Само въпрос на време беше придвижването на френския артист Джей Ар от Сан Франциско до Ню Йорк, където в началото на октомври беше открита първата му голяма изложба "Хроники".
Домакин е Brooklyn Museum, който се включи в американската щафета на един от най-прочутите фотографи на десетилетието, който според неговите собствени думи е всъщност "провалил се графити артист". През лятото на тази година в Сан Франциско Джей Ар (какъвто е творческият псевдоним на родения в семейство на имигранти от Тунис Жан Рене) представи дигитална фотография на голяма стена пред музея за модерно изкуство в града, като част от изложбата, която продължи до средата на септември. Запазеният знак на френския артист са гигантските лица и фигури, които оживяват в черно-бели кадри, напомнящи личен фотоархив.
За целта Джей Ар и верният му екип обикаляли две седмици Сан Франциско в търсене на герои и истории, които да показват автентичния характер на града и обществените отношения. Всъщност това е рецептата, по която се движат почти всички фотографски проекти на Джей Ар, когото виден френски арт критик нарече чак Анри Картие Бресон на новото време.

Не е изненада, че артистът, който използва най-активно в палитрата си черно и бяло, избира и тази тоналност за гардероба си. Джей Ар винаги се движи с неизменната черна шапка, черно сако и черни слънчеви очила, които сваля рядко. Дори когато пристига със закъснение на откриванията на собствените си изложби. Френският галерист Еманюел Перотен, който открива таланта му за световната арт сцена, е категоричен, че честата надпревара с времето е типична за 36-годишния Джей Ар и не е резултат от криворазбрана суета или усещане за слава.
"Скромността му е пословична. Както и леката налудничавост да превзема върхове, при това съвсем буквално", коментира Перотен и разказва следната история: "Преди няколко години в клона на галерията ми в Хонконг представихме предишен негов фотографски проект, вдъхновен от имигрантите, които в началото на ХХ век са пристигали и са били настанявани на остров Елис в Ню Йорк. Знаете, че в Хонконг има много небостъргачи. И с Джей Ар влязохме в сериозни спорове дали трябва да прави опити да се изкачи на всеки покрив, за да провери гледката. В душата си Джей Ар е останал едно любопитно към света дете, което иска да сподели видяното. И е голям късметлия, защото успява да живее един не лош живот, благодарение на мечтата си", смята Перотен.
Започнал кариерата си като ученик в покрайнините на Париж, Джей Ар бързо разбира, че му липсва смелост, по собствените му думи, за да остане графити артист. В телевизионно интервю за CBS признава, че когато направил това откритие "от някой, който оставя следи, се превърнах в някой, който документира тези следи".

Хрониките на Джей Ар в музея "Бруклин" е внушителна експозиция, която представя фотографски проект, заснет специално за изложбата. Хиляда и двеста жители на нюйоркския квартал са заснети в рамките на два месеца, докато подвижната фотолаборатория на френския артист обикаля всички местни герои и забележителности. "Джей Ар и неговият екип успяха да издирят най-колоритните герои на квартала, да ги заснемат и запишат техните истории. Всеки посетител, който влезе в музея, ще има възможността да ги чуе благодарение на специално мобилно приложение", коментира кураторът на изложбата Дрю Соуър. Някои от героите на Джей Ар позират пред камерата, докато работят, други – докато ходят или бягат, а трети – докато се хранят. "Това, което впечатлява, е размерът, разбира се, но той е толкова характерен за Джей Ар – една гигантска пощенска марка, която разказва история", завършва кураторът.
В изложбата е включен и десетминутен документален филм за работния процес по заснемането на мащабните фотографски платна, а в началото на 2020 г. е предвидена втора среща с френския артист – дискусия върху работата му и предизвикателствата по пътя.
Хрониките на Джей Ар остават в Brooklyn Museum до 3 май 2020 г.
Само въпрос на време беше придвижването на френския артист Джей Ар от Сан Франциско до Ню Йорк, където в началото на октомври беше открита първата му голяма изложба "Хроники".
Домакин е Brooklyn Museum, който се включи в американската щафета на един от най-прочутите фотографи на десетилетието, който според неговите собствени думи е всъщност "провалил се графити артист". През лятото на тази година в Сан Франциско Джей Ар (какъвто е творческият псевдоним на родения в семейство на имигранти от Тунис Жан Рене) представи дигитална фотография на голяма стена пред музея за модерно изкуство в града, като част от изложбата, която продължи до средата на септември. Запазеният знак на френския артист са гигантските лица и фигури, които оживяват в черно-бели кадри, напомнящи личен фотоархив.
0 коментара