Многото лица на Ян Фабър
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Многото лица на Ян Фабър

Многото лица на Ян Фабър

София се запознава лично с един от най-провокативните съвременни артисти - белгиеца Ян Фабър

5021 прочитания

Многоликият Ян Фабър се промени отново. Така световната преса посреща всяка новина за многобройните превъплъщения на един от най-провокативните съвременни артисти – белгиеца Ян Фабър.

Изложбата "Не може да се избяга от изкуството", отворена за посещение до 24 април в Софийски арсенал – музей за съвременно изкуство, представя само част от разностранните таланти на Фабър. В експозицията са включени две скулптури от восък на бог Янус (римският бог на вратите, изборите, началото и края), рисунки и избрани фотографии от проекта "Почит към Жан Месрин" (известен френски престъпник, прочут с многобройните си трансформации и дегизировки, благодарение на които се измъква на няколко пъти от полицията и от затворите). Силен акцент в изложбата е видеопърформанс, който артистът изпълнява в рамките на изложбата си в Лувъра през 2008 г. - "Ангелът на метаморфозата". В него той отново влиза в кожата на Жан Месрин. Няколко пъти сменя дегизировката си пред изумените посетители на френския музей, хвърля върху главите им банкноти, реже с ножица кичури от косите им, крещи силно името на любимата на Месрин – Жан, с прякор Жану, и обявява на всеослушание, че "Лувърът е най-скъпият затвор на света" и "Можете да ми вземете всичко, но не и идеите!".

Идеята за тоталната свобода на артиста и опитът да излезе от най-големия затвор – собственото си тяло, е водеща в артистичната кариера на Ян Фабър, който в края на 70-те и началото на 80-те години нашумява с уличните си изпълнения, театрални постановки и няколко незабравими пърформанса, които остават в историята на изкуството. В първия Фабър изгаря десетки банкнотни и с пепелта им изписва думата "пари", а за втория използва собствената си кръв, за да напише "Моето тяло, моята кръв, моят пейзаж" (1978 г.).

През 1986 г. основава театралната компания Troubleyn/Jan Fabre, която предоставя сцена на много дебютиращи артисти, сред които са и българите Кристиан Бакалов и Иво Димчев, както и белгийският актьор Матиас Шонартс. Петдесет и осем театрални постановки, множество участия на световни театрални фестивали и активно работеща организация, която подкрепя и до днес талантливи хора на изкуството от цял свят, компанията Troubleyn/Jan Fabre е артистична фабрика, в която мечтаят да попаднат мнозина. Самият Фабър е имал късмета да прекара време във фабриката на Анди Уорхол. Когато се връща в Белгия и споделя възторга и радостта си от преживяното в Америка, баща му го попарва с думите: "Истинската фабрика, младежо, се крие в изкуството на Рубенс."

Всъщност в многобройни интервюта самият артист признава, че най-силните му вдъхновения, поне в началото на кариерата му, са именно Рубенс и зоологическата градина. "Баща ми беше голям почитател на Рубенс и сме прекарвали часове в къщата-музей. Другото място, където оставах много дълго, е зоопаркът в Антверпен. Интересувах се от тялото, от функцията и неограничените му способности", казва в интервю за вестник Independent Ян Фабър.

Кураторката на изложбата "Не може да се избяга от изкуството" Йонна де Вос, която работи с Фабър през последните 11 години, е убедена, че никой не го познава докрай и никой не е в състояние да даде отговор кой е той, защото в неговата работа метаморфозите и автопровокациите са безкрайни. "Много често ме питат откъде идва провокативният характер на изкуството му, защо всичките му проекти винаги съдържат елемент на предизвикателство, на визуална атака. Истината е, че той поставя едно голямо огледало пред всеки от нас, за да открием различните си състояния и лица. Ян Фабър живее и диша чрез изкуството, дори не мисля, че има мечта като човешко същество – всичко е свързано с изкуството", казва Йонна де Вос.

The Escape of the Artist
Автор: Mario Gastinger

"В живота ми винаги съм имал два пътя: да стана добър художник или да стана добър гангстер", коментира Фабър, който пристигна в София от Неапол в деня на изложбата и въпреки че остави публиката да го чака час и половина, бързо я обезоръжи с магнетичното си излъчване.

"Невъзможно е да ме заключите в рамка, да ме слагате в една категория - като театрален художник или визуален артист, или литератор. Аз съм човек-движение", каза преди време Фабър в интервю за белгийската телевизия.

В края на миналата година, Ян Фабър беше обвинен в сексуални посегателства от 20 бивши членове на неговата театрална трупа Troubleyn. В общото им отворено писмо се казваше още, че работата с него често означава понасяне на грубост и унижения. Фабер отрече обвиненията, но полицията започна разследване.

"Двете скулптури на бог Янус са направени от восък именно защото Ян Фабър вярва във флуидността на човека, в заложената му способност да се променя ежедневно, безкрайно. Той избира много прецизно материалите, с които работи, защото е убеден, че те носят голяма сила и чрез тях също може да се отправи важно послание", обяснява Йоанна де Вос. Срещата с Ян Фабър променя завинаги съдбата й. Тогава все още студентка по история на изкуствата, Йоанна участва в подготовка на колективна изложба, а един от артистите, участващи в проекта, е самият Ян Фабър. "Той ме покани да се включа в екипа му и оттогава успоредно със самостоятелната си кариера на куратор се занимавам и с арт проектите на Фабър. В ателието, където работи неговият екип, е много интересно, защото в началото на 70-те години там са прекарвали много време днешни легенди в изкуството, като Марина Абрамович например. По онова време Абрамович е разработила арт проект за кухнята в ателието, почиващ на идеята, че храната е енергия и е много важно да влиза в тялото на човек в подходящата атмосфера. Таванът на ателието е изрисуван от един от най-известните белгийски художници - Люк Туйманс, а някои от панелите в театъра са нарисувани от Микаел Бореманс", разказва Де Вос.

Идеята за "автографите" на колеги е на самия Фабър, който настоявал всеки от артистите, танцьорите, сценографите и философите, които работят в ателието, да остави следа от себе си и да избере материала, с който да я направи.

"Аз се уча всеки ден. Уча се от написаното, което събирам в дневник от 1975 г. насам, от колегите си, от работата в театъра, от скулптурите, от срещите с хората. Както е казал френският натуралист Жан-Анри Фабър (1823 - 1915), който дълго време беше голямо вдъхновение за мен: "Умът е активност, а не склад."

Изложбата "Не може да се избяга от изкуството" на Ян Фабър в Софийски арсенал – музей за съвременно изкуство, продължава до 24 април.

Многоликият Ян Фабър се промени отново. Така световната преса посреща всяка новина за многобройните превъплъщения на един от най-провокативните съвременни артисти – белгиеца Ян Фабър.

Изложбата "Не може да се избяга от изкуството", отворена за посещение до 24 април в Софийски арсенал – музей за съвременно изкуство, представя само част от разностранните таланти на Фабър. В експозицията са включени две скулптури от восък на бог Янус (римският бог на вратите, изборите, началото и края), рисунки и избрани фотографии от проекта "Почит към Жан Месрин" (известен френски престъпник, прочут с многобройните си трансформации и дегизировки, благодарение на които се измъква на няколко пъти от полицията и от затворите). Силен акцент в изложбата е видеопърформанс, който артистът изпълнява в рамките на изложбата си в Лувъра през 2008 г. - "Ангелът на метаморфозата". В него той отново влиза в кожата на Жан Месрин. Няколко пъти сменя дегизировката си пред изумените посетители на френския музей, хвърля върху главите им банкноти, реже с ножица кичури от косите им, крещи силно името на любимата на Месрин – Жан, с прякор Жану, и обявява на всеослушание, че "Лувърът е най-скъпият затвор на света" и "Можете да ми вземете всичко, но не и идеите!".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK