С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

2 28 юни 2019, 7:30, 5608 прочитания

Смях в лятна нощ

Гостуването на Луи Си Кей и Джон Клийз показва нарастващата популярност на стенд-ъп жанра в България, но поражда и други въпроси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Две години след като беше обвинен в неприемливо отношение към няколко жени, известният с пиперливия си хумор комик, режисьор и сценарист Луи Си Кей създаде прецедент, и то в България: билетите за обявеното негово шоу на 23 юли в зала 3 на НДК (с капацитет 1200 места) бяха светкавично разпродадени в рамките на 24 часа. Много е възможно това да е най-бързо разпродаденото събитие в този жанр досега у нас.

Макар и с по-бавни темпове, пред изчерпване бяха и билетите за гостуването на познатия от филмите на "Монти Пайтън" и сериала "Фолти тауърс" Джон Клийз, който на 4 септември ще излезе на сцената в зала 1 на НДК с красноречиво озаглавеното си шоу Last Time to See Me Before I Die. И двете събития са организирани от The Comedy Club в София.


Според Иван Кирков от основания през 2012 г. The Comedy Club тази публика е плод на седемгодишни последователни усилия. "Със сигурност ни е много по-лесно да промотираме големите събития, които правим днес, с мрежата от фенове, която сме създали. Първите ни суперзвезди в България бяха Джими Кар и Еди Изард, но дори преди тях организирахме "Първи Фестивал на комедията" през 2014 г., когато събрахме по-малки звезди от клубната сцена във Великобритания и на Балканския полуостров." Оказалата се малка за феновете на Луи Си Кей зала 3 е избор на неговите мениджъри. "Хората често си мислят, че най-голямата зала, в която един комик се е извявал, е обичайната му среда." Той дава за пример special-а Live at The Comedy Store (2015) на Луи Си Кей, заснет пред 450 души в Лос Анджелис.

Интересът на българската публика към стенд-ъп комедията днес няма нищо общо със ситуацията преди десет години. "Когато започвах с продуцирането на стенд-ъп комедия в България, почти нямаше хора, които знаеха какво означава това. Година след година с много работа и инвестиции успяхме да вдигнем популярността на жанра и да го направим разпознаваем почти навсякъде в страната", казва Кирков.

В края на 2017 г. кариерата на Луи Си Кей, едно от най-големите имена в съвременната комедия, направи неочакван завой. В разгара на #metoo вълната той беше обвинен от пет жени, че е мастурбирал пред тях. Луи Си Кей се извини, но оттогава рядко се появява пред публика. Турнето е изненада не само заради тези събития – той никога не се е изявявал в Източна Европа и на Балканите. Като цяло през последните две години всяка форма на интерес и подкрепа към започналия кариерата си като сценарист в токшоутата на Дейвид Летърман и Конан О'Брайън комик бързо среща ответна реакция от критиците му.



Въпреки че слуховете за проблемно поведение от страна на Луи Си Кей го преследваха от години, до 2017 г. той минаваше между капките – до голяма степен заради умението да иронизира себе си, своята непохватност и потисната чувствителност.

Забележителното в неговия случай на фона на всички останали от #metoo вълната е, че за разлика от повечето известни мъже, престъпили границите на приличието, той помагаше за по-сложните разговори по актуални теми: с изцяло самофинансирания уеб сериал Horace and Pete (в ролите Луи Си Кей и Стив Бушеми като братя, които трябва да продадат дългогодишния си бар, за да платят лечението на болната си от рак сестра) той очерта поколенческия разрив в американското общество на фона на последните президентски избори. Освен това Луи Си Кей беше копродуцент и често съавтор на епизодите на Better Things с участието на друго значимо име в комедията (Памела Адлън) – сериалът се превърна в едно от големите феминистки явления в телевизията през последните години (там има симпатична българска връзка: един от епизодите е с участието на Димитър Маринов и завършва с песен на дует "Ритон"). Третият сезон на сериала, без никакво участие на Луи Си Кей, излезе по-рано тази година.

Обвиненията в сексуално посегателство спряха работата по анимационния The Cops, който трябваше да бъде прецедент в историята, заради главния му трансполов персонаж, озвучен от транс актрисата Джен Ричардс. Работещите по продукцията над сто души изразиха разочарование, че сериал, който е трябвало да бъде революционен, така и няма да стигне до ефир заради влошената репутация на неговия създател. А с най-дълготрайната си продукция, полуавтобиографичният сериал Louie, Луи Си Кей по оригинален начин смеси комедийното с драматичното и нарисува със съчувствие портрет на самотата в големия град.



Малко след фестивалната му премиера напълно изоставен беше и дебютът му като режисьор в пълнометражното кино – I Love You Daddy, където той играе холивудски продуцент, чиято дъщеря (Клоуи Мориц) става все по-близка с възрастен и влиятелен режисьор (Джон Малкович). Критиката на Луи Си Кей към шоубизнеса остана несподелена, след като той сам се превърна в символ на най-лошото от него. Засега една от малкото му роли в киното е във филма "Син жасмин" на друга нееднозначно приемана артистична фигура – Уди Алън.

София ще е част от голямото му завръщане, което засега не върви гладко – след едногодишно прекъсване на всякакви публични изяви той се появи инкогнито няколко пъти в легендарния клуб The Comedy Cellar в Ню Йорк. Участията му бяха критикувани най-вече заради това, че Луи Си Кей си позволява да се завърне толкова скоро и продължава да поддържа в репертоара си шеги, които са на гърба на различни малцинства.

Илюстрация


Историята на 79-годишния Джон Клийз поражда някои паралели: "Монти Пайтън" имат сериозен принос в борбата с консервативните настроения на своето време, а с "Фолти тауърс" той отправя саркастичен поглед към амбициозната класа на обществото и патриотичните й настроения на фона на управлението на Маргарет Тачър през 80-те.

През 2019 г. Клийз предизвиква вниманието най-вече с коментарите си в Twitter: от симпатии към Брекзит през съжалението, че английската култура "умира", а Лондон "вече не е британски град" заради твърде многото чужденци в него. Има някаква ирония в това, че националистическите си възгледи той изразява от Карибите, където живее в момента. През 2015 г. България също беше обект на сарказма му: "Снимам филм в България. Сценарият е много забавен. Приятен екип. Поразходих се няколко пъти из София. Мисля, че ще е добре, ако българите започнат всичко наново", написа тогава той в Twitter.

Доколко релевантни са критиките към личности като Луи Си Кей и Джон Клийз тук? Жаждата на публиката в България до голяма степен свежда подобни събития до концептуалното им ядро: артистът и публиката знаят какво искат един от друг, а всичко останало (за добро или лошо) се превръща в страничен шум.


Капитал - брой 26

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Операция "Изпиране"
  • Най-големите компании в България през 2018 г.
  • Вълка - новият най-голям клиент на ББР

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Водещата марка в козметиката за коса Redken вече и на българския пазар Водещата марка в козметиката за коса Redken вече и на българския пазар

Компанията, собственост на L’Oréal, предлага професионални продукти за мъже и жени

18 окт 2019, 773 прочитания

В Белград, на чисто 1 В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

11 окт 2019, 2422 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Момче или момиче

Gender reveal партитата отварят нова пазарна ниша

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10