С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

8 мар 2019, 10:25, 4167 прочитания

Г-жа Пикасо

Музеят "Пикасо" в Малага показва изложба, посветена на Олга Хохлова, първата съпруга на художника

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

За Бернар Руис-Пикасо баба му Олга Хохлова, първата съпруга на Пабло Пикасо, завинаги остава "тайнствена" фигура. Тя умира преди раждането му, а след това в семейството му рядко се говори за нея. Той си спомня как понякога баща му заставал пред портрета на Олга в хола в дома им в Париж и на шега изпълнявал няколко от научените от майка му балетни стъпки. Затова в голяма степен изложбата "Олга Пикасо", която Музеят "Пикасо" в Малага показва до 2 юни, отговаря на желанието на Бернар не само да открие за себе си коя е била баба му, но и да покаже влиянието й върху творчеството на Пикасо.

Илюстрация


Дъщеря на полковник от руската императорска армия, Олга Хохлова (родена в Нежин, Украйна 1881 г., починала в Кан, Франция през 1955 г.) постъпва през 1911 г. в радващия се на голям успех в Европа в началото на ХХ в. Руски балет на Сергей Дягилев. С Пабло Пикасо се запознават през пролетта на 1917 г. в Рим по време на представленията на балета "Парад", за който художникът създава декорите и костюмите. Женят се на 12 юли 1918 г. в Париж. През 1921 г. се ражда първият им син Пауло. Разделят се през 1935 г., но остават съпрузи до нейната смърт в Кан през 1955 г.


Илюстрация


Идеята за изложбата се появява с над шестстотин писма и много снимки, открити в пътническия сандък на руската балерина, които в момента принадлежат на Fundacion Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. Писмата на френски и руски език са открити, подредени и завързани с малки червени и сини копринени панделки, а фотографиите – съхранени в пликове на Kodak. В куфара с гравирани инициали тя запазва и предмети от миналото си на балерина: палци, костюми, програми от балетни представления, лични предмети като разпятие и православна библия на руски език. Личните вещи хвърлят допълнителна светлина върху част от творчеството на Пикасо.

Изложбата се състои от 140 творби на Пикасо и над двеста предмета, документи и филми от личния живот на семейството, които те заснемат по време на своите пътувания и които разкриват не само голяма част от личната им история, но и съпътстващите ги обществени, исторически и политически събития. В създаването на изложбата, резултат от продължила над десет години изследователска работа, участват Musee National Picasso в Париж, Hunter College Art Gallery в Ню Йорк и Бернар Руис-Пикасо.

Илюстрация


От първата среща между Пикасо и Олга тя се превръща в любим модел и муза за артиста. Тя става най-често представяната женска фигура в творчеството му в годините, когато признанието към работата му и социалното им положение продължават да растат. След раждането на сина им Пауло Олга е представена като майка с непознати в дотогавашните творби на Пикасо деликатност, нежност и спокойствие. Фигурата на Олга придобива различни форми след 1924 г. със зараждането на сюрреализма, психоанализата на Фройд и събудения интерес към африканското изкуство. Промените в начина, по който Пикасо я изобразява, съвпадат и с началото на влошаването в отношенията им.



Кризата е подсилена от срещата през 1927 г. между Пикасо и Мари-Терез Валтер. Олга и Пикасо се разделят през 1935 г. Той отказва да раздели състоянието си с нея и двамата никога не се развеждат. Оттогава нататък той започва да я рисува в далеч по-непривлекателна светлина. Присъствието на Олга в картините става все по-незначително за сметка на другите жени в живота му, Мари Терез, Дора Маар, Франсоаз Жило.


Пътуващата изложба, показана по-рано в Париж и музея "Пушкин" в Москва, ще гостува в CaixaForum в Мадрид от 18 юни до 22 септември.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Градът е сцена Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"

23 май 2019, 1444 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

23 май 2019, 1420 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

Българска кухня от "Космоса"

Заведенията на Николай Григоров - "Ракия бар Ракета","Фабрика дъга", "Спутник" и "Космос", помагат на столицата да се превърне в град с модерна кулинарна култура

Как трамваите влязоха в Google

Разписанията на градския транспорт в София станаха достъпни в Google Maps, но без съдействието на Столичната община

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

Златният Кокошка

"Кокошка – експресионист, мигрант и европеец" е едно от централните събития в културния афиш на Виена този сезон