Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Вера Млечевска
Вера Млечевска    ©  Цветелина Белутова
Вера Млечевска
Вера Млечевска    ©  Цветелина Белутова

България се завръща на Венецианското биенале с изложбата "Как живеем", съвместна работа на Рада Букова и Лазар Лютаков - двама от водещите съвременни художници, които от години живеят в чужбина (Париж и Виена).

Усилията им са обединени от Вера Млечевска, един от най-активните куратори в българското съвременно изкуство през последните години.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


1 коментар
  • 1
    rwn31589484 avatar :-?
    rwn

    За тези, които не знаят, артистите в този конкурс са оценявани в два етапа.
    Първият етап е по важния и се състои от една оценъчна карта, разделена на пет части. Всяка част има различна тежест. И всяка част дава различен брой точки.
    Например, с най-малко точки се оценява Бюджета (1-4 точки), с най-голяма тежест е Потенциала на проекта по отношение художествената стойност (1-10 точки)

    Най-интересното е, че точно в тази, най-важната и най-високо оценявана част, четем например едно такова изречение „Отношение на проекта към българския социокултурен контекст“

    Искам да попитам уважаемата кураторка, как нейния проект отговаря на този точка? И журито бих искала да попитам, разбира се.

    Аз бих казала съвсем откровено, че въобще не отговаря. Тоест, тук е кръгла нула в тази част този проект. А тази част дава най-много точки!
    Въпросите горе в текста са добри, отговорите са бягане по тъчлинията.

    Изборът на артисти, които живеята в чужбина не гарантира нищо. Това, че някой живвее в Париж или Виена не прави същият световен артист. Стечение на обстоятелства, това бих казала аз. Нищо повече.

    Изборът на темата и на работата, с която ще бъдем представлявани на биеналето, е работа, която е свързана най-вече с Венеция, и това показва просто мързел. Нищо повече.

    Ако представляваш Италия, това е може би обяснимо.Да коментираш стъклото, плексигласа и Мурано и Бурано.. Но май ние представяме България.
    Къде е България тук, ето това не ми е ясно. Къде е... „Отношение на проекта към българския социокултурен контекст“

    Защото, израз на дълбок провинциализъм е да предлагаш неща, които са далеч от теб и са обговаряни и казани и показани отдавна от други артисти по един много добър и успешен начин.

    Малко като постмодернизма в България. Движейки се 30-40 години след другите, се чудим, защо никой не забелязвал българската литература, която била незнам си колко велика. Е, как ще я забележи някой, след като тя не е актуална и не казва нищо ново и това, което казва е казано много, много отдавна от много различни автори.
    И тук така.
    По един странен начин, това ми напомня любимия Алеко и един негов много типичен образ.......

    Разбира се, повечето от артистите също не са си написали домашното. Това, което видях като проект, това са в голямата си част ...глупости.

    Дано отидат повече хора тази година до Венеция и да видят и да разгледат. Полезно ще им е.

    А за журито, просто сянката на ИСИ е страшна. И това тепърва ще създава много проблеми на членовете на този институт.

    -Комисарката, освен директор на Националната галерия е и директор на ИСИ.
    -Член на журито е бивш член на ИСИ.
    -Спечелият куратор е съпруга на член на ИСИ

    Някак си, не ми се струва много морално това, за законно не зная...

    Изход съм предлагала и преди, половината от журито да са чужди утвърдени експерти и професионалисти.

    Документите от артистите се подават на български и английски език.Това ще прекрати поне част от проблемите тук. Заради малката среда и зависимостите...

    И тази практика е световна. Нека от министерството да си напишат домашното и да проверят в колко от страните, панелите, които избират артистите за биеналето във Венеция има по няколко чужди експерти.
    А е ясно, че и тази година ще всичко е подчинено на олимпийския принцип...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал