Made in Poland

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото

Светослав Тодоров
8971 прочитания

© Евгения Димитрова


Докато разглеждате изложбата "АБВ на полския дизайн" в Пловдив, вероятно в даден момент ще погледнете през прозорците и очите ви ще срещнат останките от изгорелия през 2016 г. Тютюнев склад, място с историческа стойност за града. Неизбежен е въпросът как пазим миналото и как го разказваме на новите поколения.

В този дух Полша е добър пример, особено когато стане дума за визуална история – архивите с полски плакати периодично обикалят киносайтовете, съвременното изкуство на страната продължава да се развива динамично, a за малко над десетилетие съществуване фестивалът на дизайна в Лодз събра близо половин милион посетители.

Вниманието към детайлите и функционалността има своята дълга история в Полша: още през първите две десетилетия на ХХ век разбирането, че дизайнът е сам по себе си изкуство, започва да си проправя път - групова изложба с експериментален и новаторски дизайн се провежда още през 1912 г. в Краков, а бързият прогрес на творците тогава е временно спрян от Първата световна война. Следващите десетилетия носят различни влияния: от модернизъм до политически наложената съветска естетика.

През 60-те години полският дизайн намира собствен почерк, често вдъхновен от минимализма, но впоследствие турбулентните политически промени през 80-те и 90-те провокират нова смяна на поколенията, несигурна реализация за професионалистите в областта, по-труден достъп до материали и технологии на фона на нестабилната икономика на страната – тези трусовете продължават до началото на ХХI век.

Изложбата "АБВ на полския дизайн" изследва един век история чрез сто обекта в хронологичен ред, сред тях фигурират мебели, стъкло и порцелан, предмети, подсказващи духа на времето като грамофони и миниатюрни вентилатори, селекцията включва също така шрифтове, лога, детски играчки.

Куратор на експозицията е Ева Соларж, която работи по селекцията с историчката Агата Сидловска и Агнешка Ковалска, журналистка и колекционерка на порцелан и кристал. Според Ева е забележително колко устойчиви на времето са някои от обектите: полските авиолинии LOT пазят логото си от 1929 г., дизайнът на популярните в страната сладки Ptasie mleczko (Птиче мляко) е същият като през 1936 г., все още се произвежда модела яхти "Омега", разработен през 1942 г., велосипедите Wigra 3 са изключително популярни сред младите, а те визуално пазят духа на края на 60-те години.

"Много хора не знаят, че това, което е около тях, не е нещо ново, а има дълга история", казва Ева. Тя също така вижда тенденция в страната за обръщане към дизайна от 50-те години по отношение на домашния интериор и мебелите.

"Финалният обект в изложбата е фланелка с думата "Dziadostwo", която е трудно да се преведе, но означава нещо старо, нещо ненужно, което е било притежавано от предишни поколения, а сега е годно само за боклука. Много хора на премиерата на изложбата в Полша, изразиха съжаление, че са изхвърлили старите си вещи, тъй като разбраха, че всъщност някога са притежавали парчета история."

"АБВ на полския дизайн" е в #СКЛАД (Тютюневият град) до 28 юли. Повече за пространството, в което се намира изложбата и другите събития в него: tobacco-city.plovdiv2019.eu

Докато разглеждате изложбата "АБВ на полския дизайн" в Пловдив, вероятно в даден момент ще погледнете през прозорците и очите ви ще срещнат останките от изгорелия през 2016 г. Тютюнев склад, място с историческа стойност за града. Неизбежен е въпросът как пазим миналото и как го разказваме на новите поколения.

В този дух Полша е добър пример, особено когато стане дума за визуална история – архивите с полски плакати периодично обикалят киносайтовете, съвременното изкуство на страната продължава да се развива динамично, a за малко над десетилетие съществуване фестивалът на дизайна в Лодз събра близо половин милион посетители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Домашно кино

Домашно кино