бил споходен от така очакваното трансцедентално изживяване.

Oт изложбата на Сергей Рожин, "Пушач", 2018

Сергей Рожин: В Два Акта

Куратор: Снежана Кръстева Акт II до 18 ноември

One Monev Gallery

Историята на Сергей Рожин, описана от куратора на изложбата Снежана Кръстева, е трогателна и многообещаваща. Става дума за неговите ранни юношески травматични преживявания, убедеността му в значението на изкуството, разнообразните му творчески занимания между изкуството, театъра и рап музиката.

В първата част от неговата изложба в One Monev Gallery са представени инсталации, направени от намерени на улиците в Екатеринбург стъкла с дупки от куршуми. С минимална намеса върху стъклата и с осветяване в иначе тъмното пространство на галерията сенките създават поетични и красиви картини на цветя.

И наистина, описани така, инсталациите на Рожин имат огромния потенциал да носят различни послания и да предизвикват разнообразни асоциации. В действителност обаче те се губят в поетичността на сенките и остават просто красиви и малко сладникави образи. Следва обаче и втори "акт", в който очакваме да видим още от Сергей Рожин.

Сабине Битер / Хелмут Вебер. "Справяне с историята", 2018

Структури на мисълта

Сабине Битер / Хелмут Вебер, ВАЛИ ЕКСПОРТ, Соня Гангл, Мария Ханенкамп, Кристоф Вебер, Франц Вест, Хеймо Зоберниг Куратор: Валтер Зайдл
Галерия "Структура"

До 8 декември

Галерия "Структура" продължава програмата в първата година от основаването си с изложбата "Структури на мисълта". Тя представя някои от най-значимите австрийски съвременни автори. Изложбата е събитие не само заради чисто художествените си качества, но и по още две важни причини.

Тук виждаме произведения на художници, които са утвърдени в световен мащаб и се числят към голямата история на изкуството – събитие, което в София ни се случва учудващо рядко. Това са например ВАЛИ ЕКСПОРТ и Франц Вест (в музея "Помпиду" в Париж в момента тече негова ретроспектива).

Другата причина е, че изложбата "Структури на мисълта" не просто показва чуждото, но и търси диалог с местния контекст. Така например Сабине Битер и Хелммут Вебер създават работата си "Справяне с историята", която се занимава с вече несъществуващия, но все още предизвикващ върли дебати паметник "1300 години България".

P.S.: Скулптурата

Есента беше белязана и от голямата тема за скулптурата в България. Изложбата "Sculpture Now" в галерия Credo Bonum с куратор Весела Ножарова през октомври направи един сериозен опит да проследи и представи различните посоки в скулптурата и изкуството в момента. В нея бяха представени девет автори от различни поколения. Творбите на Валентина Шара, Група 7+1, Дан Тенев, Косьо Минчев, Николай Маринов, Павлин Радевски, Рада Букова, Радослав Нинов, Стефан Николаев и Тита Дренска, разпростиращи се като техника от дърво, през аудио, неон, пространствени инсталации и намеси, представиха една моментна снимка, но по-важното - набелязаха траектории за бъдещ анализ и разширяване на понятието за скулптура.

Междувременно Столична община учреди нова програма "Навън" за временни скулптури на мястото на мавзолея (където в момента се извисява Бронзовата къща на Пламен Деянофф). Крайният срок за участие е 15 ноември.

Прогноза за времето. Изложба на Мария Налбантова

Куратор: Даниела Радева

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK