В Белград, на чисто
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В Белград, на чисто

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

6510 прочитания

© Bojana Janjic / MoCAB


"В Сърбия никога не са се отнасяли добре с мен. Там не са организирали нито една изложба, не са издали и една книга за мен", казва Марина Абрамович през 2012 г. в мадридската опера Teatro Real, където представя операта "Животът и смъртта на Марина Абрамович". Тя обяснява, че е напуснала родината си главно по две причини: защото там никой не разбира нейното изкуство и защото се е влюбила в немския артист Улай. След 1975 г. тя е пътувала до Сърбия само за да види семейството си. През тези 44 години Абрамович се утвърждава като водеща световна фигура в пърформанса. Глобалното й влияние лесно може да бъде илюстрирано с една шега: "Избройте десет жени артисти, които да не са Марина Абрамович."

Ретроспективната изложба "Чистачът" (The Cleaner), която Музеят за съвременно изкуство в Белград показва до 20 януари (билети се продават онлайн на www.tickets.rs), е събитие, което освен за артистичния път на Абрамович свидетелства и за промяната в отношението към нея в Сърбия. Изложбата е организирана с подкрепата на сръбското правителство.

"Професионалното ми завръщане в Белград е много важно за мен. Почти половин век по-късно искам да покажа, най-вече на младото поколение, какво съм правила през всичките тези години. Не съм се чувствала толкова развълнувана от първата ми ретроспективна изложба в MoMa насам", казва Марина Абрамович в публикувано от сръбското списание Nedeljnik нейно "писмо до Сърбия".

Това е първата голяма ретроспектива на Абрамович в Европа. The Cleaner е показана за първи път в Moderna Museet в Стокхолм през 2017 г., а оттогава e пътувала последователно до датския град Хумбелек, Осло, Бон, Флоренция и град Торун в Полша.

В "Чистатът" са включени над сто и двадесет творби - видео, инсталации, различни предмети проследяващи в хронологичен ред творчеството й от 60-те години на ХХ век до днес. При съвместната си работа с кураторите самата авторка казва, че е "изчистила" архивите си и е оставила само най-доброто. Някои от най-известните й пърформанси ще бъдат изпълнени от подготвени от самата нея статисти. Сред тези ре-пърформанси по думите й ще бъде например Imponderabilia от 1977 г., когато Марина заедно с Улай застават без дрехи един срещу друг на тесен вход към галерия така, че единственият начин някой да влезе е като се провре странично с лице към един от двамата.

Royal Academy of Arts ще покаже Marina Abramovic: 50 Years of Pioneering Performance Art, първата голяма ретроспектива за нея във Великобритания (26 септември - 8 декември 2020). Домакините акцентират върху един от основните свързани с това изкуство дебати - възможно ли е пърформансът като изкуство да "надживее" момента на самия пърформанс. В голяма степен с това се занимава и създаденият от артистката Marina Abramovic Institute (mai.art).

Сред най-новите проекти на Марина Абрамович е оперната постановка 7 Deaths of Maria Callas в Bayerische Staatsoper в Мюнхен (11 - 14 април 2020 г.), билети за която вече се продават. В своето произведение Абрамович използва ариите от най-известните опери на Мария Калас, в които героините й умират, както и смъртта на самата Калас през 1977 г. Музиката е преплетена и с кратки филми с актьора Уилем Дефо, участвал и в "Животът и смъртта на Марина Абрамович".

"В Сърбия никога не са се отнасяли добре с мен. Там не са организирали нито една изложба, не са издали и една книга за мен", казва Марина Абрамович през 2012 г. в мадридската опера Teatro Real, където представя операта "Животът и смъртта на Марина Абрамович". Тя обяснява, че е напуснала родината си главно по две причини: защото там никой не разбира нейното изкуство и защото се е влюбила в немския артист Улай. След 1975 г. тя е пътувала до Сърбия само за да види семейството си. През тези 44 години Абрамович се утвърждава като водеща световна фигура в пърформанса. Глобалното й влияние лесно може да бъде илюстрирано с една шега: "Избройте десет жени артисти, които да не са Марина Абрамович."

Ретроспективната изложба "Чистачът" (The Cleaner), която Музеят за съвременно изкуство в Белград показва до 20 януари (билети се продават онлайн на www.tickets.rs), е събитие, което освен за артистичния път на Абрамович свидетелства и за промяната в отношението към нея в Сърбия. Изложбата е организирана с подкрепата на сръбското правителство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Нашият опаковач Ицо обаче не иска и да чуе за България, и се срамува от своя произход.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK