С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

7 мар 2019, 9:30, 2473 прочитания

Загадката "Трокел"

Изложбата на Роземари Трокел е едно от значимите културни събития в съвременното изкуство у нас

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Роземари Трокел е родена през 1952 г. в град Шверте, Германия, но отрасва в Леверкузен. От ранна възраст има интерес към живописта и киното, впоследствие учи антропология, социални науки, теология и математика. Следва изкуство в Академията за изящни и приложни изкуства в Кьолн, а първата си изложба прави през 1983 г. Първата жена художничка, която представя Германия на Венецианското биенале (1999).
Заинтригувани, но и леко объркани – така изглеждат част от посетителите, които разглеждат творбите на германската концептуална художничка Роземари Трокел в софийската галерия "Структура". Изложбата от рисунки, обекти, фотография и видео е вече едно от големите събития в съвременното изкуство у нас за тази година.

Трокел винаги работи отвъд очевидното. Това личи както от работата ѝ, така и от личната ѝ биография като една от първите жени, които внасят по-различен подход в германския авангард през 80-те години. Част от темите, с които се занимава, като изолацията и самотата, идват от нейната агорафобия (тревожно разстройство, изпитвано при смесване с тълпи или среща с открити пространства - бел. авт.) – докато в този период Кьолн се превръща в гостоприемен за артисти динамичен град, Трокел стои изолирана от шума.


Илюстрация



За кураторката Мария Василева едно от предизвикателствата при подреждане на работите е как да се отличат различните линии на творчеството на Трокел и как в пространството на галерията те да си взаимодействат по най-добрия начин.

"Акцентирахме на мястото и ролята на жените, насилието над тях и животните, влиянието на рекламата в съвременния свят и проблема за авторството", обяснява Мария Василева, която среща творчеството на Роземари Трокел за пръв път през 1997 г. Тогава тя се запознава с "Къща за прасета и хора", работа, която представлява бетонна постройка, разделена на две със стъкло – от едната страна е наблюдаващата публика, а от другата живи прасета, които виждат само отражението си. "Тогава разбрах, че при нея нищо не е буквално."



Акцентът в изложбата е върху нейните рисунки и видео. Филмите на Трокел са първото, което посетителите виждат от изложбата, и до голяма степен те са ключ към разбирането на останалото в пространството.

"Трокел е известна с принципното си поведение срещу арт класациите, превръщането на художниците в холивудски звезди, с борбата си срещу галерийни и музейни практики, които подкрепят подобно фокусиране върху личността на твореца, а не върху работите му. Тя се отнася с доста голяма доза ирония към света, който подменя истинските ценности с маркетинговите стратегии. Оставихме и рисунки, които трудно подлежат на тълкуване, но носят изключителна сила. В тях най-добре се вижда истинската Трокел - енигматична и въздействаща", казва кураторката.

Илюстрация



Работата на Трокел разглежда недооценената роля на жената в обществото и стратегиите, които пречат да развива потенциала си.

"Трокел започва още в самото начало на 80-те години да се занимава с този проблем и да му дава видимост", казва Мария Василева. "Странно е, но от историческа гледна точка това е ранно време за дебат по темата. Както виждаме, и днес той продължава и не се е придвижил много напред. Това, което прави работата ѝ по-различна, е, че тя свързва бита - женската територия, с индустрията и новите технологии, считани за предимно мъжки. С фабрично плетените си картини изравнява тези две полета по оригинален, ефектен и разбираем начин. Но при нея никога няма само един елемент. Към това прибавя политика, реклама, отношението към животните, като по този начин абстрактните теории придобиват конкретни референции."

Илюстрация



Изложбата е в "Структура" до 30 март.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

15 мар 2019, 885 прочитания

Господин Х 1 Господин Х

Голяма неоторизирана изложба в Мадрид представя работата на анонимния уличен артист Банкси

15 мар 2019, 1510 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Писатели, улици, град като град

Творчеството на писателя и преводач на "Малкият принц" Константин Константинов дава по-дълбок поглед към България преди социализма

Новият живот на старите къщи

Четири щастливи истории за запазени и възстановени сгради в София, Стара Загора и Русе

Пусто лято

За първи път от няколко години летният сезон в морските курорти ще бъде по-слаб

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кубоиди, фараони...

Художничката Моника Попова отбеляза 50-ия си юбилей с три изложби, които проследяват различните й интереси през годините

Кино: "Къщата, която Джак построи"

Ларс фон Триер задава неудобни въпроси с безупречно кино

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: ЕК пак глоби Google, ГЕРБ и СДС в коалиция за евровота

Емисия

DAILY @7PM // 20.03.2019 Прочетете