С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

3 май 2019, 9:00, 4365 прочитания

Европейски танцови избори

Най-важното за новото издание на "Антистатик" (9-21 май)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За дванадесета поредна година фестивалът "Антистатик" ще събере обещаващи и утвърдени международни творци в областта на съвременния танц и пърформънс.

Събитието започва на 9 май с концерт на румънското синтпоп дуо Karpov not Kasparov в бар Kick's и спектакъла Bang Bang на канадската танцувална компания "Манюел Рок" на 10 май в ДНК. Фестивалът с надслов "#ГласЗаТанц" продължава до 21 май.


Предстоящото издание отбелязва и премиерата на годишното издание "Списание за танц", което, както подсказва заглавието му, ще бъде посветено изцяло на танцовата култура.

Зад организацията и селекцията на "Антистатик" са дългогодишното творческо дуо Ива Свещарова и Вили Прагер, популярни сред зрителите на съвременния танц с провокативни спектакли като "Съвършено розово" и Shamebox, както и режисьорът, актьор и телевизионен водещ Стефан А. Щерев.

Илюстрация





Ако някой иска да отиде на "Антистатик", но досега не е бил на съвременен танц, кой от спектаклите/пърформънсите в това издание бихте препоръчали?
Стефан А. Щерев: Съвременният танц все повече обхваща различни дисциплини, играе си с (почти) всички жанрове, сменя костюми, динамичен е в изказа си. Такива примери са "Третият танц" на Нив Шайнфелд и Орен Лоар, "Съботата не ми вървеше добре, докато не осъзнах, че е понеделник" на дуото Hartmannmueller от Германия, "Тази вечер празнувам" на Via Negativa, една от известните групи от Словения.

Ива Свещарова: Препоръката ми зависи от това колко дързък в избора си би бил зрителят. Ако би проявил интерес към представление със силен интензитет на движението, но и минималистично в своята хореографска структура, то Bang Bang е неговият избор. Както самият хореограф разказва за представлението: "Изпълнителят застава на сцената като своеобразно камикадзе – в продължение на час следва партитура, която е абсолютно изпитание на физическата издръжливост."

Илюстрация


Ако зрителят е любопитен към историята на танца, тогава неговият избор може да е Ecce (H)omo на хореографа Пол Пи. Ако зрителят иска да се докосне до образи на романтиката и темата за любовта през един съвременен поглед, тогава "Третият танц" на израелските хореографи Нив Шайнфелд и Орен Лаор.

А за лежерно и отпускащо изживяване препоръчвам "Тази вечер празнувам" на Via Negativa - приятно завладяващ пърформанс.

Илюстрация


С какви предубеждения все още се сблъсква съвременният танц в България? И какви позитивни тенденции намирате след 12 години с "Антистатик"?
Стефан А. Щерев: Предубежденията са, че това е нещо ново. Всъщност си даваме сметка, че българската публика общува все по-често с гостуващи представления, пътува и до други градове, за да гледа, появяват се повече пространства. Раздвижване има.

Вили Прагер: Не само в България, но и в Европа е актуален въпросът какво е съвременен танц. И това е прекрасно, говорим за сценична форма, която винаги може да те изненада. Радвам се, че съвременният танц и пърформанс има все повече публика и все повече артисти експериментират в тази посока. Това се вижда както от интереса към представленията, така и от записващите се професионалисти за работни ателиета.

Ива Свещарова: Зрителският кръг се разширява с всяка година. Наблюдаваме тенденцията, че все повече зрители имат необходимост от нови артистични форми и по-различно естетическо преживяване.
Все още го има предубеждението, че танцът е демонстрация на виртуозност и стриктно изпълнение на хореографска партитура в сценично пространство, което е твърде ограничаващо разбиране за него. Съвременният танц съчетава артистични практики, което го прави труден за дефиниране, но в никакъв случай не може да бъде мислен като абстрактен и едностранен.

Как може да се преодолее дистанцията между средния зрител и най-запознатите?
Стефан А. Щерев: Не случайно сме нарекли "Без дистанция" образователната програма, която дава възможности като професионални тренинги, отворени и достъпни класове. Обръщаме внимание на това наистина да сближим артистите с публиката, която бързо схваща и разбира какви изразни средства се използват и защо. Именно заради тези причини фестивалът инициира и издаването на годишно "Списание за танц", чийто първи брой ще бъде представен премиерно на 9 май.

Вили Прагер: През всички тези години "Антистатик" предлага на българската публика новите посоки и тенденции от световния съвременен танц. Тази година фестивалът ще приключи със 134-ото представление в програмата му. България догонва Европа в много области, но мисля, че многогодишните усилия в тази конкретна област нареждат "Антистатик" сред значимите фестивали в Източна Европа. В рамките на фестивала са се случвали различни програми и инициативи: "Поле на потенциалност" - насочена към най-младите артисти, "Българска танцова платформа", Международната застъпническа среща "Адвокати на танца". Тази година обръщаме внимание и на артисти и представления от Централна и Източна Европа с програмата "Център/Изток". Започваме да издаваме годишното "Списание за танц" - една сбъдната наша мечта.

Първият брой на "Списание за танц"


Ива Свещарова: След всяко представление имаме разговор с публиката. Разбирането за танц минава и през възможността зрителят да опита, да усети чрез тялото си различни практики. Въведохме формата Warm-up – загрявки на зрителите с артистите преди част от представленията.

Когато вие поставяте, на кого най-много разчитате за обратна връзка?
Стефан Щерев: Разговорите с хората след представление, но и разчитаме на професионалното мнение на критиците. Вече се изгражда едно поколение от театроведи, които пишат и анализират процесите в полето, превеждат важни теоретични текстове и интервюират знакови фигури.

Ива Свещарова: Зависи от посоката на сценичния материал и темата, по която се работи. Обръщам се към различни хора за мнение, но генерално разчитам на тесен кръг от колеги. Важна за мен е и обратната връзка на зрителите, защото те виждат неща, за които аз не съм помислила, изненадват ме с тяхната лична интерпретация и преживяване, което за мен е много ценно.

Цялата програма на фестивала е на antistaticfestival.org.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

В Белград, на чисто 1 В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

11 окт 2019, 1374 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

11 окт 2019, 733 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Режисирай ми изложба

Изложбата "Портрет на приятел" представя погледа на режисьорката Иглика Трифонова към колекцията на СГХГ

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки