С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

1 10 яну 2020, 9:40, 3735 прочитания

Тенденции в дизайна 2020

Устойчивост, кохерентност, нов живот за класиките

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Тенденциите в дизайна не са просто "цвят на годината" или "дървото е отново на мода", както сме свикнали да мислим. Те са нещо много по-интересно и практично - идеи и концепции, които се носят в пространството, а хората, които имат подготовката и усета, ги улавят още в зародиш. Това най-често са точно дизайнерите, които сякаш случайно в процеса на търсенията си откриват някаква нова идея или оценяват нещо старо и забравено и го включват в работата си. И изведнъж става така, че всички започваме да предпочитаме пастелните цветове и проглеждаме за красотата на медното в интериора.

През последните две години месингът, а заедно с него и всички вариации на този красив златист оттенък започнаха да изместват медта в проектите на дизайнерите и да се появяват в най-неочаквани комбинации и приложения. Особено с използването на една от технологиите от аеронавтиката - PVD technology, която позволява нанасянето на цветни покрития с голяма устойчивост върху най-различни повърхности. С помощта на тази технология известната германска компания Grohe от тази година предлага на пазара мивки, смесители за кухни и бани, както и душове с блестящо "златно" покритие.


Илюстрация



Друга тенденция в интериора, която също се появи преди няколко години и се радва на огромна популярност, е така нареченото Terrazzo. То всъщност има много дълга история – при разкопки археолозите са откривали парчета от него, датиращи от около 9000 години преди новата ера. В миналото това е бил сравнително евтин и достъпен материал.

През XV век венецианските строителни работници, търсещи евтин начин да покрият терасите около домовете си, са влагали остатъци от мрамор, натрошени на дребно в глина, и след това заглаждали получената повърхност с камъни. Името, което те дали на този материал - терацо - е италианската дума за тераса. Днес красивата многоцветност на терацото виждаме в щампите на текстил и керамика, дори в декоративните елементи на сладкиши. Това е тенденция, която също прави заявка да остане още дълго с нас.




Тенденциите си имат своята логика, например популярната практика за преиздаване на доказали стойността си дизайнерски продукти за интериора. Естествено е в нестабилните времена, в които живеем, да се обърнем към малкото сигурни неща, доказали се с времето. От много години насам при всяко посещение на международния Мебелен панаир в Милано сме свидетели на появата на нови серии мебели, които отдавна са със статут на класика. Като една от иконите на модерния дизайн Contour lounge chair на Carl Hansen&Son от 1949 г., показан през април миналата година.

Очевидно, що се отнася до купувача, това не е само носталгия и връщане назад във времето, но и добър нюх - обектът, който идва от миналото, запазил непокътнатата си емблематична и комуникативна сила, се разглежда като добра инвестиция, която е много по-стойностна от по-преходните модели. Естествено трябва да се внимава с качеството на интерпретацията и с правата за тиражиране на култови модели.

Илюстрация



Днес дизайнът е категорично свързан и с тенденцията за устойчиво развитие. За потребителите е все по-важно къде, как, от какви материали и при какви условия се произвежда всяко нещо. Вече няма съмнение, че кръговата икономика е не само етична, но и естетически ценна. Въвеждането на пълен кръг в производството означава създаване на продукт, който също може да бъде рециклиран. Само няколко примера: известното японско студио Nendo създава за датската мебелна компания Fritz Hansen колекция от стекиращи се столове N02 Recycle, чиято черупка на седалката е направена от рециклирани битови отпадъци, които на свой ред са рециклируеми; немската компания Magna Glaskeramik превръща старото стъкло в гранули, които след това се смесват с различни добавки, за да се получат панели, които са синтеровани с помощта на патентован процес.

Стъклокерамичните панели могат да се използват за интериор, мебели или дори като фасадна облицовка. Стъклените късчета, когато бъдат осветени панелите, създават много специален ефект - нещо, което Себастиан Херкнер е използвал за дизайна на масичките Font за Pulpo.


"Изправени пред множество глобални кризи, днешните 20- и 30-годишни са готови да си сътрудничат, за да променят света, и не се колебаят да бъдат активно ангажирани ", обяснява Венсан Грегоар, ловец на тенденции в NellyRod, в януарското издание Maison et Objet.

Илюстрация



На фона на уелнес бума през последните години функционалната "клетка за къпане" се превърна в изчезващ модел. Днес банята е не само пространство за телесна хигиена, но и за релакс. "Банята става по-скоро дневна", се казва в пресматериалите на провеждания този месец мебелен панир в Кьолн. А "кохерентен" очевидно е актуална дума не само в политиката, но и по отношение на последните тенденции в интериора. Кохерентен дизайн във всички стаи и жилищни помещения е новото предизвикателство, с което трябва да се справят архитектите и интериорните дизайнери.

Дизайнът на жизненото пространство се разбира като цялостен принцип. Обзавеждането е координирано във всички жилищни зони. В банята сега също се наблюдава интензивно надграждане - потребителите вече имат високи изисквания към пространството на банята, както в целия дом. Но как изглежда тази "дневна-баня"? Тя има не само много текстил – килими като в дневната и удобни места за сядане и почивка, но и много цвят. Цвят в санитарната керамика, но и мивки от цветна смола на Antonio Lupi видяхме по време на Седмицата на дизайна в Милано през април 2019 г.; а на септемврийското издание на Cersaie бяха показани мивки с релефни цветни принтове.


Илюстрация



Това са само малка част от най-силно изразените тенденции, които се оформиха преди няколко години, и както се вижда от първите за годината големи събития за дизайн Maison et Objet в Париж и Мебелния панир в Кьолн, със сигурност ще продължат да определят характера на модерния дизайн.

А за тези, които се интересуват от цвета на 2020 година, изборът на известната институция Pantone също е продиктуван от този стремеж към търсене на устойчивост – класическото синьо PANTONE 19-4052 според тях внушава спокойствие, увереност и свързаност.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

24 яну 2020, 3243 прочитания

На изток от Холивуд На изток от Холивуд

Акценти от новото издание на фестивала за северноафриканско и арабско кино MENAR (14-30 януари)

10 яну 2020, 1931 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10