С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

7 мар 2019, 9:30, 4410 прочитания

Загадката "Трокел"

Изложбата на Роземари Трокел е едно от значимите културни събития в съвременното изкуство у нас

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Роземари Трокел е родена през 1952 г. в град Шверте, Германия, но отрасва в Леверкузен. От ранна възраст има интерес към живописта и киното, впоследствие учи антропология, социални науки, теология и математика. Следва изкуство в Академията за изящни и приложни изкуства в Кьолн, а първата си изложба прави през 1983 г. Първата жена художничка, която представя Германия на Венецианското биенале (1999).
Заинтригувани, но и леко объркани – така изглеждат част от посетителите, които разглеждат творбите на германската концептуална художничка Роземари Трокел в софийската галерия "Структура". Изложбата от рисунки, обекти, фотография и видео е вече едно от големите събития в съвременното изкуство у нас за тази година.

Трокел винаги работи отвъд очевидното. Това личи както от работата ѝ, така и от личната ѝ биография като една от първите жени, които внасят по-различен подход в германския авангард през 80-те години. Част от темите, с които се занимава, като изолацията и самотата, идват от нейната агорафобия (тревожно разстройство, изпитвано при смесване с тълпи или среща с открити пространства - бел. авт.) – докато в този период Кьолн се превръща в гостоприемен за артисти динамичен град, Трокел стои изолирана от шума.


Илюстрация



За кураторката Мария Василева едно от предизвикателствата при подреждане на работите е как да се отличат различните линии на творчеството на Трокел и как в пространството на галерията те да си взаимодействат по най-добрия начин.

"Акцентирахме на мястото и ролята на жените, насилието над тях и животните, влиянието на рекламата в съвременния свят и проблема за авторството", обяснява Мария Василева, която среща творчеството на Роземари Трокел за пръв път през 1997 г. Тогава тя се запознава с "Къща за прасета и хора", работа, която представлява бетонна постройка, разделена на две със стъкло – от едната страна е наблюдаващата публика, а от другата живи прасета, които виждат само отражението си. "Тогава разбрах, че при нея нищо не е буквално."



Акцентът в изложбата е върху нейните рисунки и видео. Филмите на Трокел са първото, което посетителите виждат от изложбата, и до голяма степен те са ключ към разбирането на останалото в пространството.

"Трокел е известна с принципното си поведение срещу арт класациите, превръщането на художниците в холивудски звезди, с борбата си срещу галерийни и музейни практики, които подкрепят подобно фокусиране върху личността на твореца, а не върху работите му. Тя се отнася с доста голяма доза ирония към света, който подменя истинските ценности с маркетинговите стратегии. Оставихме и рисунки, които трудно подлежат на тълкуване, но носят изключителна сила. В тях най-добре се вижда истинската Трокел - енигматична и въздействаща", казва кураторката.

Илюстрация



Работата на Трокел разглежда недооценената роля на жената в обществото и стратегиите, които пречат да развива потенциала си.

"Трокел започва още в самото начало на 80-те години да се занимава с този проблем и да му дава видимост", казва Мария Василева. "Странно е, но от историческа гледна точка това е ранно време за дебат по темата. Както виждаме, и днес той продължава и не се е придвижил много напред. Това, което прави работата ѝ по-различна, е, че тя свързва бита - женската територия, с индустрията и новите технологии, считани за предимно мъжки. С фабрично плетените си картини изравнява тези две полета по оригинален, ефектен и разбираем начин. Но при нея никога няма само един елемент. Към това прибавя политика, реклама, отношението към животните, като по този начин абстрактните теории придобиват конкретни референции."

Илюстрация



Изложбата е в "Структура" до 30 март.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Градът е сцена Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"

23 май 2019, 1436 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

23 май 2019, 1416 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Писатели, улици, град като град

Творчеството на писателя и преводач на "Малкият принц" Константин Константинов дава по-дълбок поглед към България преди социализма

Новата дигитална война

След ограничаването на Huawei битката за търговско надмощие между САЩ и Китай вече вещае нова технологична Желязна завеса

Как трамваите влязоха в Google

Разписанията на градския транспорт в София станаха достъпни в Google Maps, но без съдействието на Столичната община

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Златният Кокошка

"Кокошка – експресионист, мигрант и европеец" е едно от централните събития в културния афиш на Виена този сезон

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход