Тенденции в дизайна 2020
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тенденции в дизайна 2020

Керамика с декорация имитираща Terrazzo, дизайн на Sevak Zargarian

Тенденции в дизайна 2020

Устойчивост, кохерентност, нов живот за класиките

5166 прочитания

Керамика с декорация имитираща Terrazzo, дизайн на Sevak Zargarian

© Sevak Zargarian


Тенденциите в дизайна не са просто "цвят на годината" или "дървото е отново на мода", както сме свикнали да мислим. Те са нещо много по-интересно и практично - идеи и концепции, които се носят в пространството, а хората, които имат подготовката и усета, ги улавят още в зародиш. Това най-често са точно дизайнерите, които сякаш случайно в процеса на търсенията си откриват някаква нова идея или оценяват нещо старо и забравено и го включват в работата си. И изведнъж става така, че всички започваме да предпочитаме пастелните цветове и проглеждаме за красотата на медното в интериора.

През последните две години месингът, а заедно с него и всички вариации на този красив златист оттенък започнаха да изместват медта в проектите на дизайнерите и да се появяват в най-неочаквани комбинации и приложения. Особено с използването на една от технологиите от аеронавтиката - PVD technology, която позволява нанасянето на цветни покрития с голяма устойчивост върху най-различни повърхности. С помощта на тази технология известната германска компания Grohe от тази година предлага на пазара мивки, смесители за кухни и бани, както и душове с блестящо "златно" покритие.

GROHE - PVD технологията, прилагана в кухните и баните.
Източник: GROHE

Друга тенденция в интериора, която също се появи преди няколко години и се радва на огромна популярност, е така нареченото Terrazzo. То всъщност има много дълга история – при разкопки археолозите са откривали парчета от него, датиращи от около 9000 години преди новата ера. В миналото това е бил сравнително евтин и достъпен материал.

През XV век венецианските строителни работници, търсещи евтин начин да покрият терасите около домовете си, са влагали остатъци от мрамор, натрошени на дребно в глина, и след това заглаждали получената повърхност с камъни. Името, което те дали на този материал - терацо - е италианската дума за тераса. Днес красивата многоцветност на терацото виждаме в щампите на текстил и керамика, дори в декоративните елементи на сладкиши. Това е тенденция, която също прави заявка да остане още дълго с нас.

Тенденциите си имат своята логика, например популярната практика за преиздаване на доказали стойността си дизайнерски продукти за интериора. Естествено е в нестабилните времена, в които живеем, да се обърнем към малкото сигурни неща, доказали се с времето. От много години насам при всяко посещение на международния Мебелен панаир в Милано сме свидетели на появата на нови серии мебели, които отдавна са със статут на класика. Като една от иконите на модерния дизайн Contour lounge chair на Carl Hansen&Son от 1949 г., показан през април миналата година.

Очевидно, що се отнася до купувача, това не е само носталгия и връщане назад във времето, но и добър нюх - обектът, който идва от миналото, запазил непокътнатата си емблематична и комуникативна сила, се разглежда като добра инвестиция, която е много по-стойностна от по-преходните модели. Естествено трябва да се внимава с качеството на интерпретацията и с правата за тиражиране на култови модели.

Модерно издание на Contour chair, дизайн на Børge Mogensen за Carl Hansen & Son
Източник: Carl Hansen & Son

Днес дизайнът е категорично свързан и с тенденцията за устойчиво развитие. За потребителите е все по-важно къде, как, от какви материали и при какви условия се произвежда всяко нещо. Вече няма съмнение, че кръговата икономика е не само етична, но и естетически ценна. Въвеждането на пълен кръг в производството означава създаване на продукт, който също може да бъде рециклиран. Само няколко примера: известното японско студио Nendo създава за датската мебелна компания Fritz Hansen колекция от стекиращи се столове N02 Recycle, чиято черупка на седалката е направена от рециклирани битови отпадъци, които на свой ред са рециклируеми; немската компания Magna Glaskeramik превръща старото стъкло в гранули, които след това се смесват с различни добавки, за да се получат панели, които са синтеровани с помощта на патентован процес.

Стъклокерамичните панели могат да се използват за интериор, мебели или дори като фасадна облицовка. Стъклените късчета, когато бъдат осветени панелите, създават много специален ефект - нещо, което Себастиан Херкнер е използвал за дизайна на масичките Font за Pulpo.

"Изправени пред множество глобални кризи, днешните 20- и 30-годишни са готови да си сътрудничат, за да променят света, и не се колебаят да бъдат активно ангажирани ", обяснява Венсан Грегоар, ловец на тенденции в NellyRod, в януарското издание Maison et Objet.

Antonio Lupi - колекция свободностоящи мивки Vtreo
Източник: Antonio Lupi

На фона на уелнес бума през последните години функционалната "клетка за къпане" се превърна в изчезващ модел. Днес банята е не само пространство за телесна хигиена, но и за релакс. "Банята става по-скоро дневна", се казва в пресматериалите на провеждания този месец мебелен панир в Кьолн. А "кохерентен" очевидно е актуална дума не само в политиката, но и по отношение на последните тенденции в интериора. Кохерентен дизайн във всички стаи и жилищни помещения е новото предизвикателство, с което трябва да се справят архитектите и интериорните дизайнери.

Дизайнът на жизненото пространство се разбира като цялостен принцип. Обзавеждането е координирано във всички жилищни зони. В банята сега също се наблюдава интензивно надграждане - потребителите вече имат високи изисквания към пространството на банята, както в целия дом. Но как изглежда тази "дневна-баня"? Тя има не само много текстил – килими като в дневната и удобни места за сядане и почивка, но и много цвят. Цвят в санитарната керамика, но и мивки от цветна смола на Antonio Lupi видяхме по време на Седмицата на дизайна в Милано през април 2019 г.; а на септемврийското издание на Cersaie бяха показани мивки с релефни цветни принтове.

Сауна в дневната - илюстрация на тенденцията LivingBathroom, за която се очаква да разберем повече по време на панаира в Кьолн този месец.
Източник: Klafs

Това са само малка част от най-силно изразените тенденции, които се оформиха преди няколко години, и както се вижда от първите за годината големи събития за дизайн Maison et Objet в Париж и Мебелния панир в Кьолн, със сигурност ще продължат да определят характера на модерния дизайн.

А за тези, които се интересуват от цвета на 2020 година, изборът на известната институция Pantone също е продиктуван от този стремеж към търсене на устойчивост – класическото синьо PANTONE 19-4052 според тях внушава спокойствие, увереност и свързаност.

Тенденциите в дизайна не са просто "цвят на годината" или "дървото е отново на мода", както сме свикнали да мислим. Те са нещо много по-интересно и практично - идеи и концепции, които се носят в пространството, а хората, които имат подготовката и усета, ги улавят още в зародиш. Това най-често са точно дизайнерите, които сякаш случайно в процеса на търсенията си откриват някаква нова идея или оценяват нещо старо и забравено и го включват в работата си. И изведнъж става така, че всички започваме да предпочитаме пастелните цветове и проглеждаме за красотата на медното в интериора.

През последните две години месингът, а заедно с него и всички вариации на този красив златист оттенък започнаха да изместват медта в проектите на дизайнерите и да се появяват в най-неочаквани комбинации и приложения. Особено с използването на една от технологиите от аеронавтиката - PVD technology, която позволява нанасянето на цветни покрития с голяма устойчивост върху най-различни повърхности. С помощта на тази технология известната германска компания Grohe от тази година предлага на пазара мивки, смесители за кухни и бани, както и душове с блестящо "златно" покритие.

GROHE - PVD технологията, прилагана в кухните и баните.
Източник: GROHE

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK