С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

19 юли 2019, 8:15, 7408 прочитания

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Докато разглеждате изложбата "АБВ на полския дизайн" в Пловдив, вероятно в даден момент ще погледнете през прозорците и очите ви ще срещнат останките от изгорелия през 2016 г. Тютюнев склад, място с историческа стойност за града. Неизбежен е въпросът как пазим миналото и как го разказваме на новите поколения.

В този дух Полша е добър пример, особено когато стане дума за визуална история – архивите с полски плакати периодично обикалят киносайтовете, съвременното изкуство на страната продължава да се развива динамично, a за малко над десетилетие съществуване фестивалът на дизайна в Лодз събра близо половин милион посетители.


Илюстрация


Вниманието към детайлите и функционалността има своята дълга история в Полша: още през първите две десетилетия на ХХ век разбирането, че дизайнът е сам по себе си изкуство, започва да си проправя път - групова изложба с експериментален и новаторски дизайн се провежда още през 1912 г. в Краков, а бързият прогрес на творците тогава е временно спрян от Първата световна война. Следващите десетилетия носят различни влияния: от модернизъм до политически наложената съветска естетика.

Илюстрация


През 60-те години полският дизайн намира собствен почерк, често вдъхновен от минимализма, но впоследствие турбулентните политически промени през 80-те и 90-те провокират нова смяна на поколенията, несигурна реализация за професионалистите в областта, по-труден достъп до материали и технологии на фона на нестабилната икономика на страната – тези трусовете продължават до началото на ХХI век.

Илюстрация


Изложбата "АБВ на полския дизайн" изследва един век история чрез сто обекта в хронологичен ред, сред тях фигурират мебели, стъкло и порцелан, предмети, подсказващи духа на времето като грамофони и миниатюрни вентилатори, селекцията включва също така шрифтове, лога, детски играчки.



Илюстрация


Куратор на експозицията е Ева Соларж, която работи по селекцията с историчката Агата Сидловска и Агнешка Ковалска, журналистка и колекционерка на порцелан и кристал. Според Ева е забележително колко устойчиви на времето са някои от обектите: полските авиолинии LOT пазят логото си от 1929 г., дизайнът на популярните в страната сладки Ptasie mleczko (Птиче мляко) е същият като през 1936 г., все още се произвежда модела яхти "Омега", разработен през 1942 г., велосипедите Wigra 3 са изключително популярни сред младите, а те визуално пазят духа на края на 60-те години.

"Много хора не знаят, че това, което е около тях, не е нещо ново, а има дълга история", казва Ева. Тя също така вижда тенденция в страната за обръщане към дизайна от 50-те години по отношение на домашния интериор и мебелите.


Илюстрация


"Финалният обект в изложбата е фланелка с думата "Dziadostwo", която е трудно да се преведе, но означава нещо старо, нещо ненужно, което е било притежавано от предишни поколения, а сега е годно само за боклука. Много хора на премиерата на изложбата в Полша, изразиха съжаление, че са изхвърлили старите си вещи, тъй като разбраха, че всъщност някога са притежавали парчета история."

"АБВ на полския дизайн" е в #СКЛАД (Тютюневият град) до 28 юли. Повече за пространството, в което се намира изложбата и другите събития в него: tobacco-city.plovdiv2019.eu

Капитал #29

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Кой взима летище София
  • Мая Манолова вече загрява за битката с Фандъкова
  • Загуби ли България битката за завода на Volkswagen

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Водещата марка в козметиката за коса Redken вече и на българския пазар Водещата марка в козметиката за коса Redken вече и на българския пазар

Компанията, собственост на L’Oréal, предлага професионални продукти за мъже и жени

18 окт 2019, 613 прочитания

В Белград, на чисто 1 В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

11 окт 2019, 2408 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10