Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

3 апр 2020, 10:00, 3737 прочитания

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Трудните времена винаги са провокирали и силен черен хумор. Художникът Станислав Беловски все по-добре се специализира в него: в Instagram той публикува колажи, които коментират темите на деня, често смесени с известни постижения в съвременното изкуство, фотографията, киното.

Така историята на изкуството влиза в саркастичен контакт с нашата действителност: в колажите Ив Клайн се хвърля пред Народния театър, надписът "Холивуд" е заменен от "Карантина", инсталациите на Олафур Елиасон придобиват формите на коронавируса, героите във фотографията на Мери Елън Марк и Джоел Мейеровиц излизат от американската провинция или улиците на големите градове и застават в центъра на София.


Илюстрация


Илюстрация



Имало ли е конкретно събитие, което да е провокирало началото на поредицата? "Събарянето на Двойната къща на бул. "Васил Левски" през пролетта на 2017 г. Имаше голямо обществено възмущение от тоталното безсилие да се спре това безобразие. И жива верига даже имаше, но багерите изравниха къщата със земята. После Министерството на културата каза, че трябва да се възстанови, сега има скеле и строеж. Направих колаж, който отпечатахме на плакати и разлепихме наоколо. Видях го сниман по разни групи в социалните мрежи. Дадох си сметка, че има смисъл от такъв визуален коментар по актуални обществени теми - и че онлайн колажите имат потенциал да стигнат до много хора", казва Беловски, който е роден през 1976 г. в София. Започва да показва живописта си през 90-те години, а постепенно става все по-пълноценна част от българската сцена на съвременното изкуство.

Илюстрация





Колажите му всъщност имат общо с артистичните практики на Беловски като художник - той често използва фотографския материал като първоизточник на картините си. Силно заинтригуван е от политическите събития и попкултурата и всички възможни референции, които могат да произлязат от тях - Фрида Кало, работилата с The Velvet Underground Нико, обложките на The Clash, логото на The Rolling Stones, съветският политик Леонид Брежнев, (разбира се, облечен като Дарт Вейдър и провъзгласяващ се за създател на "Лукойл"), са намирали място в работата му.

Илюстрация



"Техниката на работа е сходна. Появява се идеята, след това идва търсенето на подходящия фотографски материал, комбинирането, скалирането, промените. Само по себе си това не е бърз процес, после рисуването на платно отделно си иска своето време." Дали някой колаж скоро няма да прерасне в картина? "Онлайн колажите са бърза медиа за коментар по актуални политически събития, които се менят с часове. Те носят смисъл за аудиторията си тук и сега, не ми се струва, че има нужда да се пресъздават в някаква по-трайна медиа."

Докато подхожда с хумор към ситуацията, той все пак е засегнат от нея. "Сам финансирам проектите си. Изложба, която готвя от години и в която вложих много работа и средства, беше планирана за април и се отлага. Визуалните артисти сме по-гъвкави - можем да отложим показването на работите си, да работим в друга медиа и т.н., но при сценичните изкуства например ударът е голям. Пространствата затвориха, не може да се провеждат репетиции, а и след падане на карантината не е ясно кога зрителите ще се престрашат да влязат пак в залите."

Илюстрация


Илюстрация



Беловски се надява, че в момент, в който културните събития са отменени и пространствата са затворени, а фокусирана културна стратегия не се наблюдава, ще бъде намерен начин артистите да бъдат подпомогнати.

Колаж на Станислав Беловски


Как влияе социалната изолация на един художник?

"Тя не носи кой знае колко промени за мен, освен че не съм наясно кога и дали ще посетя архитектурното биенале във Венеция тази година. Ателието ми е вкъщи и часовете работа са си същите. Интересно ми е в момента да въобразявам "един друг възможен свят" по улиците, по които вече не излизаме толкова заради карантината. Разходките са ограничени до това да снимам улиците в ракурса, който ми е нужен, и не работят магазините за художнически материали, но все пак социалното дистанциране ще ни помогне да се справим с коронавируса. И доброто настроение."

Колажите на Станислав Беловски са на instagram.com/sbelovski, а за повече от работата му като художник - saatchiart.com/belovski.

Капитал #13

Текстът е част от брой 13 на седмичния Капитал (3-9 април). В броя ще прочетете още:


Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Домът, моят приятел Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

22 май 2020, 1796 прочитания

Майсторът, Маргарита и ние 1 Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

22 май 2020, 2288 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Тиктакащото сърце на града

Уникалният часовник на Държавния куклен театър, който изнася представления на всеки кръгъл час от 43 години насам, така и не става признат символ на Стара Загора

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10