Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

1 ное 2019, 9:08, 3765 прочитания

Хроника на една предизвестена изложба

Френският артист Джей Ар представя своите "Хроники" в Brooklyn Museum

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Само въпрос на време беше придвижването на френския артист Джей Ар от Сан Франциско до Ню Йорк, където в началото на октомври беше открита първата му голяма изложба "Хроники".

Домакин е Brooklyn Museum, който се включи в американската щафета на един от най-прочутите фотографи на десетилетието, който според неговите собствени думи е всъщност "провалил се графити артист". През лятото на тази година в Сан Франциско Джей Ар (какъвто е творческият псевдоним на родения в семейство на имигранти от Тунис Жан Рене) представи дигитална фотография на голяма стена пред музея за модерно изкуство в града, като част от изложбата, която продължи до средата на септември. Запазеният знак на френския артист са гигантските лица и фигури, които оживяват в черно-бели кадри, напомнящи личен фотоархив.


За целта Джей Ар и верният му екип обикаляли две седмици Сан Франциско в търсене на герои и истории, които да показват автентичния характер на града и обществените отношения. Всъщност това е рецептата, по която се движат почти всички фотографски проекти на Джей Ар, когото виден френски арт критик нарече чак Анри Картие Бресон на новото време.

Илюстрация


Не е изненада, че артистът, който използва най-активно в палитрата си черно и бяло, избира и тази тоналност за гардероба си. Джей Ар винаги се движи с неизменната черна шапка, черно сако и черни слънчеви очила, които сваля рядко. Дори когато пристига със закъснение на откриванията на собствените си изложби. Френският галерист Еманюел Перотен, който открива таланта му за световната арт сцена, е категоричен, че честата надпревара с времето е типична за 36-годишния Джей Ар и не е резултат от криворазбрана суета или усещане за слава.

"Скромността му е пословична. Както и леката налудничавост да превзема върхове, при това съвсем буквално", коментира Перотен и разказва следната история: "Преди няколко години в клона на галерията ми в Хонконг представихме предишен негов фотографски проект, вдъхновен от имигрантите, които в началото на ХХ век са пристигали и са били настанявани на остров Елис в Ню Йорк. Знаете, че в Хонконг има много небостъргачи. И с Джей Ар влязохме в сериозни спорове дали трябва да прави опити да се изкачи на всеки покрив, за да провери гледката. В душата си Джей Ар е останал едно любопитно към света дете, което иска да сподели видяното. И е голям късметлия, защото успява да живее един не лош живот, благодарение на мечтата си", смята Перотен.



Започнал кариерата си като ученик в покрайнините на Париж, Джей Ар бързо разбира, че му липсва смелост, по собствените му думи, за да остане графити артист. В телевизионно интервю за CBS признава, че когато направил това откритие "от някой, който оставя следи, се превърнах в някой, който документира тези следи".


Хрониките на Джей Ар в музея "Бруклин" е внушителна експозиция, която представя фотографски проект, заснет специално за изложбата. Хиляда и двеста жители на нюйоркския квартал са заснети в рамките на два месеца, докато подвижната фотолаборатория на френския артист обикаля всички местни герои и забележителности. "Джей Ар и неговият екип успяха да издирят най-колоритните герои на квартала, да ги заснемат и запишат техните истории. Всеки посетител, който влезе в музея, ще има възможността да ги чуе благодарение на специално мобилно приложение", коментира кураторът на изложбата Дрю Соуър. Някои от героите на Джей Ар позират пред камерата, докато работят, другидокато ходят или бягат, а третидокато се хранят. "Това, което впечатлява, е размерът, разбира се, но той е толкова характерен за Джей Ар – една гигантска пощенска марка, която разказва история", завършва кураторът.

В изложбата е включен и десетминутен документален филм за работния процес по заснемането на мащабните фотографски платна, а в началото на 2020 г. е предвидена втора среща с френския артист дискусия върху работата му и предизвикателствата по пътя.

Хрониките на Джей Ар остават в Brooklyn Museum до 3 май 2020 г.

Капитал #44

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (1 - 7 ноември). В броя ще прочетете още:

- Местните избори: Искахме промяна, но нямахме желание
- Бюджет 2020: Всички да са доволни
- Невъзможната продажба на ЧЕЗ

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Моне за всеки ден Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

27 мар 2020, 1175 прочитания

Шоу по време на пандемия Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

27 мар 2020, 1208 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10