С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Неща

9 авг 2019, 9:10, 4167 прочитания

Блясъкът на чистия ум

Олафур Елиасон в Tate Modern

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Завръщането на датския артист Олафур Елиасон в лондонската галерия Tate Modern става 16 години след триумфа на предишния му проект – инсталацията The Weather Project, в който една от най-големите зали на галерията – Turbine Hall, приюти гигантското жълто слънце, което привличаше в продължение на месеци рекорден брой посетители.

Всъщност така действа всяка от изложбите, организирани по целия свят, от екипа на родения в Дания, но представящ се и заради корените си като датско-исландски артист. Елиасон винаги следва една и съща концепция – изследване на реално съществуващ природен феномен, който той интерпретира по нов и неочакван начин и го превръща в незабравимо преживяване.


Такава беше близката среща със слънцето в Tate Modern, такава е и ретроспективата In Real Life, събрала 40 от най-значимите му проекти през последните 26 години.

Петдесет и две годишният артист, който се изявява и като архитект, продуктов дизайнер, кулинар и екоактивист, е най-големият привърженик на идеята за бърза реакция на климатичните промени. В артистичните му проекти винаги прозира идеята за тясна, органична връзка с природата и споделянето на уникалното преживяване човек да бъде отново част от нея.

Илюстрация


Преживяването е ключова дума в света на Олафур Елиасон, който при всички срещи с журналистите преди официалното откриване на изложбите си по света акцентира, че изкуството няма смисъл, ако не е преживяно. Излизането извън зоната на комфорта и съзнателното участие в създадената от артиста временна реалност е покана, която Елиасон отправя с всеки свой проект. Неслучайно в създаденото му през 1995 г. архитектурно студио в Берлин е организирана и специална кухня, наречена Zoe Kitchen, която обслужва целия му екип и има за цел да добави експеримент с още едно сетиво на човека – небцето.



"Вярвам, че когато споделяме храната си, ние, хората, ставаме по-близки и свободни да се изразяваме. В годините Zoe Kitchen доказа правотата на това твърдение. Всеки от хората в моя екип в Берлин очаква с нетърпение дългите обеди или ранни вечери в ателието, по време на които се раждат блестящи идеи, свързани или с работата ни, или с личните проекти на всеки от екипа", казва Елиасон, за когото кулинарията е важна част от живота.

"Баща ми прекарваше много време на борда на лодката си и беше принуден да готви толкова вкусно, че да се хареса на едно дете. Първо на мен, а после и на сестра ми Виктория, която след години продължи това приключение и стана първокласен готвач", разказва артистът в интервю за британска медия броени дни преди официалното откриване на ретроспективата в Лондон.


Откритият диалог на Олафур Елиасон с публиката продължава на всички възможни нива на сетивност. Успоредно с експозицията в ресторанта на галерията във времето, в което изложбата е отворена за посещения, се сервират ястия, приготвени по рецепта на Елиасон (книгата с рецепти на Zoe Kitchen е хит). Увеличава се броят и на хората, които споделят това преживяване със своите деца, защото почти всеки от проектите му е изключително подходящ и за тях. Авантюристичният дух или поне повишеното и нескрито любопитство са задължителни, съветват кураторите от Tate Modern. "Но не бъркайте света на Олафур Елиасон с увеселителен парк. Неговата идея е да ви накара да мислите, да провокира сетивата ви до степен да активирате мисълта си, така че да видите скрития смисъл и посланията във всяка от работите му", коментират кураторите на изложбата.

Илюстрация


Един от най-ранните му проекти, представени в In Real Life – No nights in summer, no days in winter, е преживяване, което не може да бъде забравено, защото по вълнуващ начин напомня за времето, прекарано в Исландия. Бял кръг, поставен върху бялата стена на една от залите в галерия, който излъчва бледосиня светлина, при определено разполагане на човек в пространството до момента, в който усетите причерняване и търсите спасение в другата зала, където ефектът е точно обратен. Влизате в черно пространство и докато очите ви направят плавен преход към новата ситуация, усещате влага и капчици дъжд. Това преживяване Олафур Елиасон е нарекъл Beauty ("Красота") и има защо. В сумрака, под миниатюрните капки дъжд, всеки от посетителите преживява своята вътрешна нирвана и вероятно в този момент в целия Лондон няма нищо по-красиво. Поне с това очакване самият Елиасон представи проекта си пред журналистите в Tate Modern.

Илюстрация


Илюстрация



Вечно търсещ, динамичен, провокативен, мислещ, вибриращ с енергията на проектите си – това е Олафур Елиасон в действие. "Мисля, че изкуството и културата задават въпроси. Трябва да ви провокират да отидете по-далеч в мислите си, да постигнете собствената си еволюция – в мислите, в чувствата, в сетивността си. Мислещият човек е истински", е коментарът на датско-исландския артист, който миналата година постави големи парчета лед пред Tate Modern, за да напомни на политиците в града, че климатичните промени са реалност и застрашават бъдещето на планетата.

Активността на индивида в много посоки е ключов елемент в работата и посланията на Елиасон. "Хората, които посещават изложбите ми, са всъщност създателите на съдържанието на проекта. И това не е случайно. Винаги ме е вълнувал въпросът ние участници ли сме или създатели на изкуството като посетители, защото всъщност интерпретацията ни върху всяка работа, създадена от друг артист, е всъщност нова форма на изкуство."

In Real Life остава в Tate Modern до 5 януари 2020 г.

Капитал #32

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

За какво ще се бори партията на Слави
Как Кристалина Георгиева стана фаворит за МВФ
Кои са най-големите 30 болници в България

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

В Белград, на чисто 1 В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

11 окт 2019, 1581 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

11 окт 2019, 787 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов