С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

1 10 яну 2019, 8:30, 7196 прочитания

Непознатата Лика Янко

Изложба проследява рядко разказваната история на репресираната по време на социализма българска художничка от албански произход

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Лика Янко е особен образ в историята на българското изкуство. За поколения наред тя е романтичен герой, обвит в загадъчност. Гениална, но отхвърлена художничка, чиито картини носят вътрешна светлина, детска чистота и мистична примитивност.

Работите й често участват в различни групови музейни проекти или изложби в частни галерии. Но особеното на "Близката чужденка" в галерия "Васка Емануилова" с куратори Галина Декова, Красимир Илиев и Владия Михайлова е, че се опитва да погледне отвъд романтичните и идеологизирани представи и да покаже един по-истински и цялостен образ на Лика.


Лика Янко се ражда през 1928 г. в семейство с албански произход. Прекарва целия си живот в България, но остава албанска гражданка. През по-голямата част от живота си в България е била възприемана като чужда – като произход, но и чужда на естетиката на времето си. В същото времето Лика Янко си остава и до днес "наша" художничка със своето неизменно място в историята на българското изкуство.

Също толкова близка и чужда е тя и в Албания – никога не се завръща в родината на баща си, но е възприемана като важна фигура в албанското изкуство, има нейни чествания, дори юбилейни пощенски марки. Преди смъртта си Лика Янко подбира свои картини в три колекции, които дарява на националните галерии в София и Тирана, както и на Софийска градска художествена галерии. Настоящата изложба в галерия "Васка Емануилова" се фокусира върху колекцията на СГХГ, включени са и произведения на Янко от частни колекции.


Още по време на следването й в академията в София и в първите години на художествената й кариера работата й не се приема с особен възторг от преподавателите и критиката. Превратното събитие, което предопределя живота й за следващите над десет години, е първата й самостоятелна изложба в галерията на "Руски" 6 през 1967 г. Без предупреждение и без право на възражение тя е свалена само след няколко дни.



Илюстрация


Илюстрация


Аргументът е, че три от изложените 50 платна не са били одобрени от СБХ - или поне това се твърди в официалното писмо, изпратено от тогавашния председател на СБХ проф. Дечко Узунов. В писмото се посочва, че въпросните платна "не отговаряха на нашето разбиране за реалистично изкуство" и са "неотговарящи на изискванията и духа на нашето съвременно реалистично изкуство". Възраженията на Янко остават без отговор.

Следват години на усамотение и скромен живот без никакви участия в общи изложби. В началото на 80-те с новата политика на Людмила Живкова нещата за Янко се променят. Този преход от цензуриране към реабилитация е онагледен в изложбата в галерия "Васка Емануилова" с различни архивни документи. От една страна, виждаме копие на неин картон от СБХ, в който тя собственоръчно описва биографията си и в частност свалянето на изложбата: "Ръководството на СБХ ми разреши самостоятелна изложба 1967 – 16 януари. Същото ръководство след една седмица я закри. Оттогава нямам честта да съм приета в никаква изложба." До картона виждаме и указа от 1982 г., с който й е присъден орден "Кирил и Методий" – втора степен.

Още от 70-те Лика Янко смело експериментира с материали и фактури, с времето развива характерната си колажна техника. Апликира и комбинира въженца, камъни, стъкла, мрежи, често изборът й на материали е преднамерен спрямо темата, която развива в картината. Рисува пейзажи и сцени от живота в Родопите и в Созопол, митологични и библейски сцени, които изграждат нейния мистичен символен свят.

Илюстрация


Нейното необикновено за времето и средата изкуство, чистотата и неподправеността й я превръщат в любимото откритие на чуждестранните дипломати у нас. В средата на 70-те известният критик Кирил Кръстев води дипломат в дома на Лика Янко. Той харесва картина и я купува. Скоро мълвата за нея се разнася сред средите и в дома й започват да идват нови потенциални купувачи от най-различни страни. Самата тя разказва пред Димитър Аврамов, който публикува монография за нея, че може би е продала над 80 картини на дипломати.

Този рядко споменаван аспект от нейната кариера заема важно място в изложбата в галерия "Васка Емануилова". Кураторите намират рядък документ от Външнотърговско дружество "Хемус" (от което няма запазен архив), което тогава се занимава и с представяне на българско изкуство по изложения в чужбина. Друг елемент в изложбата е разказът на Димитър Пампулов, някогашен директор на кантора "Изкуство" към "Хемус". Интересно е, че той я определя като дисидент – "въпреки че е трудно да се нарече точно така". "Дисидент" заради своето самобитно изкуство и смелост да го прави въпреки отхвърлянето, както и заради подкрепата на чуждите дипломати. Още тогава около Лика Янко се създава мит, а митовете продават. Според кураторите на изложбата във времето след промените Лика Янко е един от най-скъпо продаваните автори.

Илюстрация


Макар и често да е приемала дипломати и заинтересовани колекционери в дома си, тя е имала особено отношение към продажбата – или по-скоро към "раздялата" с платната си. Антикварят Петър Кесерджиев от Бургас, който е бил и неин почитател и приятел, разказва например как веднъж на входа на апартамента й се разминава с чужденец, който настоявал да купи картина, а тя упорито отказвала. На въпросителния поглед на антикваря по-късно Янко отговаря, че картината не е стояла достатъчно при нея. А също и че не видяла обич в очите му, докато я гледал.

С близо 20 картини от 60-те до 90-те години, няколко документа, както и множество малки рисунки от архива й изложбата "Близката чужденка" проследява творческия път на Лика Янко – от необикновената й личност и естетика, през трудния й творчески път до установяването й още приживе като една от най-интересните български (и албански) художнички.

Изложбата в галерия "Васка Емануилова" продължава до 20 февруари.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Яж, снимай и споделяй Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

17 яну 2020, 1624 прочитания

Тенденции в дизайна 2020 1 Тенденции в дизайна 2020

Устойчивост, кохерентност, нов живот за класиките

10 яну 2020, 3513 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
1001 филма

Новото иранско кино е акцент на новото издание на фестивала MENAR

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10