2019: Кубрик одисея в Лондон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

2019: Кубрик одисея в Лондон

Стенли Кубрик на снимачната площадка на "2001: Космическа одисея", 1965-1968 г.

2019: Кубрик одисея в Лондон

Ретроспектива в Design Museum проследява творческия замах на режисьора на "Сиянието" и "Портокал с часовников механизъм"

5845 прочитания

Стенли Кубрик на снимачната площадка на "2001: Космическа одисея", 1965-1968 г.


"Ние, хората, сме способни на голямо добро и на голяма зло и проблемът е, че много често не правим разлика между двете, особено когато имаме интерес от това", казва веднъж по време на среща с журналисти в Лондон американският филмов режисьор Стенли Кубрик (1928 - 1999).

Именно Лондон е домакин на голямата ретроспектива в Design Museum, с която се отбелязва и 20-годишнината от смъртта на създателя на филмови класики като "Спартак", "Сиянието", "Лолита", "Бари Линдън", "Портокал с часовников механизъм", "2001: Космическа одисея" и "Широко затворени очи".

Режисьорът по време на снимките на "Тигърът от Ню Йорк", 1955 г.

В няколко тематични зали изложбата проследява размаха на таланта му като режисьор, а благодарение на личния архив от бележки и писма, както и интервютата с близки приятели, дъщерите му и хора от екипите на някои от неговите филми кураторите са внесли и силен личен елемент.

"Става въпрос за човек с безкрайна интелигентност и въображение. Когато навършва 13 години, той получава от баща си професионален фотоапарат Graflex. Жак, както е бил известен сред роднините си Джейкъб Кубрик, го научава да снима, да играе шах и му предава страстта си към литературата. През целия си живот Стенли Кубрик преследва тези три предадени от баща му увлечения, в които постига виртуозност", коментира специалният консултант на изложбата Алън Йентуб.

По време на снимките на "2001: Космическа одисея"

"Въображението на Стенли не познава ограничения – нещо, в което ще се уверят всички посетители на изложбата. Успоредно с първата подобна ретроспектива в Лондон Британският филмов институт организира прожекции на негови филми. Наричаме тези няколко месеца "Фестивалът на Стенли" и каним всички хора, които споделят неговия апетит към живота и към необяснимото. Една сбъдната мечта за момчето, което започва своята кариера като фотограф на хонорар към списание Look."

Малкълм Макдауъл в "Портокал с часовников механизъм", 1970-1971 г.

С първия си филмов опит Стенли Кубрик печели 100 долара, а за следващия инвестира всички семейни спестявания заедно с първата си съпруга Тоба. Прочут е с дългите, понякога продължили години работни периоди на преснемане на отделни сцени от филмите, върху които работи, Голяма част от изследователите на филмите му коментират, че докато работи, Кубрик проследява всички детайли и много често кадрите напомнят картини. Прави големи паузи, понякога години, между филмите и избягва светските изяви.

Специално за изложбата Design Museum включват и коментар на американския филмов режисьор Стивън Спилбърг. "Стенли е единственият режисьор в киното, който постига съвършенство във всеки кадър. Предизвиквам всеки, който разбира от кино и е готов да оспори това твърдение, да се опита да промени по свой начин някакъв дребен детайли в някоя от важните сцени във филмите на Кубрик. Ще разбере, че това е невъзможно. Неговото кино е като симфония. Разместите ли една нота, то ще рухне."

Стенли Кубрик и Джак Никълсън на снимачната площадка на "Сиянието", 1980 г.

Изложбата посреща посетителите по незабравим начин - със смразяващия кръвта кадър от "Сиянието" - екранизация на романа на Стивън Кинг (1980 г.) с участието на Джак Никълсън. Копие на килима от планинския хотел, в който се развива действието, отвежда посетителите по дълъг тъмен коридор в света на Стенли Кубрик.

Над 700 предмета, скици, тетрадки, фотографии, филми и интервюта оформят портрета на един от най-интересните филмови режисьори в историята на киното. "Стенли Кубрик стъпва с два крака в бъдещето още когато не може и да се мечтае за техническа революция в киното. "2001: Космическа одисея" е пример за гениалността му в това отношение. Преди да кацне на Луната в действителността, човекът кацна на Луната във филм на Стенли Кубрик. Гениалността му е впечатляваща и респектираща", припомня Алън Йентуб.

Джеймс Макгий в ролята на кавалера Де Балибари в историческата драма "Бари Линдън", заснет 1973 – 1975 г.

Виртуоз в боравенето със светлината, за историческата драма "Бари Линдън" (1975 г.) Стенли Кубрик използва лещи на НАСА, които приспособява към камерата, за да постигне ефекта "светлина от свещ".

А за последния си филм "Широко затворени очи" дава на светлината водеща роля и в сюжета. В една от работните си тетрадки отбелязва, че иска да използва основните цветове, за да разкаже не само историята на героите си Бил (Том Круз) и Алис (Никол Кидман), но и да символизира посредством цветовете основните пластове на сюжета.

"Широко затворени очи" е последният филм на Кубрик, който той представя на работна прожекция през уикенда на продуцентите и близките си сътрудници. На един от тях, Джулиън Синиър от "Уорнър брадърс", казва: "Това е най-добрият ми филм!" Режисьорът умира седмица по-късно в съня си от инфаркт, на 7 март 1999 г. Погребан е в близост до любимото си дърво в имението "Чайлдуикбъри" в Англия, което купува през 1978 г.

"Стенли Кубрик – изложбата" продължава в Музея на дизайна, Лондон, до 15 септември.

"Ние, хората, сме способни на голямо добро и на голяма зло и проблемът е, че много често не правим разлика между двете, особено когато имаме интерес от това", казва веднъж по време на среща с журналисти в Лондон американският филмов режисьор Стенли Кубрик (1928 - 1999).

Именно Лондон е домакин на голямата ретроспектива в Design Museum, с която се отбелязва и 20-годишнината от смъртта на създателя на филмови класики като "Спартак", "Сиянието", "Лолита", "Бари Линдън", "Портокал с часовников механизъм", "2001: Космическа одисея" и "Широко затворени очи".

Режисьорът по време на снимките на "Тигърът от Ню Йорк", 1955 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK