С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

4 яну 2019, 9:02, 5821 прочитания

Елате, пиленца, на театър

Спектакълът "Попфолк хроники: бели птици и куршуми" на Неда Соколовска

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

За "вербатим" театъра вече е писано и говорено толкова много, че едва ли има нужда от въвеждащи обяснения. Все пак ще започна накратко с тях, тъй като при гледане на такова представление е важно зрителят да е наясно какво представлява. Личността, която въведе и популяризира този тип представления в България, е режисьорката Неда Соколовска със своето студио за документален театър Vox Populi.

"Вербатим" театърът е отдавна наложена и призната художествена форма на съвременната световна сцена. Той е не само една от разновидностите на документалния и политически театър, но е и съзвучен на мощната тенденция сред живите изкуства днес към все повече автентизъм. Като контрареакция на все по-засилващата се виртуализация на реалността през медиите и социалните мрежи, съвременният театър сякаш търси нови начини как да бъде максимално жив и истински.


"Вербатим" подходът се състои в това, че режисьорът и актьорите не работят върху готова пиеса, а я създават заедно със самото представление на базата на множество интервюта и теренни проучвания, които правят сами по предварително избрана тема. Досега Неда Соколовска, която продължава да бъде най-силно изявеният български артист в това направление, създаде много силни представления в Център за култура и дебат "Червената къща", улавяйки различни парчета от реалността на България днес: обезлюдяването на селата и остаряването на жителите, майките в родилните домове, бездомниците, китайската диаспора, сирийските бежанци, изчезването на българския цирк и др. Високата оценка, която представленията й получиха от страна на публиката и специалистите (театрални награди, престижни фестивални участия в страната и Европа) постепенно събуди любопитството и от страна на репертоарните театри, които започнаха да канят Неда Соколовска да направи "вербатим" спектакли с техните трупи. Последният такъв спектакъл е в Малък градски театър "Зад канала" и е с колоритното заглавие "Попфолк хроники: бели птици и куршуми".


Илюстрация



Само за човек извън България заглавието може да остане неразбираемо. За всички останали е ясно, че става дума за "чалгата", но не в тясно музикален смисъл, а в онзи по-широкия - на социо-културен феномен, покълнал след промените от 1989 г. и пуснал толкова здрави корени, които поддържат виталността му и днес. "Чалгата" отдавна означава начин на живот и ценности (или липса на такива). Още в 90-те тя се беше превърнала в знак за вулгарност, пошлост, евтин кич и също като порнографията продължава мощно да ни люшка в шизофренни кризи на идентичността – въпреки че отдавна не е нещо, което българинът да е принуден да прави скрито, той не спира демонстративно да се възмущава от нея.



В своя спектакъл Неда Соколовска се опитва заедно с актьорите от МГТ "Зад канала" да погледне този феномен такъв какъвто е и да го направи честно, без предразсъдъци. Без да го оправдава или оневинява, без да си затваря очите за целия му абсурд, фалш и крайности, но и без да иронизира, морализаторства и интелектуалничи. Стратегията й е да насочи вниманието върху неговото зараждане и първата вълна на 90-те, когато през чалгата голяма част от българите сякаш най-после се освобождава от "светлото бъдеще" и открива, че има тяло, което иска да живее в настоящето – да се облича и съблича както си поиска, да танцува, да прави секс, да яде, да пие. Светът на удоволствията скоро хвърля и своята тъмна сянка и там процъфтяват други форми на самозабрава – желанията за власт и доминация, копнежите по богатство и престиж бързо се материализират в грозната форма на силовите групировки и организираната престъпност.

Попфолк хрониките на Неда Соколовска се опитват да реконструират истината за този еуфоричен свят на отприщила се жажда за живот, която постепенно се самоизяжда. Силата на нейния театър е в неговата автентичност – историите, които пресъздава, са смешни, нелепи, дори стряскащи, но невероятното в тях е, че са самата реалност, а тя има свойството да се повтаря до безкрай, ако не бъде приета и осъзната.

Следващите представления на "Попфолк хроники" са на 13 и 20 януари в Малък градски театър (зад канала)
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

На източния фронт всичко е ново На източния фронт всичко е ново

Американският фотограф Едуард Серота, един от първите, които документират падането на комунистическата власт в Източна Европа

21 ное 2019, 509 прочитания

Филмът "Най-сладкото" - истории от първа ръка за живота на Изток в Европа Филмът "Най-сладкото" - истории от първа ръка за живота на Изток в Европа

Авторите - Борис Мисирков и Георги Богданов, за правенето на несълзлива документалистика за време, което децата ни не познават

20 ное 2019, 837 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Календар и домашно кино

Интересните събития през седмицата

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10