За буквите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За буквите

За буквите

Изложба по случай десетгодишнината на българското студио Fontfabric Type Foundry

4747 прочитания

© Цветелина Белутова


"Шрифтът трябва да е не просто красив и оригинален, но и четлив, все пак той има съвсем практична цел – да можете да го прочетете", казва Светослав Симов–Свет. Преди точно десет години той създава фирмата си Fontfabric Type Foundry за дизайн на шрифтове. Минавайки през графичния дизайн, открива страстта си в геометрията и векторната графика. "Исках да покажа на всички красотата на шрифта през строгите форми, чертането и геометрията."

Според него дизайнът на буквите не се различава от дизайна на физически предмети. Те трябва да са практични и да изпълняват функцията си – да могат хората да комуникират чрез тях, същевременно да се вижда историческата им принадлежност, наслоената традиция. В този контекст има разлика между българската и руската кирилица – "на руски буквите са умалени главни, по-прави букви, докато българските са по кръгли и обли, по-близко до естественото писане", обяснява Свет.

През годините е работил за марки като Nike, Dacia, McDonalds, KFC, Lipton. А някои от шрифтовете на Fontfabric Type Foundry сте виждали и в изданията на "Икономедиа".

Техни са и някои от най-продаваните шрифтове на популярния типографски сайт MyFonts.com, най-известните сред които Intro, Nexa, Uni Sans, Muller, Panton, Intro Rust. Безплатната версия на Intro се използва от много българи.

По случай десетгодишнината на студиото в Gallery 2.0. са изложени арт инсталации, постери и печатарски семпли, изпълнени с оригинални шрифтове. Посетителите ще могат да видят и първия каталог на най-продаваните шрифтове. Някои от постерите се продават в различна големина, дори и арт инсталациите може да се купят.

За откриването на изложбата Иван Шопов и Теодосий Спасов представиха част от новия албум In Fusion. Шрифтът Squad, използван за заглавието на албума, е специално приспособен и персонализиран, за да е в пълен синхрон с духа, който музиката му носи.

Светослав Симов–Свет преподава графичен дизайн в Софтуерния университет.
Q and A със Светослав Симов–Свет

Колко важни са шрифтовете на табелите за градската среда?

Шрифтът е основен елемент във визуалната среда в града. Едно време са се правили големи обемни букви, табелите са слагани отстрани, не са били безобразно цветни и шарени. В момента всеки си мисли, че е отделен остров и табели се проектират без никаква обща концепция. В Западна Европа това е изключено, там се спазват строги правила. Общата визия на града е част от културното наследство. Една грозна табела с грозен шрифт е неуважение към архитектурата на града.

Как може да се възпита естетика и любов към шрифта?

В училище трябва да се забрави за краснописа, трябва да се разчупят стандартите. Нека децата експериментират с различни пера и инструменти, цветове, дебелини. Колкото по-отрано се запали интересът на децата към буквите и тяхното изписване, толкова по-добре. А има интересни професионалисти като Стефан Кънчев, неговите лога биха събудили любопитството им, ако се изучават.

Какъв ще е трендът през 2019 г.?

По-строги и дебели форми, без толкова бъбривост, технически и оригинални, моношрифтове, които се използват от програмистите. Въпреки че класиката отново и отново ще се повтаря.

"Шрифтът трябва да е не просто красив и оригинален, но и четлив, все пак той има съвсем практична цел – да можете да го прочетете", казва Светослав Симов–Свет. Преди точно десет години той създава фирмата си Fontfabric Type Foundry за дизайн на шрифтове. Минавайки през графичния дизайн, открива страстта си в геометрията и векторната графика. "Исках да покажа на всички красотата на шрифта през строгите форми, чертането и геометрията."

Според него дизайнът на буквите не се различава от дизайна на физически предмети. Те трябва да са практични и да изпълняват функцията си – да могат хората да комуникират чрез тях, същевременно да се вижда историческата им принадлежност, наслоената традиция. В този контекст има разлика между българската и руската кирилица – "на руски буквите са умалени главни, по-прави букви, докато българските са по кръгли и обли, по-близко до естественото писане", обяснява Свет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK