Made in Poland
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Made in Poland

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото

Светослав Тодоров
8316 прочитания

© Евгения Димитрова


Докато разглеждате изложбата "АБВ на полския дизайн" в Пловдив, вероятно в даден момент ще погледнете през прозорците и очите ви ще срещнат останките от изгорелия през 2016 г. Тютюнев склад, място с историческа стойност за града. Неизбежен е въпросът как пазим миналото и как го разказваме на новите поколения.

В този дух Полша е добър пример, особено когато стане дума за визуална история – архивите с полски плакати периодично обикалят киносайтовете, съвременното изкуство на страната продължава да се развива динамично, a за малко над десетилетие съществуване фестивалът на дизайна в Лодз събра близо половин милион посетители.

Автор: Евгения Димитрова

Вниманието към детайлите и функционалността има своята дълга история в Полша: още през първите две десетилетия на ХХ век разбирането, че дизайнът е сам по себе си изкуство, започва да си проправя път - групова изложба с експериментален и новаторски дизайн се провежда още през 1912 г. в Краков, а бързият прогрес на творците тогава е временно спрян от Първата световна война. Следващите десетилетия носят различни влияния: от модернизъм до политически наложената съветска естетика.

Автор: Евгения Димитрова

През 60-те години полският дизайн намира собствен почерк, често вдъхновен от минимализма, но впоследствие турбулентните политически промени през 80-те и 90-те провокират нова смяна на поколенията, несигурна реализация за професионалистите в областта, по-труден достъп до материали и технологии на фона на нестабилната икономика на страната – тези трусовете продължават до началото на ХХI век.

Автор: Евгения Димитрова

Изложбата "АБВ на полския дизайн" изследва един век история чрез сто обекта в хронологичен ред, сред тях фигурират мебели, стъкло и порцелан, предмети, подсказващи духа на времето като грамофони и миниатюрни вентилатори, селекцията включва също така шрифтове, лога, детски играчки.

Автор: Евгения Димитрова

Куратор на експозицията е Ева Соларж, която работи по селекцията с историчката Агата Сидловска и Агнешка Ковалска, журналистка и колекционерка на порцелан и кристал. Според Ева е забележително колко устойчиви на времето са някои от обектите: полските авиолинии LOT пазят логото си от 1929 г., дизайнът на популярните в страната сладки Ptasie mleczko (Птиче мляко) е същият като през 1936 г., все още се произвежда модела яхти "Омега", разработен през 1942 г., велосипедите Wigra 3 са изключително популярни сред младите, а те визуално пазят духа на края на 60-те години.

"Много хора не знаят, че това, което е около тях, не е нещо ново, а има дълга история", казва Ева. Тя също така вижда тенденция в страната за обръщане към дизайна от 50-те години по отношение на домашния интериор и мебелите.

Автор: Евгения Димитрова

"Финалният обект в изложбата е фланелка с думата "Dziadostwo", която е трудно да се преведе, но означава нещо старо, нещо ненужно, което е било притежавано от предишни поколения, а сега е годно само за боклука. Много хора на премиерата на изложбата в Полша, изразиха съжаление, че са изхвърлили старите си вещи, тъй като разбраха, че всъщност някога са притежавали парчета история."

"АБВ на полския дизайн" е в #СКЛАД (Тютюневият град) до 28 юли. Повече за пространството, в което се намира изложбата и другите събития в него: tobacco-city.plovdiv2019.eu

Автор: Евгения Димитрова

Докато разглеждате изложбата "АБВ на полския дизайн" в Пловдив, вероятно в даден момент ще погледнете през прозорците и очите ви ще срещнат останките от изгорелия през 2016 г. Тютюнев склад, място с историческа стойност за града. Неизбежен е въпросът как пазим миналото и как го разказваме на новите поколения.

В този дух Полша е добър пример, особено когато стане дума за визуална история – архивите с полски плакати периодично обикалят киносайтовете, съвременното изкуство на страната продължава да се развива динамично, a за малко над десетилетие съществуване фестивалът на дизайна в Лодз събра близо половин милион посетители.

Автор: Евгения Димитрова

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK