С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

23 яну 2019, 9:00, 6904 прочитания

Отвъд соцфасадата

От ромските квартали до социалните домове - неизвестното творчество на фотографа Антоан Божинов

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

По време на изложбата ще има и съпътстваща програма. На 9 февруари в галерията платформата ПУК! ще представи архивни броеве на сп. "Българското фото" и възможността всеки да сглоби собствен брой от отделни страници на изданието.
Свикнали сме с мисълта, че фотографията може да ни представи живота на различните около нас. Но снимките на Антоан Божинов, събрани в изложбата "Моите свидетелства (1985 - 1991)" в галерия Synthesis, са направени без вдъхновение от другаде и в момента могат да бъдат разглеждани като прецедент за времето си.

Селекцията представя няколко фотографски цикъла. Сред тях е "Щастливците", в рамките на който снима ромска сватба в кв. "Младеново" в Лом, град, в който има четири квартала с четири различни ромски етноса. Той попада на сватбата, тъй като кумата се оказва негова съученичка. В ромите Божинов вижда една алтернатива на типичния живот тогава. "Сигурно е, че циганите не четат "Работническо дело" и "Отечествен фронт", не пишат доноси един срещу друг и не ходят на манифестации", пише той в текстовете към изложбата.


"Не виждам фотографията си като радикална, всъщност никога не съм я класифицирал. Както е писала Сюзън Зонтаг, няма "лудо изкуство", щом то мине през някакъв процес, то вече е опитомено", казва Антоан Божинов след края на упражненията си за деня във Факултета по журналистика и масова комуникация. Роден е през 1958 г. в село Златия, близо до Лом, което обяснява привързаността му към региона. "Просто има неща, които трябва да се покажат."

Илюстрация


През по-голямата част от 80-те години той работи като инженер. Докато е студент, през 1980 г. той отива на стаж в Москва, където вижда бездомник, окичен с военни медали. Това е един от първите случаи, в които той поставя реалността около себе си под въпрос. През следващите години го преследва усещането, че "има нещо сбъркано" и че няма как здравите и прави хора по улиците да са единственото лице на народа. "Фасадността на системата беше една обществена тайна", казва Божинов, който впоследствие се занимава с печатна реклама.

В серията "Социалните домове в България" той насочва обектива си към маргинализираните общности в социалистическа България, за да покаже всичко, което тя не иска да се вижда. Той е един от първите, ако не първият, който получава подобен достъп. Тогава Божинов живее в Плевен, а точно до окръжния комитет на БКП се намира кръчма на име "Бели ружи", която фотографът описва като "откровено декадентска". Там се запознава с лекар, който го пуска да влезе при психичноболните.



Илюстрация


Описва първата си среща с живеещите в домовете като шокираща, но не задълбава каква емоционална следа е оставила тя у него. "Просто исках да покажа тези хора, които са зад оградата, които са изтласкани отвъд периферията. Мога само да гадая какво се е случило с тях впоследствие. Те бяха напълно непригодени да съществуват в обществото."

В момента Божинов преподава фотография в Софийския университет, а до неотдавна води упражнения и в Нов български университет. Въпреки че е уважавано име в българската фотография, не е лесно работата му да бъде видяна – той няма фотокниги, а въпреки че е представян в различни части от света, творчеството му рядко е достигало до широка публика. Сериите му с ромите в Лом и социалните домове са представяни в Монтана, Плевен, Лом и различни градове в СССР, но не и в София. Това прави настоящата изложба изключително ценна.

Илюстрация


Божинов описва работата си като просто лични наблюдения и не е планирал да създава продължения на тези серии. След 1989 г. се отдръпва от темата, тъй като усеща, че става "модна и силно политизирана".

Илюстрация


Изложбата включва и "Москва – неуспешният преврат". Той се оказва случайно в града през 1991 г., докато партийни функционери, КГБ и армията се опитват да отнемат властта от кабинета на Горбачов.

Aвтопортрет на Антоан Божинов в периода, в който е снимал сериите от изложбата


Работата на Божинов през годините включва също така портрети на голо тяло във времето, в което този жанр тепърва прохожда в България. Снима и малки хора, също дискриминирана група – фотография от 1984 г. на човек с малък ръст присъства в изложбата, но за него тази тема се превръща в по-значима през последните години.

"Все още не можем да приемем различните от нас", казва Божинов и бързо посочва причината. "Ние не сме свикнали да виждаме различните."

Куратор е Надежда Павлова. Изложбата "Моите свидетелства (1985 – 1991)" е в Synthesis до 11 февруари. Повече от работата на фотографа през годините - на www.antoanbozhinov.com
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

23 авг 2019, 924 прочитания

Лаборатория на края на света Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

16 авг 2019, 2174 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

Помните ли фразата: "Защото сте абсолютен престъпник!"

Стратегията на Иван Гешев за повече публичност на прокуратурата не е нова, вече има достатъчно примери за вредите от подобни практики

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи