Бергман мания 2018
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бергман мания 2018

Кадър от "Персона"

Бергман мания 2018

Сто години след рождението му Ингмар Бергман намира ново поколение публика за филмите си

Светослав Тодоров
32770 прочитания

Кадър от "Персона"


Стогодишнината от рождението на шведския режисьор Ингмар Бергман (1918-2007) се отбелязва с размах в България, а голяма част от филмите му ще бъдат показани на голям екран за първи път.

От 8 до 14 ноември продължава панорамата с негови филми в рамките на фестивала "Киномания" в салоните на "Люмиер", "Дом на киното", "Одеон", Културен център G-8. Друга част от творчеството му беше показана и на кино-литературния фестивал "Синелибри" (сред тях и една от големите му класики – анализираният до всеки кадър "Персона"), а по-рано през есента в Дома на киното имаше еднократна прожекция на "Лято с Моника", филмът, вдъхновил Уди Алън да започне да снима (и в много случаи – имитира).

Три книги, свързани с Бергман, излязоха на българския книжен пазар: автобиографията му "Латерна магика" се появи в ново издание от "Колибри" (с оригиналния превод на Васа Ганчева). Книгата е ценна с това, че за първи път Бергман разказва толкова директно за детството си в малкия северен град Упсала и как то е повлияло на творческия му път.

Кадър от телевизионната продукция "В присъствието на клоуна", част от панорамата на "Киномания"

"И татко, и мама бяха перфекционисти, които се огъваха под тежестта на тази неумолимост. Работният им ден беше неограничен, съвместният им живот едва-едва креташе, самодисциплината им обаче бе желязна", пише Бергман, син на пастор. Детството му е пряко вдъхновение за филми като "Седмият печат" и "Фани и Александър".

"Аз като че се отървах най-леко, защото се изградих като лъжец. Сложих си маска, която почти нямаше нищо общо с лицето под нея, с моето истинско "аз". Но понеже не разбирах, че трябва да разграничавам с максимална отчетливост образа, който създавах за себе си, и своята реална същност, нанесох си вреда, чиито последици даваха отражение и години по-късно както в живота ми, така и в моята творческа работа. На моменти се утешавах с мисълта, че този, който е живял в лъжа, обича истината."

От "Колибри" и поредицата "Амаркорд" в книжарниците е и автобиографията "Промяна" на Лив Улман, една от актрисите, с които режисьорът работи най-често.

"Лист" пусна "Киноповести", сборно издание на твърди корици със сценарии към четири от филмите му, с отличителен минималистичен дизайн от Костадин Кокаланов.

Бергман вълната никога не е отминавала, до голяма степен защото влиянието и естетиката му пътуват през поколенията режисьори. А ако се разровите за някои от най-популярните му филми – последните ревюта за тях често са писани през последните година-две. Киното му е в постоянен процес на преоткриване.

Повече за творческия му път ще разкаже документалният филм "Островът на Бергман". Първата му прожекция в рамките на "Киномания" е този петък в "Дом на киното" от 20 ч.

И все пак, ако не сме запознати със света на Бергман, откъде да започнем?

"Седмият печат" и "Поляната с дивите ягоди" са най-подходящите за тази цел. Те са първите му по-лични филми, които намира свободата да направи след успеха на "Усмивки от една лятна нощ" в Кан", казва младата киноведка Мирела Василева. "В тях има всичко, което после ще развива като теми - страхът от смъртта, съмнението в бога, любовта като истинското спасение. Тук за пръв път се появяват и съноподобните фигури от неговото въображение."

В рамките на ретроспективата тя ще изнесе две лекции в "Място 167" - "Човекът зад маската" на 11 ноември от 19 ч. и "Геният в творчеството" по същото време на следващия ден. Тя също така стои зад Facebook страницата Scandinavian cinema, покрай която започна да организира прожекции и дискусии за филми от региона. "Като цяло смятам, че за Бергман, както и за всеки друг режисьор, е хубаво филмите да се гледат хронологично."

Кадър от "Поляната с дивите ягоди"

"Поляната с дивите ягоди" и "Фани и Александър" са изборът на Меглена Боденска, превела сценария на "Персона" в "Киноповести". Практиката й всъщност започва от превеждането на автобиографичната повест "Родени в неделя" на Бергман. Понастоящем тя е преподавател по стилистика на шведския език в Софийския университет. "Важно е хората да открият и Бергман като автор, не само като режисьор." Малко известен факт е, че той има три романа. "В писането му има литературна стойност, въпреки че той не е оценявал много високо прозата си."

Кадър от "Персона"

На международно ниво стогодишната от рождението му провокира появата на документалния филм Searching For Ingmar Bergman на Маргарете фон Трота, едно от големите имена на германската нова вълна. Тя проследява у колко много режисьори от различни поколения киното на Бергман е оставило дълбока следа. Междувременно в Шанхай филмите му са погледнати от един доста алтернативен ъгъл - изложба проследява влиянието на режисьора върху модата през ХХ век.

Ретроспективата включва:

"Вълшебната флейта"

"Поляната с дивите ягоди"

"Шепот и викове"

"Да не говорим за всички тези жени"

"В присъствието на клоуна"

"Лице срещу лице"

"Из живота на марионетките"

"Сарабанда"

"Сцени от един семеен живот"

Източник: Киномания

Стогодишнината от рождението на шведския режисьор Ингмар Бергман (1918-2007) се отбелязва с размах в България, а голяма част от филмите му ще бъдат показани на голям екран за първи път.

От 8 до 14 ноември продължава панорамата с негови филми в рамките на фестивала "Киномания" в салоните на "Люмиер", "Дом на киното", "Одеон", Културен център G-8. Друга част от творчеството му беше показана и на кино-литературния фестивал "Синелибри" (сред тях и една от големите му класики – анализираният до всеки кадър "Персона"), а по-рано през есента в Дома на киното имаше еднократна прожекция на "Лято с Моника", филмът, вдъхновил Уди Алън да започне да снима (и в много случаи – имитира).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    "...след успеха на "Усмивки от една лятна нощ в Кан"..."

    Филмът се казва "Усмивки от една лятна нощ", а успехът му е в Кан (т.е. кавичките не са на мястото си).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK