С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

5 юли 2019, 8:00, 4793 прочитания

За учителя с любов

Музеят Thyssen Bornemisza показва първата изложба за връзката между творчеството на модния дизайнер Баленсиага и испанската живопис

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"С тъканите ние правим каквото можем, а Баленсиага каквото си поиска", казва Кристиан Диор за испанския моден дизайнер Кристобал Баленсиага, когото определя като учителя на всички нас. Вследствие на придобития в ателието на Баленсиага опит или благодарение на неговите напътствия се раждат някои от най-известните дизайнери на века, като Юбер дьо Живанши, Емануел Унгаро, Оскар де ла Рента, Пако Рабан. Коко Шанел казва, че Баленсиага е единственият couturier. Музеят Thyssen Bornemisza в Мадрид показва до 22 септември изложбата "Баленсиага и испанската живопис", проследяваща силната връзка между творчеството на модния дизайнер и традициите в испанското изкуство между XVI и XX век.

Това е първата голяма ретроспектива на Баленсиага в Мадрид за последните петдесет години. Както и първата, в която моделите му се показват заедно с картини на артисти като Ел Греко, Веласкес, Мурильо, Гойя. Деветдесет модела, много от които се излагат за първи път, са предоставени от Музея "Кристобал Баленсиага" в родния му град Гетария от музеите на модата и дизайна в Мадрид и Барселона и частни колекции. Испански музеи и частни колекции са преотстъпили над петдесет картини.


"Препратките към испанското изкуство и култура винаги присъстват в творчеството му. Сред тях са минималистичните линии и архитектурните обеми на религиозните облекла, бляскавите елементи от тореадорските костюми, воланите от роклите на танцьорките на фламенко", казва комисарят на изложбата Елой Мартинес. Постоянният диалог между модата и изкуството е представен в хронологичен ред и илюстриран чрез формите, обемите и цветовете. Стените на залите са в черно, един от любимите цветове на Баленсиага.

Илюстрация


Кристобал Баленсиага е роден в испанския град Гетария през 1895 г. Майка му шие за богатите и аристократични семейства. Така той от малък получава достъп до двореца Виста Она на благородниците Каса Торес. Малкият Кристобал е пленен едновременно от богатата им библиотека, колекцията им произведения на изкуството и дрехите от най-добрите моделиери от Лондон и Париж. За първи път той получава поръчка да направи рокля за маркиза Торес 12-годишен. "Представете си моята радост, когато следващата неделя тази мила госпожа се появи на църква с ушитата от мен рокля. Това беше първият ми контакт с висшата мода и висшето общество", казва Баленсиага в интервю за Paris Match през 1968 г.

След избухването на Испанската гражданска война през 1936 г. Баленсиага се премества в Париж. Тогава той вече е предпочитан дизайнер на испанското кралско семейство и европейската аристокрация с магазини в Мадрид, Барселона и Сан Себастиан. През август 1937 г. той отваря бутик на улица Georges V в Париж. Директният му контакт с много по-космополитна публика и творческата му зрялост много бързо го превръщат в "архитекта на световната висша мода". Според собствените му думи, "добрият моден дизайнер трябва да бъде архитект за кройките, скулптор за формите, художник за десените, музикант за хармонията и философ за мерките". Той предпочита да работи с богати, тежки тъкани които украсява с ръчна бродерия, камъни и пайети. Дрехите му сякаш са изваяни, подобно на скулптури. Удобството, изчистените линии, интерпретацията на испанските традиции, постоянното новаторство по отношение на обемите превръщат Баленсиага в една от най-важните фигури в световната мода до 1968 г., когато висшата мода започва да губи терен за сметка на прет-а-порте. Той се оттегля изненадващо дори и за много от служителите си. През 1972 г. се съгласява да направи рокля за сватбата на Кармен Мартинес-Бордиу, внучка на испанския диктатор Франсиско Франко. Това се оказва последната му творба. Дизайнерът умира от инфаркт същата година и е погребан в родния му град. "Кралят е мъртъв", озаглавява статията си на другия ден Women´s Wear Daily.



В Гетария през 2011 г. отвори врати посветеният на творчеството на Баленсиага музей. До 12 януари 2020 г. музеят показва изложбата Cristobal Balenciaga. Fashion and Heritage. Contexts, а до 29 септември продължава и изложбата Finaestampa за модната рисунка като самостоятелна дисциплина в изкуството.

www.museothyssen.org
www.cristobalbalenciagamuseoa.com

Капитал #27

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Битката за постовете в ЕС
  • Държавата се триуми за концесионера на летище София
  • Раждането на хъба "Балкан"

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

В Белград, на чисто 1 В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

11 окт 2019, 2011 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

11 окт 2019, 958 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

Още от Капитал
Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10