С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

3 май 2019, 9:00, 4185 прочитания

Европейски танцови избори

Най-важното за новото издание на "Антистатик" (9-21 май)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За дванадесета поредна година фестивалът "Антистатик" ще събере обещаващи и утвърдени международни творци в областта на съвременния танц и пърформънс.

Събитието започва на 9 май с концерт на румънското синтпоп дуо Karpov not Kasparov в бар Kick's и спектакъла Bang Bang на канадската танцувална компания "Манюел Рок" на 10 май в ДНК. Фестивалът с надслов "#ГласЗаТанц" продължава до 21 май.


Предстоящото издание отбелязва и премиерата на годишното издание "Списание за танц", което, както подсказва заглавието му, ще бъде посветено изцяло на танцовата култура.

Зад организацията и селекцията на "Антистатик" са дългогодишното творческо дуо Ива Свещарова и Вили Прагер, популярни сред зрителите на съвременния танц с провокативни спектакли като "Съвършено розово" и Shamebox, както и режисьорът, актьор и телевизионен водещ Стефан А. Щерев.

Илюстрация





Ако някой иска да отиде на "Антистатик", но досега не е бил на съвременен танц, кой от спектаклите/пърформънсите в това издание бихте препоръчали?
Стефан А. Щерев: Съвременният танц все повече обхваща различни дисциплини, играе си с (почти) всички жанрове, сменя костюми, динамичен е в изказа си. Такива примери са "Третият танц" на Нив Шайнфелд и Орен Лоар, "Съботата не ми вървеше добре, докато не осъзнах, че е понеделник" на дуото Hartmannmueller от Германия, "Тази вечер празнувам" на Via Negativa, една от известните групи от Словения.

Ива Свещарова: Препоръката ми зависи от това колко дързък в избора си би бил зрителят. Ако би проявил интерес към представление със силен интензитет на движението, но и минималистично в своята хореографска структура, то Bang Bang е неговият избор. Както самият хореограф разказва за представлението: "Изпълнителят застава на сцената като своеобразно камикадзе – в продължение на час следва партитура, която е абсолютно изпитание на физическата издръжливост."

Илюстрация


Ако зрителят е любопитен към историята на танца, тогава неговият избор може да е Ecce (H)omo на хореографа Пол Пи. Ако зрителят иска да се докосне до образи на романтиката и темата за любовта през един съвременен поглед, тогава "Третият танц" на израелските хореографи Нив Шайнфелд и Орен Лаор.

А за лежерно и отпускащо изживяване препоръчвам "Тази вечер празнувам" на Via Negativa - приятно завладяващ пърформанс.

Илюстрация


С какви предубеждения все още се сблъсква съвременният танц в България? И какви позитивни тенденции намирате след 12 години с "Антистатик"?
Стефан А. Щерев: Предубежденията са, че това е нещо ново. Всъщност си даваме сметка, че българската публика общува все по-често с гостуващи представления, пътува и до други градове, за да гледа, появяват се повече пространства. Раздвижване има.

Вили Прагер: Не само в България, но и в Европа е актуален въпросът какво е съвременен танц. И това е прекрасно, говорим за сценична форма, която винаги може да те изненада. Радвам се, че съвременният танц и пърформанс има все повече публика и все повече артисти експериментират в тази посока. Това се вижда както от интереса към представленията, така и от записващите се професионалисти за работни ателиета.

Ива Свещарова: Зрителският кръг се разширява с всяка година. Наблюдаваме тенденцията, че все повече зрители имат необходимост от нови артистични форми и по-различно естетическо преживяване.
Все още го има предубеждението, че танцът е демонстрация на виртуозност и стриктно изпълнение на хореографска партитура в сценично пространство, което е твърде ограничаващо разбиране за него. Съвременният танц съчетава артистични практики, което го прави труден за дефиниране, но в никакъв случай не може да бъде мислен като абстрактен и едностранен.

Как може да се преодолее дистанцията между средния зрител и най-запознатите?
Стефан А. Щерев: Не случайно сме нарекли "Без дистанция" образователната програма, която дава възможности като професионални тренинги, отворени и достъпни класове. Обръщаме внимание на това наистина да сближим артистите с публиката, която бързо схваща и разбира какви изразни средства се използват и защо. Именно заради тези причини фестивалът инициира и издаването на годишно "Списание за танц", чийто първи брой ще бъде представен премиерно на 9 май.

Вили Прагер: През всички тези години "Антистатик" предлага на българската публика новите посоки и тенденции от световния съвременен танц. Тази година фестивалът ще приключи със 134-ото представление в програмата му. България догонва Европа в много области, но мисля, че многогодишните усилия в тази конкретна област нареждат "Антистатик" сред значимите фестивали в Източна Европа. В рамките на фестивала са се случвали различни програми и инициативи: "Поле на потенциалност" - насочена към най-младите артисти, "Българска танцова платформа", Международната застъпническа среща "Адвокати на танца". Тази година обръщаме внимание и на артисти и представления от Централна и Източна Европа с програмата "Център/Изток". Започваме да издаваме годишното "Списание за танц" - една сбъдната наша мечта.

Първият брой на "Списание за танц"


Ива Свещарова: След всяко представление имаме разговор с публиката. Разбирането за танц минава и през възможността зрителят да опита, да усети чрез тялото си различни практики. Въведохме формата Warm-up – загрявки на зрителите с артистите преди част от представленията.

Когато вие поставяте, на кого най-много разчитате за обратна връзка?
Стефан Щерев: Разговорите с хората след представление, но и разчитаме на професионалното мнение на критиците. Вече се изгражда едно поколение от театроведи, които пишат и анализират процесите в полето, превеждат важни теоретични текстове и интервюират знакови фигури.

Ива Свещарова: Зависи от посоката на сценичния материал и темата, по която се работи. Обръщам се към различни хора за мнение, но генерално разчитам на тесен кръг от колеги. Важна за мен е и обратната връзка на зрителите, защото те виждат неща, за които аз не съм помислила, изненадват ме с тяхната лична интерпретация и преживяване, което за мен е много ценно.

Цялата програма на фестивала е на antistaticfestival.org.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

12 юли 2019, 1553 прочитания

Да снимаш Пабло Да снимаш Пабло

"Пикасо – погледът на фотографа" в Барселона разказва чрез снимки личния живот и творческия процес на Пабло Пикасо

12 юли 2019, 1681 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Режисирай ми изложба

Изложбата "Портрет на приятел" представя погледа на режисьорката Иглика Трифонова към колекцията на СГХГ

Защо се срина морският туризъм

Сезонът се движи с намаление от 20%, а туристическото министерство закъснява с мерките за следващото лято

Великанът на входа на София

Рибният бизнесмен Петко Русинов инвестира в жилищна сграда с 31.5 хил. кв. м РЗП до Околовръстното в "Младост 4"

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми