С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

1 10 яну 2020, 9:40, 3693 прочитания

Тенденции в дизайна 2020

Устойчивост, кохерентност, нов живот за класиките

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Тенденциите в дизайна не са просто "цвят на годината" или "дървото е отново на мода", както сме свикнали да мислим. Те са нещо много по-интересно и практично - идеи и концепции, които се носят в пространството, а хората, които имат подготовката и усета, ги улавят още в зародиш. Това най-често са точно дизайнерите, които сякаш случайно в процеса на търсенията си откриват някаква нова идея или оценяват нещо старо и забравено и го включват в работата си. И изведнъж става така, че всички започваме да предпочитаме пастелните цветове и проглеждаме за красотата на медното в интериора.

През последните две години месингът, а заедно с него и всички вариации на този красив златист оттенък започнаха да изместват медта в проектите на дизайнерите и да се появяват в най-неочаквани комбинации и приложения. Особено с използването на една от технологиите от аеронавтиката - PVD technology, която позволява нанасянето на цветни покрития с голяма устойчивост върху най-различни повърхности. С помощта на тази технология известната германска компания Grohe от тази година предлага на пазара мивки, смесители за кухни и бани, както и душове с блестящо "златно" покритие.


Илюстрация



Друга тенденция в интериора, която също се появи преди няколко години и се радва на огромна популярност, е така нареченото Terrazzo. То всъщност има много дълга история – при разкопки археолозите са откривали парчета от него, датиращи от около 9000 години преди новата ера. В миналото това е бил сравнително евтин и достъпен материал.

През XV век венецианските строителни работници, търсещи евтин начин да покрият терасите около домовете си, са влагали остатъци от мрамор, натрошени на дребно в глина, и след това заглаждали получената повърхност с камъни. Името, което те дали на този материал - терацо - е италианската дума за тераса. Днес красивата многоцветност на терацото виждаме в щампите на текстил и керамика, дори в декоративните елементи на сладкиши. Това е тенденция, която също прави заявка да остане още дълго с нас.




Тенденциите си имат своята логика, например популярната практика за преиздаване на доказали стойността си дизайнерски продукти за интериора. Естествено е в нестабилните времена, в които живеем, да се обърнем към малкото сигурни неща, доказали се с времето. От много години насам при всяко посещение на международния Мебелен панаир в Милано сме свидетели на появата на нови серии мебели, които отдавна са със статут на класика. Като една от иконите на модерния дизайн Contour lounge chair на Carl Hansen&Son от 1949 г., показан през април миналата година.

Очевидно, що се отнася до купувача, това не е само носталгия и връщане назад във времето, но и добър нюх - обектът, който идва от миналото, запазил непокътнатата си емблематична и комуникативна сила, се разглежда като добра инвестиция, която е много по-стойностна от по-преходните модели. Естествено трябва да се внимава с качеството на интерпретацията и с правата за тиражиране на култови модели.

Илюстрация



Днес дизайнът е категорично свързан и с тенденцията за устойчиво развитие. За потребителите е все по-важно къде, как, от какви материали и при какви условия се произвежда всяко нещо. Вече няма съмнение, че кръговата икономика е не само етична, но и естетически ценна. Въвеждането на пълен кръг в производството означава създаване на продукт, който също може да бъде рециклиран. Само няколко примера: известното японско студио Nendo създава за датската мебелна компания Fritz Hansen колекция от стекиращи се столове N02 Recycle, чиято черупка на седалката е направена от рециклирани битови отпадъци, които на свой ред са рециклируеми; немската компания Magna Glaskeramik превръща старото стъкло в гранули, които след това се смесват с различни добавки, за да се получат панели, които са синтеровани с помощта на патентован процес.

Стъклокерамичните панели могат да се използват за интериор, мебели или дори като фасадна облицовка. Стъклените късчета, когато бъдат осветени панелите, създават много специален ефект - нещо, което Себастиан Херкнер е използвал за дизайна на масичките Font за Pulpo.


"Изправени пред множество глобални кризи, днешните 20- и 30-годишни са готови да си сътрудничат, за да променят света, и не се колебаят да бъдат активно ангажирани ", обяснява Венсан Грегоар, ловец на тенденции в NellyRod, в януарското издание Maison et Objet.

Илюстрация



На фона на уелнес бума през последните години функционалната "клетка за къпане" се превърна в изчезващ модел. Днес банята е не само пространство за телесна хигиена, но и за релакс. "Банята става по-скоро дневна", се казва в пресматериалите на провеждания този месец мебелен панир в Кьолн. А "кохерентен" очевидно е актуална дума не само в политиката, но и по отношение на последните тенденции в интериора. Кохерентен дизайн във всички стаи и жилищни помещения е новото предизвикателство, с което трябва да се справят архитектите и интериорните дизайнери.

Дизайнът на жизненото пространство се разбира като цялостен принцип. Обзавеждането е координирано във всички жилищни зони. В банята сега също се наблюдава интензивно надграждане - потребителите вече имат високи изисквания към пространството на банята, както в целия дом. Но как изглежда тази "дневна-баня"? Тя има не само много текстил – килими като в дневната и удобни места за сядане и почивка, но и много цвят. Цвят в санитарната керамика, но и мивки от цветна смола на Antonio Lupi видяхме по време на Седмицата на дизайна в Милано през април 2019 г.; а на септемврийското издание на Cersaie бяха показани мивки с релефни цветни принтове.


Илюстрация



Това са само малка част от най-силно изразените тенденции, които се оформиха преди няколко години, и както се вижда от първите за годината големи събития за дизайн Maison et Objet в Париж и Мебелния панир в Кьолн, със сигурност ще продължат да определят характера на модерния дизайн.

А за тези, които се интересуват от цвета на 2020 година, изборът на известната институция Pantone също е продиктуван от този стремеж към търсене на устойчивост – класическото синьо PANTONE 19-4052 според тях внушава спокойствие, увереност и свързаност.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

24 яну 2020, 2710 прочитания

На изток от Холивуд На изток от Холивуд

Акценти от новото издание на фестивала за северноафриканско и арабско кино MENAR (14-30 януари)

10 яну 2020, 1915 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10