С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

23 май 2019, 9:42, 4576 прочитания

Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

С приключването на театралния сезон и започването на летния по традиция идва и времето за двете най-големи международни театрални събития в България - Международния театрален фестивал "Варненско лято" (1 - 11 юни) и платформата "Световен театър в София" (2 - 13 юни). Двата фестивала са една от редките възможности за българските театрални професионалисти и фенове да сверят часовниците си със случващото се по световните сцени. Осемте заглавия, които оформят международните програми в София и Варна, отново демонстрират разнообразието на съвременния театрален език, в който по оригинален начин се съчетават традициите на драматичния театър, танцовия театър, визуалния театър, новия цирк и др.

Дългогодишна амбиция на фестивалната програма е винаги да включва по някое емблематично име за театъра от края на миналото и началото на новото хилядолетие, което досега не е било представяно в България и през у нас годините гостуваха спектакли, както на исторически театрални фигури като Питър Брук, Еуженио Барба, Деклан Донелан, Силвиу Пуркарете, Ромео Кастелучи, така и на по-нови, но наложили се творци и компании като Пипо Делбоно, Оскарас Коршуновас, Алвис Херманис, Форсд Ентъртейнмънт, Виктор Бодо, Йерней Лоренци и др. Голямото име тази година е на белгийския артист, автор, хореограф и режисьор Ян Фабър, който ще покаже един от последните си спектакли "Щедростта на Тавита" (6 юни в Сатиричния театър и 8 юни в Драматичен театър, Сцена "Филиал" – Варна). Той го създава през 2018 г. специално за един от своите танцьори, с когото работи заедно върху своя последен грандиозен театрален проект "Планината Олимп" – 24-часов спектакъл - възстановка на трагическия култ от гръцката античност, който се превърна в сензация на най-големите международни сцени и фестивали по света, а театроведът и професор от университета "Аристотел" в Атина Савас Пацалидис го нарече "Незабравимо преживяване. Дефиниция за тотален театър".


От 70-те години насам Ян Фабър е не само култова фигура за съвременното визуално изкуство (той е първият жив художник, реализирал самостоятелна изложба в Лувъра), но налага и своето оригинално присъствие в театъра и танца, където се превръща в една от най-оригиналните и изтъкнати фигури не само на белгийската "нова вълна", но и на световната сцена. Неговият неистов сценичен почерк личи в заглавието на най-популярния му спектакъл от 80-те "Силата на театралната лудост", продуциран от Венецианското биенале. Тази година Фабър за пръв път представи в България самостоятелна изложба в САМСИ, а "Щедростта на Тавита" ще е първата жива среща на българската публика с негов спектакъл.

Отправна точка е библейският разказ за Тавита. Тя била известна със своята щедрост и шиела дрехи за бедните. Умира от неизвестна болест, но апостол Петър я възкресява. За Ян Фабър и неговия танцьор, харизматичният италианец Матео Седда, образът на Тавита се превръща във възможност за изследване на екстатичното тяло. На сцената е очертано ритуално пространство от страховито висящи грамадни игли за шиене. Вътре в него Матео Седда се движи като шаман. Тялото му е проводник на физически и либидни енергии, и преминава през различни метаморфози. Неговият инстинктивен, наелектризиращ танц е като спиритуален сеанс за призоваване на духове. "Щедростта на Тавита" е новият опит на Фабър да конструира от сцената заедно с публиката, тук и сега, една колективна среща с невидимото.

Илюстрация





Магическото въображение, необузданите видения, страховете и суеверията – цялата театрална арена на подсъзнанието е тема и в спектакъла, с който ще бъде открита софийската програма на 2 юни в Младежкия театър, а след това ще може да се види и във Варна на 4 юни в Драматичния театър – Сцена "Филиал". "Макбет" на младия италиански режисьор Алесандро Серра и неговата компания "Театроперсона" открива темата за природата на злото от най-мрачната Шекспирова трагедия във фолклорните вярвания и обредни практики от остров Сардиния – единствената област в Италия, където злите сили биват прогонвани с маски, подобни на кукери. Необичайният прочит, в който всички роли се изпълняват от мъже (в това число и прословутите три вещици!), се превърна в събитие за италианския театър през 2017 г. и получи две награди за "най-добро представление" – престижната театрална награда "Юбю" и наградата на италианската театрална критика.

Следващият голям драматичен спектакъл в международната програма е също нов прочит на класически текст. Постановката върху комедията "Чайка" от А. П. Чехов на младата режисьорка Нина Николич в Македонския национален театър в Скопие впечатлява с оригиналност, съвременна визия (сценографията е на Вишна Вуйовик, дизайнът на осветлението е на британеца Крис Йегер, а хореографията - на гърка Димитрис Сотириу) и с майсторството на стабилната актьорска трупа, която показва Чеховите герои като наши съвременници.

Илюстрация



В тази интерпретация главният акцент е върху образа на Нина Заречная, "чайката", която хищнически прострелват с любовта си мечтателният младок Треплев и отегченият от славата Тригорин. В изпълнението на талантливата, крехка на вид, но мощна като присъствие актриса Дария Ризова образът на Заречная е изваян със съвременен рефлекс и трагическа дълбочина. Тя не е наивно, провинциално момиче, както често бива представяна, а борбена и доминатна femme fatale, принесена в жертва на собствените си копнежи. Спектакълът гастролира на Сцена "Филиал" във Варна на 11 юни и в Младежкия театър в София на 13 юни.

Още два мащабни драматични спектакъла попадат в международната програма, показани като прожекции - "Антоний и Клеопатра" от Шекспир на Националния театър в Лондон от програмата NT Live с Ралф Файнс в главната роля ще може да бъде видян от варненци на 9 юни във Фестивалния и конгресен център (ФКЦ), а отличеният със "Златна маска" "Онегин" по Пушкиновия шедьовър във версия на Тимофей Кулябин ще бъде показан на 5 юни във Варна (ФКЦ) и на 8 юни в Дома на киното в София. Тридесет и пет годишният Кулябин отдавна си спечели прозвището "вундеркинд на съвременния руски театър", а неговите необикновени "Три сестри" обиколиха големите европейски сцени и когато миналата година бяха показани у нас се превърнаха във фестивално събитие.

На централния площад във Варна ще бъде представен уличният спектакъл "Градината на ветровете" на испанската компания Cal-y-Canto на 3 юни, а оставащите спектакли от международната програма са в областта на съвременния танцов театър. Във френския "Хуманоптер" (измислена френска игра на думи между човек и насекомо) изобретателността на младия хореограф Клеман Дазен и неговата базирана в Париж компания La Maine de l’homme събира в невиждана досега симбиоза жонгльорство и танц (9 юни, Варна – Сцена "Филиал", и 11 юни, София – Театър "Азарян", НДК). Гръцкият спектакъл "Глухарче" (само в София на 12 юни в Театър "Азарян", НДК) през танца наднича в душата на съвременния градски човек и разглежда интимността и отношенията между мъжете и жените. Продуциран от гръцкия център "Онасис" в Атина, негови автори са хореографите Ханнес Ланголф и Ермира Горо, които преди това са танцьори цели осем години в легендарната лондонска трупа DV8 Physical Theatre.

Пълната програма по часове и дати е на www.viafest.org

Съорганизатори на МТФ "Варненско лято" са Министерство на културата и община Варна; платформата "Световен театър в София" е част от Календара на културните събития на Столичната община за 2019 г. Гостуването на спектаклите се осъществява с подкрепата на Италианския културен институт, Френския институт, Институт "Сервантес", Фондация "Америка за България" и Национален фонд "Култура".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Водещата марка в козметиката за коса Redken вече и на българския пазар Водещата марка в козметиката за коса Redken вече и на българския пазар

Компанията, собственост на L’Oréal, предлага професионални продукти за мъже и жени

18 окт 2019, 1072 прочитания

В Белград, на чисто 1 В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

11 окт 2019, 2450 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Пенчо, бре, чети!

Навигатор в морето от заглавия на Пролетния панаир на книгата в НДК, който продължава до 2 юни

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10