С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

9 авг 2019, 9:10, 4552 прочитания

Блясъкът на чистия ум

Олафур Елиасон в Tate Modern

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Завръщането на датския артист Олафур Елиасон в лондонската галерия Tate Modern става 16 години след триумфа на предишния му проект – инсталацията The Weather Project, в който една от най-големите зали на галерията – Turbine Hall, приюти гигантското жълто слънце, което привличаше в продължение на месеци рекорден брой посетители.

Всъщност така действа всяка от изложбите, организирани по целия свят, от екипа на родения в Дания, но представящ се и заради корените си като датско-исландски артист. Елиасон винаги следва една и съща концепция – изследване на реално съществуващ природен феномен, който той интерпретира по нов и неочакван начин и го превръща в незабравимо преживяване.


Такава беше близката среща със слънцето в Tate Modern, такава е и ретроспективата In Real Life, събрала 40 от най-значимите му проекти през последните 26 години.

Петдесет и две годишният артист, който се изявява и като архитект, продуктов дизайнер, кулинар и екоактивист, е най-големият привърженик на идеята за бърза реакция на климатичните промени. В артистичните му проекти винаги прозира идеята за тясна, органична връзка с природата и споделянето на уникалното преживяване човек да бъде отново част от нея.

Илюстрация


Преживяването е ключова дума в света на Олафур Елиасон, който при всички срещи с журналистите преди официалното откриване на изложбите си по света акцентира, че изкуството няма смисъл, ако не е преживяно. Излизането извън зоната на комфорта и съзнателното участие в създадената от артиста временна реалност е покана, която Елиасон отправя с всеки свой проект. Неслучайно в създаденото му през 1995 г. архитектурно студио в Берлин е организирана и специална кухня, наречена Zoe Kitchen, която обслужва целия му екип и има за цел да добави експеримент с още едно сетиво на човека – небцето.



"Вярвам, че когато споделяме храната си, ние, хората, ставаме по-близки и свободни да се изразяваме. В годините Zoe Kitchen доказа правотата на това твърдение. Всеки от хората в моя екип в Берлин очаква с нетърпение дългите обеди или ранни вечери в ателието, по време на които се раждат блестящи идеи, свързани или с работата ни, или с личните проекти на всеки от екипа", казва Елиасон, за когото кулинарията е важна част от живота.

"Баща ми прекарваше много време на борда на лодката си и беше принуден да готви толкова вкусно, че да се хареса на едно дете. Първо на мен, а после и на сестра ми Виктория, която след години продължи това приключение и стана първокласен готвач", разказва артистът в интервю за британска медия броени дни преди официалното откриване на ретроспективата в Лондон.


Откритият диалог на Олафур Елиасон с публиката продължава на всички възможни нива на сетивност. Успоредно с експозицията в ресторанта на галерията във времето, в което изложбата е отворена за посещения, се сервират ястия, приготвени по рецепта на Елиасон (книгата с рецепти на Zoe Kitchen е хит). Увеличава се броят и на хората, които споделят това преживяване със своите деца, защото почти всеки от проектите му е изключително подходящ и за тях. Авантюристичният дух или поне повишеното и нескрито любопитство са задължителни, съветват кураторите от Tate Modern. "Но не бъркайте света на Олафур Елиасон с увеселителен парк. Неговата идея е да ви накара да мислите, да провокира сетивата ви до степен да активирате мисълта си, така че да видите скрития смисъл и посланията във всяка от работите му", коментират кураторите на изложбата.

Илюстрация


Един от най-ранните му проекти, представени в In Real Life – No nights in summer, no days in winter, е преживяване, което не може да бъде забравено, защото по вълнуващ начин напомня за времето, прекарано в Исландия. Бял кръг, поставен върху бялата стена на една от залите в галерия, който излъчва бледосиня светлина, при определено разполагане на човек в пространството до момента, в който усетите причерняване и търсите спасение в другата зала, където ефектът е точно обратен. Влизате в черно пространство и докато очите ви направят плавен преход към новата ситуация, усещате влага и капчици дъжд. Това преживяване Олафур Елиасон е нарекъл Beauty ("Красота") и има защо. В сумрака, под миниатюрните капки дъжд, всеки от посетителите преживява своята вътрешна нирвана и вероятно в този момент в целия Лондон няма нищо по-красиво. Поне с това очакване самият Елиасон представи проекта си пред журналистите в Tate Modern.

Илюстрация


Илюстрация



Вечно търсещ, динамичен, провокативен, мислещ, вибриращ с енергията на проектите си – това е Олафур Елиасон в действие. "Мисля, че изкуството и културата задават въпроси. Трябва да ви провокират да отидете по-далеч в мислите си, да постигнете собствената си еволюция – в мислите, в чувствата, в сетивността си. Мислещият човек е истински", е коментарът на датско-исландския артист, който миналата година постави големи парчета лед пред Tate Modern, за да напомни на политиците в града, че климатичните промени са реалност и застрашават бъдещето на планетата.

Активността на индивида в много посоки е ключов елемент в работата и посланията на Елиасон. "Хората, които посещават изложбите ми, са всъщност създателите на съдържанието на проекта. И това не е случайно. Винаги ме е вълнувал въпросът ние участници ли сме или създатели на изкуството като посетители, защото всъщност интерпретацията ни върху всяка работа, създадена от друг артист, е всъщност нова форма на изкуство."

In Real Life остава в Tate Modern до 5 януари 2020 г.

Капитал #32

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

За какво ще се бори партията на Слави
Как Кристалина Георгиева стана фаворит за МВФ
Кои са най-големите 30 болници в България

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Книга: Преходно време Книга: Преходно време

Разказ за сформирането и действията на правителството на Димитър Попов

8 ное 2019, 1451 прочитания

Книга: "Истории от 90-те" Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

8 ное 2019, 2740 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10