С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

12 апр 2019, 9:00, 2038 прочитания

Протестна сцена

Пиесата "Същият ден" е реакция срещу радикалните настроения на настоящето

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Американо-колумбийската режисьорка Естефания Фадул и драматургът Стефан Иванов отправят предупреждение към зрителите в пиесата "Същият ден". Посланието им, предадено с доза черен хумор, е да не оставаме апатични във време, в което ксенофобията и омразата надделяват над съчувствието.

"Същият ден" направи българската си премиера в театрална работилница "Сфумато" по-рано тази година, след като Иванов първо я постави в Ню Йорк в рамките на артистична разменна програма.


Действието се развива 30 години след 1989, но предлага дистопичен и предупредителен поглед към едно алтернативно настояще, в което всичко възможно се е объркало, а уроците от миналото остават ненаучени: "Едно неудържимо желание за митология и носталгия се всели в хората. Който обещаваше миналото, печелеше бъдещето и стотици хиляди привърженици." Зрителят се среща с абсурдизма още в началото – младите актриси Августина-Калина Петкова и Надя Керанова играят дядо и внук. Те пътуват по плавателен канал между София и Черно море – само по себе си вероятно намигване към нереализирания "Софийски плавателен канал" от 50-те години на ХХ век и амбициозното строителство на комунистическите режими. На няколко места играта им се доближава до изразните средства на slapstick комедията (свързвана от по-широката публика със специфичната игра на актьори като Бъстър Кийтър и Луи дьо Финес).

Илюстрация


Но идеята на Стефан Иванов двете роли да се играят от жени не се ограничава само до абсурда. "Все пак голяма част от катастрофалните политически грешки в човешкия свят са извършени от непоемащи отговорност и непризнаващи грешките си мъже, а не от жени", казва Стефан Иванов, познат предимно като поет, но и автор на пиесите "Между празниците" и написаната в съавторство с Иван Добчев "Медея – майка". Тези теми със сигурност са близки и на Естефания Фадул, съоснователка на изцяло женската театрална трупа Idlewild Theater Ensemble в Ню Йорк.

Естефания Фадул намира прилики между темата на пиесата и това, което се случва в САЩ през последните години, покрай политиката на кабинета на Доналд Тръмп. Преди да пристъпи към нея, тя започва да чете повече около българската история и локалния контекст. "Като с всяко ново място, едно от най-приятните неща в процеса е да се потопиш в неизвестното. Това, което ти е непознато, да ти стане познато", казва тя, малко след като вече е направила премиера с още една пиеса, този път в Ню Орлиънс. "Трябваше да постигна точно определен баланс - да намеря приликите със ситуации от моя житейски опит, но същевременно без да правя неоснователни предположения за ситуацията в България."




Фотограф: Яна Лозева

В "Същият ден" те очертават среда, в която "Ръцете на невинните първи са опръскани с кръв", "Въздухът вони на предателство", да се говори на нещо различно от родния език е забранено, а дори на него думите трябва да се подбират внимателно, тъй като "вече и рибите са доносници". Светът, в който героите съществуват, е командван от "награди и наказания – това е най-добрият начин да се управлява". Алтернативата и опълчването изглеждат невъзможни, тъй като "всеки по-нормален или поне поносим под влияние на другарите, колегите, алкохола и стимулантите, ставаше като тях: непредвидим и непоследователен, брутален."


Фотограф: Яна Лозева

В някои моменти си личи, че Стефан Иванов е писал така, че текстът да звучи адекватно както за българска, така и за чуждестранна аудитория. Дали нещо е спестил, за да улесни разбирането?

"Когато чета поезия, проза, есета или гледам пиеси, често срещам неща, които са ми непознати – места, заведения, улици, история и въобще детайли, които човек няма как да разбере напълно, ако не е бил на даденото място, не е внимателно запознат с културата на страната, в която се развива действието или не е израснал там. Но именно те носят усещането за конкретно пространство. Затова и не махнах подобни елементи от пиесата, когато се постави в Ню Йорк", казва Стефан Иванов.

Той описва обещаващата режисьорка, вече работила по над десет представления на английски и испански, като "обсесивна в работата си". "Екипът имаше много въпроси и разговаряхме дълго. Естефания Фадул имаше още повече въпроси и разговаряхме още по-дълго. Нито тя, нито Джон Майкъл ди Реста, режисьорът, който работи по текста в Америка, мислеше, че трябваше да има детайли, които изискват съкращаване. Сърцевината на самата история според тях, е за доброто и лошото, тя е универсално разбираема, при това по болезнен начин."

"Същият ден" ще се играе на 23 април и 21 май в зала Underground на "Сфумато".
Сред премиерните спектакли в началото на тази година в "Сфумато" е и "Съзвездия" на режисьора и писател Йордан Славейков с участието на Невена Николова и Васил Михайлов по награждаваната пиеса на британския драматург Ник Пейн. Тя ще бъде играна за първи път на 16 април в Камерната зала на театъра.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

19 апр 2019, 1357 прочитания

1968 по Уорхол 1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа

19 апр 2019, 1660 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София

В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност