С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

1 ное 2019, 9:08, 3628 прочитания

Хроника на една предизвестена изложба

Френският артист Джей Ар представя своите "Хроники" в Brooklyn Museum

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Само въпрос на време беше придвижването на френския артист Джей Ар от Сан Франциско до Ню Йорк, където в началото на октомври беше открита първата му голяма изложба "Хроники".

Домакин е Brooklyn Museum, който се включи в американската щафета на един от най-прочутите фотографи на десетилетието, който според неговите собствени думи е всъщност "провалил се графити артист". През лятото на тази година в Сан Франциско Джей Ар (какъвто е творческият псевдоним на родения в семейство на имигранти от Тунис Жан Рене) представи дигитална фотография на голяма стена пред музея за модерно изкуство в града, като част от изложбата, която продължи до средата на септември. Запазеният знак на френския артист са гигантските лица и фигури, които оживяват в черно-бели кадри, напомнящи личен фотоархив.


За целта Джей Ар и верният му екип обикаляли две седмици Сан Франциско в търсене на герои и истории, които да показват автентичния характер на града и обществените отношения. Всъщност това е рецептата, по която се движат почти всички фотографски проекти на Джей Ар, когото виден френски арт критик нарече чак Анри Картие Бресон на новото време.

Илюстрация


Не е изненада, че артистът, който използва най-активно в палитрата си черно и бяло, избира и тази тоналност за гардероба си. Джей Ар винаги се движи с неизменната черна шапка, черно сако и черни слънчеви очила, които сваля рядко. Дори когато пристига със закъснение на откриванията на собствените си изложби. Френският галерист Еманюел Перотен, който открива таланта му за световната арт сцена, е категоричен, че честата надпревара с времето е типична за 36-годишния Джей Ар и не е резултат от криворазбрана суета или усещане за слава.

"Скромността му е пословична. Както и леката налудничавост да превзема върхове, при това съвсем буквално", коментира Перотен и разказва следната история: "Преди няколко години в клона на галерията ми в Хонконг представихме предишен негов фотографски проект, вдъхновен от имигрантите, които в началото на ХХ век са пристигали и са били настанявани на остров Елис в Ню Йорк. Знаете, че в Хонконг има много небостъргачи. И с Джей Ар влязохме в сериозни спорове дали трябва да прави опити да се изкачи на всеки покрив, за да провери гледката. В душата си Джей Ар е останал едно любопитно към света дете, което иска да сподели видяното. И е голям късметлия, защото успява да живее един не лош живот, благодарение на мечтата си", смята Перотен.



Започнал кариерата си като ученик в покрайнините на Париж, Джей Ар бързо разбира, че му липсва смелост, по собствените му думи, за да остане графити артист. В телевизионно интервю за CBS признава, че когато направил това откритие "от някой, който оставя следи, се превърнах в някой, който документира тези следи".


Хрониките на Джей Ар в музея "Бруклин" е внушителна експозиция, която представя фотографски проект, заснет специално за изложбата. Хиляда и двеста жители на нюйоркския квартал са заснети в рамките на два месеца, докато подвижната фотолаборатория на френския артист обикаля всички местни герои и забележителности. "Джей Ар и неговият екип успяха да издирят най-колоритните герои на квартала, да ги заснемат и запишат техните истории. Всеки посетител, който влезе в музея, ще има възможността да ги чуе благодарение на специално мобилно приложение", коментира кураторът на изложбата Дрю Соуър. Някои от героите на Джей Ар позират пред камерата, докато работят, другидокато ходят или бягат, а третидокато се хранят. "Това, което впечатлява, е размерът, разбира се, но той е толкова характерен за Джей Ар – една гигантска пощенска марка, която разказва история", завършва кураторът.

В изложбата е включен и десетминутен документален филм за работния процес по заснемането на мащабните фотографски платна, а в началото на 2020 г. е предвидена втора среща с френския артист дискусия върху работата му и предизвикателствата по пътя.

Хрониките на Джей Ар остават в Brooklyn Museum до 3 май 2020 г.

Капитал #44

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (1 - 7 ноември). В броя ще прочетете още:

- Местните избори: Искахме промяна, но нямахме желание
- Бюджет 2020: Всички да са доволни
- Невъзможната продажба на ЧЕЗ

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя 1 Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

24 яну 2020, 3421 прочитания

Яж, снимай и споделяй Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

17 яну 2020, 3180 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10