Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

20 фев 2020, 13:52, 4457 прочитания

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Най-хубаво е на Земята да й е хладно и хубаво", четем накрая на "Мишу", новия филм на творческия тандем Вера Траянова и Милен Витанов, който участва в секцията "Генерация" на тазгодишното издание на "Берлинале". Филмът е призив за спасението на Земята от глобалното затопляне, но без морализиране.

Шумът на кацащ хеликоптер нарушава тишината и бялата красота на Северния полюс. След няколко селфита тълпата се качва обратно и си тръгва, но оставя след себе си купища боклук и малкото кученце Мишу. За щастие Мишу веднага попада в компанията на четири снежни заека и оттук нататък се развива любовна история преди всичко между публиката и животните на екрана. Само осем минути по-късно навярно всяко дете, гледало филма, би се замислило дали да си изхвърли опаковката от вафла в гората и по този начин да замърси дома на дивите зайци.


Илюстрация



Подобен е подходът и при предишните продукции на Вера и Милен: "Банго Васил" разказва колко е важно да надвием предразсъдъците и стереотипите на фона на легендата за овчаря на ромската Нова година и магическото приключение на две деца. В "Изгряваща надежда", с който за първи път участват на "Берлинале", състезателен кон намира щастието си обратно в природата, след като разбира колко е отчужден от нея.

С филмите си Милен и Вера искат да направят света по-добър - застъпват се за по-съзнателен и по-природосъобразен начин на живот, с повече толерантност. Пътят, който избират, минава право през сърцето на публиката и не пропуска целта си.



Интересно е, че филмите им са изключително разнообразни в избора на анимационна техника - смесват 2D и 3D анимация и реални елементи в зависимост от проекта. Оставят сюжета да диктува най-подходящия вид анимация, което прави филмите им коренно различни визуално. Така общото между тях не е визуалният почерк, както се очаква в анимацията, а оптимистичният и достъпен поглед върху сериозни и трудни теми. Двамата развиват идеите си "като игра на пинг-понг" - "единият подхвърля топчето, другият го връща, докато стане една хубава игра, която и на двамата да ни харесва", казва Милен.

Илюстрация



Срещаме се в апартамента му в Берлин, където в един ъгъл стои дървено сандъче с големината на кукленска къща, напълно обзаведена до най-миниатюрните подробности като консервени кутии с истински етикети, не по-големи от сантиметър. Къщичката е изработена от Сузана Йергер, работила по сет дизайна на филми като "Гранд хотел Будапеща" на Уес Андерсън. Това е домът на снежните зайци от "Мишу", сниман точно тук, в хола на Милен, и анимиран в безброй безсънни нощи, прекарани на компютъра в съседство. Сега "Мишу" има премиера на един от най-престижните кинофестивали в света, а с трите си анимационни филма до момента Витанов и Траянова са участвали в десетки фестивали и са спечелили многобройни награди - "Банго Васил" дори беше селектиран в първия кръг на наградите "Оскар". Въпреки това двамата са подчертано скромни.

Вера и Милен са израснали в България и се запознават във Филмовия университет в Потсдам, близо до Берлин, където той учи анимация, а тя - драматургия. Работят заедно вече девет години и очевидно се допълват чудесно. В разговора ни често единият започва изречение, а другият съвсем естествено го довършва. "Ние сме една двуглава ламя", казва Вера. "Която делегира каквито работи може от едната глава на другата и обратно", добавя Милен. "Просто Вера пише значително по-добре от мен, а аз рисувам по-добре от нея."

Правят авторско кино, в което изпипват всичко до последния детайл и може би затова филмите им говорят както на деца, така и на възрастни - всеки може да намери нещо за себе си. Стигат дотам с помощта на своя екип, не с диктата на автора: "Абсолютно сме убедени в това, че киното и въобще всички креативни процеси са колаборативна работа", казва Вера. "Колкото повече глави влязат в идейния процес, толкова по-завършен и пълнокръвен става крайният продукт." Подобен колаборативен начин на работа по-скоро се среща в старт-ъп компания, отколкото в йерархичния свят на киното. Може би затова двамата успяват често да привлекат за проектите си хора, чиито хонорари биха надхвърлили бюджета им.

Продуцират филмите си сами, като финансирането е смесица от най-различни източници като обществени фондове, телевизии и собствени средства. Веднъж след фестивална прожекция едно дете ги пита дали са богати и защо филмите им са толкова къси. "За съжаление не сме, отговаря Вера, и затова са толкова къси." С всеки успешен филм отъпканите пътеки им помагат за следващия, но пък и артистичните им амбиции растат.

За Милен и Вера е важно филмите им да достигнат до колкото може повече хора, включително в България. Сами организират прожекции на "Банго Васил" в различни училища, след което кооперират с инициативата "Блок кино" и филмът става част от прожекциите на филми в междублоковите пространства. Показван е още в 20 училища пред 1500 деца в София. От 30 януари е качен за безплатно гледане в интернет. "Изгряваща надежда" ще направи премиера в YouTube, паралелно с публикуването на тази статия.

"Мишу" ще очакваме да видим на фестивалната сцена в България през втората половина на тази година. На сайта на "Берлинале" може да видите къде филмът може да се гледа между 25 февруари и 1 март.



Силно българско участие на обновено "Берлинале"

Кинофестивалът в Берлин посреща 70-то си издание с редица нововъведения. Като начало, новият артистичен директор е Карло Катриан, когото киноманите познават като шеф на фестивала в Локарно, а Мариете Рисенбек е новата изпълнителна директорка. Двамата слагат край на ерата Дитер Кослик, който съвместяваше двете длъжности в продължение на почти 20 години. Докато в управлението на фестивала новата констелация води до равенство между половете, режисьорките в официалната конкурсна програма са едва една трета в сравнение с 50% миналата година. Катриан въведе редица структурни реформи, най-важната от които безспорно е новата секция Encounters ("случайни срещи") със собствено жури и награда, обещаваща да даде път на по-смело и оригинално кино.

Българското участие е значително по-силно от други години: актьорът Самуел Финци е водещ на церемониите по откриването и закриването на фестивала. Актрисата Мартина Апостолова ("Ирина") беше избрана в програмата European Shooting Stars. В секцията "Генерация" освен "Мишу" на Милен Витанов и Вера Траянова ще бъде представен и детският документален филм на Полина Гумиела "Очите ми сини, роклята шарена" за тригодишно момиченце в Пловдив. Елица Петкова ("Жалейка") представя новия си психотрилър за любовен триъгълник "Риба, плуваща по гръб" в секцията "Перспектива немско кино". Компанията "Чучков брадърс" е копродуцент на гръцкия "Пари" за иранска двойка, търсеща сина си в Атина, в секцията "Панорама".

Капитал #7

Текстът е част от брой 7 на седмичния Капитал (21 - 27 февруари). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Моне за всеки ден Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

27 мар 2020, 2104 прочитания

Шоу по време на пандемия Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

27 мар 2020, 2067 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10