През 1838 г., когато Аристид Бусико отваря вратите на първия универсален магазин в историята - "Бон Марше" (Le Bon Marché) в Париж, френският предприемач едва ли е предполагал, че близо два века по-късно творението му ще бъде част от конгломерата Louis Vuitton Moet Hennessy и, както традицията в компанията повелява, ще събере под един покрив изкуство и търговия. Това е успешната формула на собственика на LVMH Антоан Арно, който освен много луксозни марки притежава и арт фондация с името "Луи Вюитон".
От няколко години през януари, когато в Париж се провежда Седмицата на модата, "Бон Марше" осигурява на клиентите си повече от обикновено пазаруване – те получават неочаквана среща с изкуството. Мениджърският екип кани интересни артисти, които да си поиграят с пространството и да предложат интересна концепция за нетрадиционното му допълване с арт обекти. След ефектните проекти на китайския артист Ай Уейуей (2016), японката Чихару Шиота (2017) и аржентинеца Леандро Ерлих (2018) тази година от централата на LVMH предлагат португалката Жоана Вашконшелош.
47-годишната Жоана е родена в Париж, но в творчеството си често използва вдъхновения и символи, характерни за родината на родителите й – Португалия. Преди няколко месеца музеят "Гугенхайм" в Билбао представи нейна самостоятелна изложба, в която силен акцент бяха няколко колоритни инсталации – гигантски сребърни обувки на висок ток и запазеният знак на Вашконшелош – величествена цветна скулптура на националния символ на Португалия – петелът.

Основните теми в работата й са свързани с ролята на жената в съвременния свят и предразсъдъците на обществото спрямо нея. Не случайно проектът "Булката", с който представи страната си през 2005 г. на Венецианското биенале, скандализира пуританите, защото шестметровата инсталация във формата на полилей е изработена от 25 000 тампона O.B. Самата тя казва, че в артистичната си работа ползва много творчески заемки от вдъхновителките си – Луиз Буржоа и Ева Хесе, независими и смели жени, които интерпретират неудобни теми и обръщат внимание на подценяването на жената като творец.
Със силно социално послание е и новата инсталация на Жоана Вашконшелош, разположена в огромното пространство на "Бон Марше" – "Симон". Когато преди няколко месеца се среща с френските медии, за да обяви началото на тази интересна артистична колаборация, Вашконшелош представя своята героиня така: "Това е Симон. Тя е висока 31 метра и има собствено мнение по всички въпроси, защото духът й идва от две големи жени, великани в съвременния свят, които носят същото име – писателката Симон дьо Бовоар и Симон Вейл, юрист и политик, министър на здравеопазването."

Текстилната скулптура, изработена за няколко седмици в парижкото ателие на Жоана е съвкупност от няколко елемента, които авторката обединява в един общ проект с името "Бяла светлина". В интервю пред френското издание на "Вог" Вашконшелош добавя, че във визуално отношение е силно повлияна от валкириите - жените воини в скандинавската митология, които определят кой да умре в битките и кой да оцелее. Затова героинята й напомня митично създание – с пипала на чудовище, но със сърце на спасител. "Толкова полярни са и представите за съвременната жена. Някои я възприемат за красив звяр, други за мекушав и романтичен персонаж, който чете сълзливи романи и изпълнява послушно ролите, в които я напъхва обществото. Симон не е такава – тя е смела и независима и съчетава необикновените качества на своите вдъхновителки – Симон дьо Бовоар и Симон Вейл, защото във всяка жена по света днес живее частица от тях."
В деня на откриването на "Симон" в Париж сред гостите на събитието са актрисата Изабел Юпер и архитектката Индия Махдави. "Идеята на "Бон Марше" да поканят жена артист е чудесна. Това, което много харесвам в работата на Жоана, е запазеният й знак да използва традиционните португалски техники на плетене и да създава от нишките цели приказки. Имам усещането, че се намирам в утробата на гигантски космически организъм и това ми дава надежда, че някъде там има някой, който прави по-умен избор от хората, като запазва уникалността на природата и живота на земята."
"Бяла светлина" остава в парижкия магазин "Бон Марше" до 17 февруари
Коя е Жоана Вашконшелош
Тя има излъчването на героиня от филм на Алмодовар. Разпознаваема по ексцентричното й облекло, грим и прическа. Притежава черен колан по карате. Прибавя последното към биографията си, за да докаже, че силата на жените е реален факт. Работи между ателиетата си в Париж и Лисабон заедно с екип от 50 души. След сензационния успех на работата й "Булката", представен в рамките на 51-ото издание на биеналето във Венеция, през 2005 г., получава много покани за изложби. Някои от тях учтиво отклонява, защото вярва, че селективността е част от работата на един артист. Така се стига до предложението от двореца "Версай" през 2012 г. да представи своя авторска интерпретация на аристократичното пространство. Тя е първата жена артист, на която "Версай" оказва такава чест след силното присъствие на Джеф Кунс, Такаши Мураками и Бернар Вене.Жоана Вашконшелош е поканена от издателите на португалския вестник Expresso да направи дизайна на хартиена торбичка, която абонатите получават по повод 46-ия юбилей на изданието. Вашконшелош посвещава цветната щампа на колекционерката Пеги Гугенхайм.
Текстилната скулптура е съвкупност от няколко елемента, обединени в един общ проект с името "Бяла светлина". Вашконшелош е силно повлияна от валкириите - жените воини в скандинавската митология, които определят кой да умре в битките и кой да оцелее. Затова героинята й напомня митично създание – с пипала на чудовище, но със сърце на спасител. "Толкова полярни са и представите за съвременната жена."
"Това е Симон. Тя е висока 31 метра и има собствено мнение по всички въпроси, защото духът й идва от две големи жени, великани в съвременния свят, които носят същото име – писателката Симон дьо Бовоар и Симон Вейл, юрист и политик, министър на здравеопазването."
През 1838 г., когато Аристид Бусико отваря вратите на първия универсален магазин в историята - "Бон Марше" (Le Bon Marché) в Париж, френският предприемач едва ли е предполагал, че близо два века по-късно творението му ще бъде част от конгломерата Louis Vuitton Moet Hennessy и, както традицията в компанията повелява, ще събере под един покрив изкуство и търговия. Това е успешната формула на собственика на LVMH Антоан Арно, който освен много луксозни марки притежава и арт фондация с името "Луи Вюитон".
От няколко години през януари, когато в Париж се провежда Седмицата на модата, "Бон Марше" осигурява на клиентите си повече от обикновено пазаруване – те получават неочаквана среща с изкуството. Мениджърският екип кани интересни артисти, които да си поиграят с пространството и да предложат интересна концепция за нетрадиционното му допълване с арт обекти. След ефектните проекти на китайския артист Ай Уейуей (2016), японката Чихару Шиота (2017) и аржентинеца Леандро Ерлих (2018) тази година от централата на LVMH предлагат португалката Жоана Вашконшелош.
0 коментара